Marte Thorsby, direktør i IFPI.
Foto: Kjetil Ree

Overstrømmende år

Takket være strømmeinntekter kan musikkbransjen få sitt første vekstår siden 2000.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

IFPIs tall fra tredje kvartal viser at inntektene fra fysisk salg har sunket med 32 % sammenlignet med samme tid i 2010. Likevel kan de samlende inntektene tyde på at 2011 blir det første året med vekst i musikkmarkedet totalt siden fallet begynte i 2000.

- Vår statistikk for utgangen av tredje kvartal viser en liten totaloppgang i markedet på cirka tre prosent mot samme periode i fjor, sier IFPI-direktør Marte Thorsby.


Strømmeinntekter opp 132%
IFPI, som organiserer de største plateselskapene i Norge, har ved tredje kvartal registrert at strømmeinntektene øker med 132 %, og nedlastning øker med 18 % i 2011. Selv om inntektene fra fysisk salg fortsetter å synke, blir totalen altså positiv.


Les mer om utviklingen i 2011: Året det var så bratt


TONO, rettighetsforvalternes organisasjon, estimerer på sin side en økning i inntektene fra strømmetjenester med 118 % i forhold til 2010.

Inntektene fra fysisk salg fortsetter også for TONO å synke, men samlet økes deres inntekter med 25 %. Inntektene til TONO er dermed tilbake på 2005-nivå.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Marte Thorsby, direktør i IFPI.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten