MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Roger Arve Vigulf (ansikt) (210x165)Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

Publisert: 10/01/2004 av Arvid Skancke-Knutsen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004092709395747517509

- Styret i Ny Musikk og Ultimafestivalen har etter min mening utgått på dato i forrige århundre, sier klarinettist og komponist Roger Arve Vigulf. Han hevder i dette intervjuet at en liten klikk har tilranet seg all makt over disse viktige arenaene for samtidsmusikk, der hersketeknikker , kameraderi og jantelov "benyttes som prinsipp ved utvelgelsen av musikere og komponister". - Det er vel ikke gitt føringer på at den offentlige økonomiske støtten som Ny Musikk og Ultimafestivalen årlig mottar, skal tilfalle klippekort-musikerne og -komponistene? spør Vigulf retorisk - i et utspill han også har sendt i kopi til Kulturministerens kontor.


Av Arvid Skancke-Knutsen

- Som aktiv internasjonal klarinettsolist med samtidsmusikk som mitt hjertebarn, har jeg sett meg svært lei på måten Ny Musikk og Ultimafestivales styre behandler innsendte programforlag på, sier Roger Arve Vigulf.

- At jeg nå står frem med mine synspunkter, handler om at jeg i årevis har sendt inn utallige søknader til Ny Musikk og Ultimafestivalen for å få delta som musiker. Etter min erfaring svarer ikke Ultimafestivalen på seriøse skriftlige henvendelser, sier Vigulf, som bl.a. har opptrådt sammen med ensembler som Ametri-kvartetten, Vilnius-kvartetten, Sarajevo-kvartetten, Cikada-kvartetten og Strings Unlimited, og ellers har vært solist sammen med størrelser som Einar Steen-Nøkkelberg og Terje Tønnesen. Vigulf har også kommende engasjementer i Los Angeles, Ohio, New York og med Moskvas symfoniorkester.

Klarinettisten og komponisten forteller Ballade at han for "75 prosent" taler på egne vegne, men at dette nok også er erfaringer som deles av flere utøvere og komponister. Førtiåringen mener at det er den yngre garde av nyutdannede musikere og komponister som til stadighet får slippe til på Ny Musikks og Ultimas arenaer, mens hans eget kull - de som ble utdannet fra Musikkhøgskolen for vel ti år siden - er i ferd med å bli skjøvet til side.

- Min fantasi er at hersketeknikker som "kameraderi", devaluering og jantelov benyttes som prinsipp ved utvelgelsen av musikere og komponister, der en liten klikk har tilranet seg all makt. Det er vel ikke gittføringer på at den offentlige økonomiske støtten som Ny Musikk og Ultimafestivalen årlig mottar, skal tilfalle klippekort-musikerne og -komponistene? Dette holder ikke, tordner Vigulf.

Roger Arve Vigulf forteller at han nylig sendte inn et nytt programforslag til Ny Musikk, for å oppleve å få det i retur alt dagen etterpå.

- Med andre ord kan programforslaget umulig ha vært oppe til noen form for kunstnerisk evaluering. Dette opplever jeg som svært provoserende, og det er da også den direkte årsaken til at jeg nå velger å stå frem, sier Vigulf. - Som utøvende musiker har jeg ikke tid til å bruke mesteparten av min energi på å menge meg med "de rette kretsene" rundt Musikkens Hus i Oslo - for i beste fall å få et lite engsjement hvert skuddår.

- Opp gjennom årene, faktisk siden 1995, da jeg sist var engasjert av Ny Musikk i Sonus-serien, har jeg sendt Ny Musikk-organisasjonen opptil flere programforslag per år - uten noe som helst positiv respons. Det er tydelig at virksomheten innenfor disse to organisasjonene drives utfra mafiatendenser, der et knippe musikere og komponister har klippekort på diverse arrangementer, hevder Vigulf, som ber Ultima og Ny Musikk få opp øynene for at det også finnes mange dyktige musikere utenfor Oslo sentrum.

- La nye, norske solister få sjansen både på neste års Ultimafestival og kommende konserter med Ny Musikk, oppfordrer musikeren, som de senere årene har opptrådt vel så mye utenfor Norges grenser. Denne sommeren var han engasjert som solist i Los Angeles med Californian State University Jazz Band. Til neste år skal han opptre som solist ved Klaipeda-festivalen i Litauen, der han også har vært engasjert som professor ved det lokale musikkuniversitet. Og i 2006 vil han ha en ny solo-opptreden med det nasjonale symfoniorkesteret i Litauen, der komponisten og cellisten Arvydas Malcis har skrevet et bestilingsverk for ham.

