MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



No Title Performance and Sparkling Water: Skygger på veggen (Foto: Ann Iren Ødeby) (300x199)Uten tittel, men med overbevisning

Publisert: 10/03/2003 av Hild Borchgrevink

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003100314133265501029

Maja S. K. Ratkjes opera "No Title Performance and Sparkling Water", som hadde premiere på Henie Onstad kunstsenter i går, kaster seg ut fra stor høyde, og det er først og fremst ment som et kompliment. Alle konvensjoner kastes på båten, men denne forestillingen bruker ikke tid på å demonstrere, den snurrer i gang et univers og en energi som er fullstendig dens egen, den stoler rett og slett på seg selv. Denne selvtilliten, sammen med glimrende musikere som aldri lener seg tilbake, bærer "No Title" gjennom de partiene som er litt sprikende og snublende.


Av Hild Borchgrevink

En slik overbevisning mangler ofte i samtidsopera, hvor man strammer, steriliserer og aktualiserer og holder skapet med det burleske og teatrale godt låst, av redsel for å bli kalt reaksjonær.

Ratkje har skapt operaen i trespann med med regissør Siw Merethe Mikalsen og librettist Plinio Bachmann. Tekster fra Nag Hammadi-biblioteket, en samling gnostiske skrifter fra 300-tallet som blant annet inneholder det man mener er Maria Magdalenas evangelium, utgjør grunnlaget for de tretten scenene. Fremstillingen av evangeliet med en kvinnes stemme er et av de bærende temaene som binder tablåene sammen. Forestillingen er produsert av Opera Vest, i samarbeid med oslo opera net som stod for den opprinnelige utviklingen av den.

De fineste øyeblikkene oppstår når musikerne, som uten unntak overbeviser, får tid til å utfolde seg, både alene og i ensemble. Kontrabassistens undrende lille syngende kontrapunkt med instrumentet sitt hvor trommekølle/vokaler og bue/konsonanter vekselvis ble satt opp mot hverandre, var en enkel, men effektiv og poetisk introduksjon til grunnelementene i det musikalske materialet, som oversetter tekstens fortelling om at vokaler representerer det åndelige og konsonanter det materielle, til en musikalsk kontrast mellom klanglige og perkussive elementer.

Folkesanger Unni Løvlid åpnet showet i den andre enden av uttrykksskalaen med en solo som endte i lysgudinnen Sofias lange fødselsskrik når hun setter Yaltabaoth, en destruktiv skapning, til verden. Skriket var så ekstremt at det kunne blitt parodisk, men det ble fremført med en kompromissløshet som gjorde at troverdigheten holdt hele veien. Denne åpningen var også ett av stedene hvor Kenneth Varpes videosekvens fungerte godt fordi den kommuniserte med musikken på flere plan, både rytmisk og symbolsk, og ikke bare gjennom løsere assosiasjoner til vann i bevegelse og duse bilder av kvinnen i havet.

De lengre musikalske tuttipartiene låt også fascinerende av cabaret, av Kagel på speed, eller om man vil av rufsete Berio-Folk Songs blandet opp med vannlyder og elektronikk, men med et underliggende solid musikalsk håndverk som klarer å leke med materialet på en måte som er fullstendig respektløs i positiv forstand, samtidig som den forteller at komponisten vet at også det å sitere har en historie.

Akkurat denne distansen som gjør et stilsitat til noe mer enn bare et sitat, som er så tydelig i musikken, kunne etterlyses noen andre steder. Ratkje har tidligere fortalt at hun har villet bruke tangoelementer som uttrykk for balansen og energien mellom det kvinnelige og det mannlige som hun vil etablere med sin feministiske vinkling på historien.. Da de profesjonelle tangodanserne Jean Sebastian Rampazzo og Lucia Mazer entret scenen, var det behagelig å se hvordan den presisjonen og dedikasjonen som hele tiden var tilstede hos musikerne, nå også kom opp på scenegulvet. Men samtidig fikk tangoen som uttrykk stå uberørt, det ble så rent og klassisk at man kunne oppleve at dansen ikke kommuniserte verken med musikerne som satt langt unna dem, eller med de ekstreme ytterkantene i det uttrykksregisteret som var blitt spent opp tidligere.

Biter av teksten ble lest av de tre skuespillerne Snorre Hvamen, Frode Winther og Hallvard Holmen. Dette var faktisk det elementet som i mine ører fungerte dårligst. Når de ble omtrentlige sin lesning av samme tekst samtidig, med hver sin engelske aksent, ble kontrasten til musikernes skarpe timing og nyanserte klangvariasjon til tider påtrengende, og det gjorde det vanskelig å høre hva de sa. Sammen med noen haltende overganger mellom scenene og en av og til merkelig lyssetting som kunne sette to musikere utenfor lyset og resten inne i det, var dette i noen få tilfeller med på å skape assosiasjoner til en mer amatørteatral setting, som burde være fullstendig unødvendige med et sånt lag til rådighet.

