MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Knut Wiggen (S) - Ultima 2003 (300x)Knut Wiggen til NOTAM forum

Publisert: 04/16/2004 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004041615302427133440

21. april kommer Knut Wiggen til NOTAM forum for å vise Musicbox - komposisjonsprogrammet som ble utviklet på EMS i hans periode som studiosjef, forteller NOTAMs leder Jøran Rudi. Musicbox-programmet er en teknisk forløper til MAX/MSP, og lyd genereres og struktureres gjennom et grafisk brukergrensesnitt. NOTAM kommer til å støtte programmet fremover, og vil i første omgang arrangere et verksted.


Man kan melde seg på Musicbox-verkstedet i løpet av forum-kvelden. Wiggen har også skrevet bok om sine perspektiver i computermusikken, og den vil bli lansert i løpet av forumet. Boken kan kjøpes hos NOTAM fremover.

På 1960- og 70-tallet var Sveriges hovedstad et sentralt knutepunkt for ny og radikal kunst og musikk i Europa. I hovedsak skyldtes dette kunststiftelsen Fylkingen, Sveriges Radio og elektronmusikkstudioet EMS som på denne tiden var teknisk ledende internasjonalt. Sveriges fremskutte plass på denne tiden, også i Norden, har kulturpolitiske årsaker. Fylkingens og EMS' unike stilling i dette var imidlertid én manns fortjeneste: Knut Wiggen, født i 1927 i Buvika ved Trondheim.

Wiggen hadde studert piano bl.a. i Darmstadt, da han slo seg ned i Stockholm i 1955. I 1959 ble han ordfører i Fylkingen – en stiftelse til fremme for kammermusikk grunnlagt i 1933, som hadde utviklet seg til en spydspiss innen moderne instrumentalmusikk under komponistene Karl Birger Blomdahl og Gunnar Bucht.

Wiggen kjente til både Darmstadt-skolen og Pierre Schaeffers musique concrète, og begynte å arbeide for et nytt forhold mellom kunst, musikk og teknologi, blant annet i samarbeid med Moderna Museet. Et resultat ble den legendariske konferansen Art and Technology i 1967. Wiggen fikk stor innflytelse i Stockholms musikkliv.

Sammen med amerikaneren David Fahrland utviklet Wiggen også et eget dataspråk for komposisjon av elektronisk musikk: MUSICBOX. Det ble aldri anvendt i EMS av andre enn Wiggen selv – det var for langt forut for sin tid. Først 20 år senere kom noe lignende – IRCAMs dataprogram MAX, som i dag brukes mye blant komponister.

På Ultima 2003 ble fem bevarte originalkomposisjoner av Knut Wiggen, laget ved hjelp av MUSICBOX i årene 1972-75, presentert samlet for første gang i originalt klangformat ved hjelp av Stig Carlsson-høyttalere.

Hør Knut Wiggen fortelle om Musicbox på NOTAM 21. april kl. 19.00
 

Relaterte bedrifter:

NOTAM - Norsk Nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk (Kurs; Profesjonelle organisasjoner; Studio\Lyd)

Relaterte personer:

Knut Wiggen, Komponist

Jøran Rudi, Direktør

Relaterte artikler:

Har du hørt om lydkunst?

08.10.2003 Innovatøren Knut Wiggen

01.04.2004 PNEK: - FAK-komiteens innstilling tar høyde for elektronisk kunst!

30.09.2003 NOTAM 10 år - En pionér nærmer seg puberteten

27.08.2002 "Elektronisk kunst i det offentlige rom"

16.04.2002 NoTAM-forum på onsdager

14.04.2004 Tverrkunstnerisk satsning fra Ny Musikk

09.11.2007 NOTAM må redusere driften

18.12.2006 Notam studiokurs 16-19. januar

02.06.2006 NOTAMs sommerskole 2006: Lyd og konsept

08.04.2005 Teddy Hultberg: Om svensk lydkunst, del III

18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

15.09.2004 Kunst i bevegelse: elektronisk kunst i offentlige rom

03.09.2004 Offentlige rom som kunstarena

03.09.2004 Elektronisk kunst i offentlige rom

14.06.2004 Noen plasser igjen på NoTAMs sommerskole

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no