- Styret i Ny Musikk og Ultimafestivalen har etter min mening utgått på dato i forrige århundre, sier klarinettisten, som også har sendt en kopi av utspillet sitt til Kulturministerens kontor.

- Jeg håper i hvert fall at det blir lest av rette vedkommende, slik at også vi tilsidesatte musikere kan bli hørt.

Hjemmesiden til Roger Arve Vigulf finner du her.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event)

Ametri Strykekvartett (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Cikada (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Relaterte personer:

Roger Arve Vigulf, Solo Klarinettist, komponist

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2004

Relaterte artikler:

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

29.09.2004 Programmet for COOL OPERA

24.09.2004 Cikada på Warszaw Autumn

09.09.2004 Et skråblikk på orkestersesongen

03.09.2004 Kunst på tvers

31.08.2004 Ultimafestivalen med nederlandsk hovedgjest

15.06.2004 Svensker nysgjerrige på norsk samtidsmusikk

02.04.2004 - Ultima bør vurderes som knutepunktfestival

31.10.2003 Ti dager i det samtidiges tegn

28.10.2003 - Toner i internasjonal klasse fra et provinshull

16.10.2003 Debatt om Midt i Musikken: - Dagens økende offentlige vakuum kan fort bli musikkpolitisk skadelig

16.10.2003 Per Olav Reinton: - Samtidsmusikken er et lukket, selvdiggende og eksklusivt miljø

14.10.2003 Jon Øivind Ness: - Midt I Musikken formidler forstokkede holdninger

14.10.2003 - Når jeg hører tale om musikkteater, griper jeg til min konvensjon

01.10.2003 Ultima som internasjonal møteplass for publikum og kunstnere

22.09.2003 Christian Eggen: - Mozart er samtidsmusikk det også, så lenge det blir spilt i dag

04.10.2002 Brød og Sirkus - "Ny" norsk musikkdramatikk i ukulturens hjemland

03.10.2002 - Alt du ville vite om samtidsmusikk, men aldri har turt å spørre om

01.10.2002 Söderlinds Ultima-kritikk møter motbør

30.09.2002 - Ny Musikk er mer åpen enn "de moderate"

30.09.2002 - Ultima er elitistisk, selvgod og kvalmende

28.10.2005 Nordisk Råds Musikkpris 2005 til Cikada!

12.05.2005 Ny Musikk-debatt: Keiseren er fortsatt naken!

29.04.2005 Ultima(tum) for norsk musikk

11.03.2005 Klingende cikader på søndag

04.03.2005 Roger Arve Vigulf i verden

25.02.2005 Svensk gitarist tilbake med musikk Natasha Barrett

10.12.2004 Ultima: Kommunen dobler tilskuddet

12.11.2004 Cikada spiller Bent Sørensen i Odense

03.11.2004 Geir Johnson: - Vi trenger en åpen og konstruktiv debatt om Ultima

03.11.2004 - Kor er kvalitetssikringa, John Persen?

01.11.2004 Ultimafestivalen: John Persen sterkt ut mot dobbeltroller og uthuling av kunstnerisk kvalitet

29.10.2004 Annen del av LYD PLUSS i gang

20.10.2004 Ultima 2004: Litteraturen er kongen i kultur-Norge

15.10.2004 Via Kabul: Sjamanistisk kraft løfter Ultima

15.10.2004 Via Kabul: Store stemmer fra Sentral-Asia

14.10.2004 Avtalt spill? Om tilfeldighet i komposisjonene

13.10.2004 Via Kabul: Med Mozart på Silkeveien

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

12.10.2004 Om eterbølger, lydmaskiner og klangturbiner

08.10.2004 Med joystick i Aulaen - Frode Haltli med spesialkomponert stykke

08.10.2004 Ultima: Bibalos "Frøken Julie" til Oslo i kveld

08.10.2004 Olemic Thommesen: - Vi trenger Ultimafestivalen

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

08.10.2004 Ultima: 1 (milliard)

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

06.10.2004 PNEK under Ultimafestivalen

06.10.2004 Ultima: Ytringens kraft og retten til langsom tenkning

05.10.2004 Ultima: Dansende til døden i fire filmer

04.10.2004 Utilgjengelig Ultima-komponist - i hvert fall på plate

Relaterte tema:

15.10.2004 Ultimafestivalen 2004

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no