MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

Publisert: 10/08/2004 av Tilman Hartenstein

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004100120201535871824

EMS i Stockholm, 1968 (228x160) Historien om Elektronmusikstudion i Stockholm (EMS) handler ikke bare om et usedvanlig heldig sammentreff mellom offentlig kultursatsning, radikale kunstmiljøer og visjonære nøkkelpersoner. Den er også historien om en ny teknologi i spenningsfeltet mellom teknisk-akustisk lydeksperimentering og ideen om en helt ny type kunstmusikk. Disse to linjene har alltid utfylt hverandre; de gjør det også i dag. EMS’ historie er lydkunsthistorie par excellence, skriver Tilman Hartenstein i denne artikkelen. Søndag feires EMS' 40-årsjubileum på Parkteatret.


Av Tilman Hartenstein, NRK radio

Arbeidet med EMS ble startet i 1964, men allerede før 1960 fantes ideen om ”nya metoder for att komponera med elektroniskt ljudmaterial och med hjälp av datamaskiner” (Gunnar Larsson) i Sverige. Drivkraften bak EMS var imidlertid en nordmann, Knut Wiggen, som i 1959 var blitt musikkstiftelsen Fylkingens ordfører.

Rundt 1960 hadde Wiggen allerede bygget opp et lite studio, der bl.a. Gottfried Michael Koenig, Ligeti og Xenakis holdt kurs i komposisjon. I 1962 lanserte ”stiftelsen Stockholmsstudion for elektronisk musik” utkastet til EMS, ført i pennen av Wiggen og sivilingeniøren Tage Westlund. Dette var en ambisiøs satsning fra starten av; studioet skulle kunne måle seg med de fremste i verden, ja overgå dem ved å forlate det tungvinte analoge lydbånduniverset, og gå over til digitalstyring.

I 1963 ble komponisten Karl-Birger Blomdahl, en av Fylkingens tidligere ordførere, musikksjef i Sveriges Radio. Wiggen forteller at Blomdahl tok jobben på én betingelse: at SR gikk med på å lage et elektronisk musikkstudio. Så skjedde, og Blomdahl ansatte både Wiggen og Westlund, og siden også den geniale lydingeniøren Per-Olov Strömberg. Arbeidet med å bygge opp studioet teknisk pågikk fra 1964 til 1967, da det offisielt ble tatt i bruk.

Knut Wiggens digitale visjon var fra starten av like radikal som vanskelig å forklare og gjennomføre. Wiggen mente at den elektroniske musikken slik den ble praktisert i Paris, München, Köln eller Milano (og i USA), var for tradisjonell. Elektronisk musikk skulle komponeres og bedømmes etter helt nye estetiske kriterier. Han fant løs ningen i et konsept for datastyrt tredimensjonal bevegelse av lyd i rommet.

Wiggens arbeide var revolusjonerende og langt forut for sin tid, men foregikk etter hvert atskilt fra den vanlige driften ved EMS. Innen 1971 hadde Wiggen utviklet et firekanalssurround- klangsystem, og fått skrevet lydstyringsprogrammet MUSICBOX, som han eksperimenterte med i flere år. Wiggens prosjekt var uten tvil ”en av svenskt musiklivs mest visionära satsningar” (Åke Parmerud). Den internasjonale interessen var stor, men bare svært få fikk anledning til å teste systemet.

I 1975 tilspisset situasjonen seg, i og med at Wiggen fortsatt holdt på med noe få andre forsto seg på. EMS var blitt en statseid stiftelse og ville ikke finansiere Wiggens arbeid videre. Wiggen tok med seg dokumentasjonen for hele prosjektet og trakk seg tilbake til Norge – et tragisk utfall for alle parter. Det skulle ta mange år før det kom et dataprogram for komponister som lignet. Wiggens fem komposisjoner laget ved hjelp av MUSICBOX ble spilt sammenhengende for publikum for første gang under Ultimafestivalen i 2003.

Uavhengig av Wiggens egne eksperimenter ble EMS’ med sin fremragende teknologi en sterk faktor i Sveriges samtidsmusikkliv, ikke minst på grunn av trekanten EMS-SR-Fylkingen. Første generasjons komponister og lydkunstnere som Karl-Erik Welin, Arne Mellnäs, Leo Nilsson, Lars-Gunnar Bodin og Bengt Emil Johnson kunne få oppdrag av SR, utføre arbeidet på EMS og få sine verk fremført i Fylkingens lokaler i ”Facklan” (og i radioen). En lang rekke svenske komponister har siden debutert ved hjelp av denne trekanten. Spesielt interessant i EMS-historien er arbeidet til Fylkingens såkalte ”språkgruppe” som var mest aktiv på 1970- tallet. Åke Hodell, Ilmar Laaban og Sten Hanson – ved siden av Bodin og Johnson – utviklet den etter hvert velkjente sjangeren ”tekst-ljud-komposisjon”, som ligger på grensen mellom konkret poesi, EA-musikk og eksperimentelt hørespill. Produksjonene ble ofte laget på EMS og sendt i den legendariske programposten ”Nattövning” i SR. Sjangeren fikk stor oppmerksomhet og innflytelse verden over.

