MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Platekompaniet-logo (108x99)Om den sagnomsuste kjedemuskelen

Publisert: 04/12/2002 av Didrik Søderlind

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002041209480145138933

Det hevdes at Platekompaniet , Hysj-Hysj og andre kjeder gjør det vanskelig for små butikker som selger smal musikk i Norge. Men hva om det er omvendt? Hva om kjedenes hissige underbud på VG-lista, og det platte plateutvalg som følger av det, gjør det mulig å leve av å selge det musikkelskere ikke får i CD-supermarkedene? Ballades Didrik Søderlind ser på saken.


Det første bedriftsøkonomiske ordet jeg lærte var "kjedemuskelen". Det er et ord som får en til å fnise. Og det kommer til å bli enda mer fnisverdig med åra, etter hvert som de oppvoksende generasjonene ikke klarer å si "kj".

Jeg var nitten år, og ansatt i Tanum Bokhandels avdeling på Karl Johan. Tanum skulle bli del av kjeden Libris, og vi som jobbet på "gølvet" skulle bli kjent med en vidunderlig ny verden av felles markedsføring og stordriftsfordeler. Og, selvfølgelig, kjedemuskler.

Det har sine fordeler å drive stort. Det har norske platekjeder oppdaget. Det akkurat-passe-alternative Platekompaniet selger snart Röyksopp på hvert gatehjørne. Hysj-Hysj slåss med røkla om hvem som kan selge VG-lista billigst. Og alle frir de til publikummet som bare blir interesserte i en plate når de får vite om den gjennom TV-annonser eller andre former for sjelelig klystér.

En annen viktig greie når man skal drive butikk på årntli’ er å ikke ha for mange "hyllevarmere". Det koster å ha plater på lager, og utgifter betyr mindre profitt. Resultatet blir magrere utvalg i hyllene. Og det er synd for deg hvis du ikke vil ha de platene du får på din lokale CD 1000-kjedebutikk.

Men på samme måte som delikatessebutikkene trives i skyggen av Rimi og Rema, finnes det i Oslo en viltvoksende flora med platebutikker som fyller hullene i markedet som de større sjappene ikke makter, eller gidder, å dekke.

De ligger tett i Oslo sentrum: Spesialbutikker for punk, techno, goth, metal, jazz og gudene vet hva annet. Det finnes butikker som selger pakistansk popmusikk og sjapper som pusher kristen musikk. Det finnes sogar en egen postordresjappe i Oslo som bare selger Elvis-skiver.

Noen av dem blir så spesialiserte at de maler seg inne i et hjørne, kommersielt sett. Husker du platesjappa Dbut? Som skulle selge seg ved å begynne å selge plater med Laibach og Coil. (Ikke hørt om Laibach og Coil, sier du? Nettopp.) Mens andre klarer å tilfredsstille en kundekrets som er lei av å spørre etter plater og få spørrende blikk tilbake.

Det er klart det er vanskelig å være liten fisk mens haiene pisker vannet rødt. Det er mulig det kommer til å bli enda mer drittalt å være en liten platebutikk når brødvarene dine selges langt billigere av kjedene.

Men jo kjipere kjedene blir, jo bedre blir det å være liten. Den dagen det ikke går an å kjøpe noe annet enn Röyksopp og Britney Spears i kjedebutikkene, kommer folk til å ligge i sovepose utenfor spesialsjappene. Og da er det kanskje på tide med en spesialforretning for campingmusikk.
 

Relaterte bedrifter:

Platekompaniet AS (Butikk\Fonogram)

dBut Records (Plateselskap)

Röyksopp (Utøverinstitusjoner\Band)

Hysj Hysj Platebaren Steen & Strøm (Butikk\Fonogram)

Relaterte artikler:

12.04.2002 I skyggen av kjedebutikkene

12.04.2002 Bare bra for Bare Jazz

11.04.2002 Markedskapitalismens inntreden i kulturpolitisk korrekte sfærer

10.04.2002 Øyafestivalen og Mono forsvarer Platekompaniet

09.04.2002 - Platekompaniet uheldig for norsk platebransje

09.04.2002 Kjedene styrer plateselskapene og salget i Norge

11.09.2001 Offensiv singlesatsing, men bransjen sliter

08.05.2001 Prisdumping ga listehopp

29.03.2001 Norsk dominans på VG-lista

01.04.2005 Fokus på norsk platebransje: Kultur eller såpe?

14.09.2004 Harald Tømte i Universal Music: - Vi kan ikke ta ansvar for småforhandlerne

24.08.2004 Platebransjens undergang: Toget til Helvete

23.08.2004 Kristopher Schau: - Et stort og brennende hat for alt som heter kjeder og majorselskaper

18.08.2004 Platebaren Feedback må legge ned - kritiserer major-selskapene

31.03.2004 Platekompaniet: - Artistbygging er også vårt ansvar

29.03.2004 Apollon: - Grove insinuasjoner, løgn og feilinformasjon fra Platekompaniet

29.03.2004 Platekompaniet: - Vi har aldri ført noen bak lyset

05.03.2004 Ravi: - Platekjøperne må bruke hodet

05.03.2004 GramArt: - Viktig å skille reklame og faglige vurderinger

04.03.2004 - Slik foregår markedsføringen i Platekompaniet

03.03.2004 Bransjen bekrefter: - Platekompaniets Topp 15 er til salgs

26.02.2004 Platekompaniet anbefaler, men vil ha betalt først

03.09.2003 Arvid Berge i Showtime Records: - Sterke bånd mellom Platekompaniet og GGF

22.08.2003 TUBA: - Platekompaniet prioriterer smale utgivelser

22.08.2003 Per Eirik Johansen: - Platekjedene utfyller hverandre

20.08.2003 Plateutgivelse med enerett for Platekompaniet

11.06.2002 Hysj Hysj i skifteretten

29.05.2002 Musikkjeden Hysj! Hysj! med likviditetsproblemer

19.04.2002 - Hysterisk latterlig av plateselskapene

15.04.2002 Kunnskap og spesialisering nøkkelord for Feedback

15.04.2002 Feedback: - Plateselskapene dikteres av Platekompaniet

Relaterte tema:

12.04.2002 Platekjeder og spesialbutikker (2002)

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no