Innspillet til Bergen Rockaktører her på Ballade om å gi musikerne en reiserefusjonsordning, engasjerer norsk musikkliv.
- Jeg synes dette er en meget bra ide, og sannsynligvis en av de beste måtene å sørge for at støttemidler havner hos dem som trenger det mest, kommenterer Jarle Savio, sjef for årets by:larm Live og bookingagent hos impressariobyrået Artistpartner siden tidlig 1990-tall. Der jobber han for artister som Palace of Pleasure, Cato Salsa Experience, Ephemera og Dipsomaniacs.
- Forslaget vil føre til at et mye bredere spekter av artister kan komme seg ut og spille. På den måten kan de bygge seg opp et navn uten å måtte ha store selskaper i ryggen, sier Per Nordahl bookingagent fra Atomic Agency.
Agenten, som også er bookingansvarlig for Oslo-klubben Cafe Mono, mener en slik pengebruk vil være i tråd med målsetningene til Stortingspolitikerne som formet det overraskende vedtaket vedrørende tipemidlene.
- Noe av målsettingen til tippemidlene er jo å prøve å støtte opp om bredden i norsk kulturliv, og ved opprettingen av en slik ordning er det nettopp det som vil kunne skje.
Nordahl snakker av erfaring. Daglig forsøker han å skape levelig økonomi i turneprosjekter for artister som Kåre Joao, Cinnamoon, Minor Majority Don Juan Dracula, Peru You og Pilate.
- Dette er noe jeg selv er borti på en daglig basis i forhold til spillejobber. Spesielt i Nord-Norge er det nødvendig med en slik form for støtte. Der er det snakk om slike avstander at utgiftene skyter i været, selv om det er snakk om kun en eller to personer på veien. Dermed sitter man selvsagt igjen og satser på det sikre; de få artistene man vet trekker nok folk til å rettfrediggjøre slike utgifter.
Han mener at det bør opprettes en eller annen form for kontrollsystem som sikrer fornuftig bruk av midlene.
- Det som kan bli problematisk med en slik ordning, er muligheten for at useriøse aktører, artister og andre misbruker denne ordningen ved å gjøre "konserter" for å få dekket sine reiseutgifter. Men det bør jo gå an å få til en kontrollordning slik at det ikke vil forekomme mer en en gang.
Hva legger du i dette med å gjøre konserter for å få dekket sine reiseutgifter? Om en artist gjør en konsert fordi han/hun gjerne vil dra til Namsos, er det vel bare bra - det blir jo uansett en ekstra konsert for publikum og et tillegg i artistens erfaring?
- Jo, så lenge artisten faktisk gjør en bra konsert på et oppegående konsertsted, og ikke en "konsert" med en sur kassagitar i stua til kompisen som er "konsertarrangør", for å gi et ekstremt eksempel. Jeg tror det blir nødvendig med en mal for hva som kvalifiserer til å få reiserefusjon i forhold til spillesteder, og å trekke de grensene blir nok vanskelig.
Jarle Savio ser også en rekke praktiske forhold som må avklares før innføringen av en slik ordning.
- Denne formen for støtte skaper en hel haug med problemstillinger: Hvordan skal det fordeles? Hvem skal fordele? Hvilke artister skal få? Hvem skal administrere dette? Skal det foregå i form av rapportering i etterkant? Skal det opereres med minimumsbeløp? Slike småbeløp spiser fort opp administransjonen.
Men Savio ser ikke problemer - han har selv forslag om bruken av midlene.
- En del av pengene bør i gå til subsidiering av flybilletter, da det er der de virkelig store utgiftene ligger. Musikerorganisasjonene bør gå sammen om å fremforhandle en reiseavtale for musikere med flyselskapene. Billetten må være gunstig, kunne endres, og det må være mulig å "strekke" den.
- Alle musikerorganisasjonene må være representert blant dem som skal fordele midlene. På den måten sikrer man at en slik refusjonsordning kommer bredden i norsk musikkliv til gode.
Helhetlig sett er også Nordahl begeistret for forslaget til BRAK.
- Alt i alt er dette en veldig god ide som uten tvil vil berike hele kultur-Norge ved å tilgjengeliggjøre hele landet for artister og tilgjengeliggjøre artister for hele landet.
Relaterte bedrifter: |
|||
Atomic Agency (Artist management; Booking) | |||
Mono (Konsertsteder\Klubber) | |||
ArtistPartner AS (Artist management) | |||
by:Larm (Festivaler\Februar; Konferanser / Seminarer) | |||
Relaterte artikler: |
|||
22.05.2002 - Reiserefusjon vil styrke vilkårene for arrangørene | |||
08.07.2002 Reiserefusjon: Music Export Norway vil også ha penger | |||
27.05.2002 Vestlandsfanden: - Redd administrasjon, men for reiserefusjon | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no