”Elektronmusikfestivalen” ble startet i 1978, og satte Sverige på kartet internasjonalt sammen med tekstljud- f estivalene. Lydkunstnere fra hele verden kom for å oppleve det unike miljøet og for å arbeide på EMS. Midt på 1980-tallet flyttet EMS og Fylkingen sammen, til de store lokalene i Münchenbryggeriet der de holder til i dag. Forbindelsen mellom EMS og Fylkingen er fortsatt tett – EMS’ nåværende studiosjef, Mats Lindström, har vært produsent for Fylkingen i en årrekke.

Jubileumsprogrammet på årets Ultima gir smakebiter fra den seneste utviklingen i samarbeidet med Fylkingen: live-elektronikk og ”intermediakunst” som også inkluderer grafikk og dans. Kunstnere med sterke historiske bånd til EMS som Dror Feiler, Rolf Enström, Kent Tankred og Åke Parmerud er representert, sammen med klassikere som Åke Hodell og – nå også – Knut Wiggen.

Litteratur:
Teddy Hultberg (red.): Fylkingen – ny musik
og intermediakonst, Stockholm 1994
Knut Wiggen: Musikkens psykiske fundament,
Fredrikstad 2004

Artikkelen er hentet fra Ultimas programbok for 2004, som Ballade vil bringe en serie artikler fra den nærmeste tiden. Årets UIltimafestival tok til søndag 3. oktober, og avsluttes med den store konserten "Via Kabul" i Oslo Konserthus søndag 17. oktober. Søndag 10. oktober kl. 18.00 og 20.00 på Parkteatret feires EMS' 40-årsjubileum med to konserter med forskjellig program. Feiringen avrundes med live elektronikk og klubbstemning samme sted. For nærmere informasjon anbefaler vi et besøk til www.ultima.no.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Parkteatret Scene (Konsertsteder)

Relaterte personer:

Knut Wiggen, Komponist

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2004

Relaterte artikler:

08.10.2004 Ultima: 1 (milliard)

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

06.10.2004 PNEK under Ultimafestivalen

06.10.2004 Ultima: Ytringens kraft og retten til langsom tenkning

05.10.2004 Ultima: Dansende til døden i fire filmer

04.10.2004 Utilgjengelig Ultima-komponist - i hvert fall på plate

04.10.2004 Louis Andriessen - vulgær og intellektuell

01.10.2004 Ultima Film - Dans for Kamera 2004

01.10.2004 Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

31.08.2004 Ultimafestivalen med nederlandsk hovedgjest

16.04.2004 Knut Wiggen til NOTAM forum

08.10.2003 Innovatøren Knut Wiggen

17.06.2005 Lydkunst i Galleri F15

08.04.2005 Teddy Hultberg: Om svensk lydkunst, del III

18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige

04.02.2005 1400 underskrifter for Parkteatret Scene - mottar driftsstøtte i 2005

11.01.2005 Komponistene utforsker tekst

03.11.2004 Geir Johnson: - Vi trenger en åpen og konstruktiv debatt om Ultima

01.11.2004 Ultimafestivalen: John Persen sterkt ut mot dobbeltroller og uthuling av kunstnerisk kvalitet

20.10.2004 Ultima 2004: Litteraturen er kongen i kultur-Norge

18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner

18.10.2004 Ultima 2004: Rått og ekstraordinært med Oslofilharmonien

15.10.2004 Via Kabul: Sjamanistisk kraft løfter Ultima

15.10.2004 Via Kabul: Store stemmer fra Sentral-Asia

14.10.2004 Ultima: Magisk aften med Ardittikvartetten

14.10.2004 Via Kabul: Musikkhjelpen kommer til byen

14.10.2004 Frøken Julie - for siste gang

13.10.2004 Ultima: Om årsak, virkning og røde klovneneser

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

11.10.2004 Ultima: I begynnelsen var opera

11.10.2004 Ultima: It ain't over till the fat lady sings

08.10.2004 Med joystick i Aulaen - Frode Haltli med spesialkomponert stykke

08.10.2004 Ultima: Bibalos "Frøken Julie" til Oslo i kveld

08.10.2004 Olemic Thommesen: - Vi trenger Ultimafestivalen

Relaterte tema:

15.10.2004 Ultimafestivalen 2004

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no