De fleste av de sceniske problememe har sannsynligvis sin forklaring i visningsrommet. Regissør Siw Merethe Mikalsen skal virkelig skal ha ros for å hente det hun kan ut av et rom som er veldig lite, og hvor lysriggen er langt fra å dekke scenen. Rommet gjør også opplevelsen av tuttipartiene i musikken litt vindskjev, siden musikerne må samles så tydelig på én side av scenen. Skuespillerne snakket til en større sal enn den de var i, og konsekvensen blir at det oppleves som overspill og at man ikke følger med. Riktignok skriver kunstnerne programmet at de bevisst ikke har etablert noe hierarki mellom musikk, tekst og video, og at vi er frie til å velge. Men i den situasjonen sier det kanskje ennå mer om nyansene i uttrykket til Unni Løvlid når hun fanget oppmerksomheten vår hver gang hun skulle lese tekst, selv om vi satt og fulgte med på noe annet.

De tre kunstnerne har lykkes i sitt ønske om å lage en antitese til operaens tradisjonelle narrativitet og hierarkiske oppbygning av deler. Det er utrolig befriende å slippe å få den didaktiske Store Fortellingen tredd nedover hodet. Samtidig er det interessant å se hvordan fortellingen kanskje er tilstede likevel, i det lille formatet. I denne operaens pluralistiske og litt forvirrende univers hvor mange elementer er likestilte og kjemper om oppmerksomheten, blir det i større grad de individuelle prestasjonene, enten i musikken, videoen, scenografien eller tekstlesningen, som avgjør hvor man som publikum legger konsentrasjonen. Og i noen tilfeller i går kunne jeg faktisk ikke velge fritt, jeg ble hentet inn fra eklektismen av noe som skilte seg ut, av en musikalsk frase eller en bevegelse i et bilde, fordi den uttrykte noe, hadde noe å fortelle meg og ikke bare noe å vise meg.

"No Title Performance and Sparkling Waters" spilles på Henie Onstad Kunstsenter lørdag 4. oktober kl. 12.00 og 18.00 og søndag 5. oktober kl. 17.00.
 

Relaterte bedrifter:

oslo opera net (Utøverinstitusjoner\Opera)

Opera Vest (Utøverinstitusjoner\Opera)

Poing (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Spunk (Utøverinstitusjoner\Band; Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Henie-Onstad Kunstsenter (Konsertsteder\Saler; Konsert management / Event)

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Relaterte personer:

Unni Løvlid, Folkemusikksanger

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Komponist, Sanger

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2003

Relaterte artikler:

Installasjoner under Ultima 2003: "Feelings"

26.09.2003 "No Title Performance": En verden snudd på hodet

26.09.2003 "No Title Performance": Det kvinnelige evangelium

26.09.2003 Gnostiske tekster: The Thunder, Perfect Mind

02.09.2003 Ultima 2003: Ekko fra en æra

05.06.2003 Ars Electronica-heder til Maja Ratkje

15.01.2003 All Ears for andre gang: Rastløs renselse

05.08.2003 Maja Solveig Kjelstrup Ratkje - Biografi

20.08.2007 Høvikodden i levende live

29.06.2007 Ny konsertserie - Høvikodden live

07.09.2006 Kulturentusiaster med Operafestival i Oslo

19.01.2006 Improvisasjonsgruppa SPUNK fyller 10 år!

02.06.2005 Fremtidens operapublikum

31.05.2005 Hærmændene innhentet på Festspillene

13.05.2005 Rolf Wallin: - Uten grunnforskningen står vi stille

12.05.2005 Ny Musikk-debatt: Keiseren er fortsatt naken!

20.04.2005 Hamlet - en partykiller

03.01.2005 Opera Vest inviterer til prøvesang i Store Studio

16.11.2004 EDVARD-priser til Barrett og Ratkje

28.10.2004 Sonisk solo-raid med Maja Ratkje

29.09.2004 Programmet for COOL OPERA

28.09.2004 Cool Opera 2004: Progressiv opera i Stavanger

24.09.2004 En stemme og et mausoleum

14.09.2004 Rusk avslutter Norgesturné på Voss og i Oslo

10.09.2004 John Cage tilbake på Henie Onstad i helgen

26.05.2004 Fire x Maja

25.05.2004 - I Kina spiser samtidsmusikere hund

11.05.2004 Løvlid eksperimenterer i Bergen

23.04.2004 POING inviterer til revolusjonær natt til 1.mai på Tranen

07.01.2004 Fri musikk for åpne ører

18.12.2003 Folkemusikk, jul og barnesanger

18.12.2003 Lysende søte sukk

10.12.2003 Norsk og nordisk i Paris

25.11.2003 "A - ein skuggeopera"

30.10.2003 - Jeg er ingen opera-rasist!

27.10.2003 Må fortellingen være hellig?

14.10.2003 Sindre Andersen: Småplukk fra Ultima

14.10.2003 - Når jeg hører tale om musikkteater, griper jeg til min konvensjon

Relaterte tema:

09.10.2003 Ultima 2003

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no