MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Ultima 2004: Rått og ekstraordinært med Oslofilharmonien

Publisert: 10/18/2004 av Magnus Andersson

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004101813452441951476

Kombinasjonen Oslofilharmonien og samtidsmusikk er ikke alltid like vellykket, men med et av de mest interessante samtidsmusikkprogrammene Oslofilharmonien spilt på lenge, og under Christian Eggens formidable ledelse, løftet orkesteret taket i konserthuset sist fredag. Solistene Einar Henning Smebye, Benoît Fromanger og Dan Styffe gled også rett inn i suksessen. - Et lite stykke norsk musikkhistorie ble dessuten skrevet, da Oslofilharmonien til slutt presenterte Rolf Wallins "ACT" for første gang på norsk jord, skriver Magnus Andersson.

Rolf Wallin (stående, s/h) (300x462)

Av Magnus Andersson

Først ut var Finn Mortensens "Konsert for klaver og orkester", op. 25, fra 1963. Selv blant mange musikere er Mortensen å regne som en outsider i norsk musikkhistorie. Men la oss håpe at fredagens konsert var et de av mange små skritt som skal til for å bøte på det missforholdet. Mortensens konsert plasserer seg i Darmstadtskolens (Boulez, og fremfor alt Stockhausen) estetiske verden, men Mortensen har integritet nok til å omskape den kontinentale strømningen til noe umisskjennelig Mortensensk. Mens Darmstadtkomponistene underla alle musikkens parametre seriell organisering, var Mortensen aldri like streng i sin serielle tilnærming. Rytmen er langt mer tradisjonell hos Mortensen enn den er hos Boulez/Stockhausen, og hva Mortensen fremfor alt skaper er lange linjer og store spenn - noe som neppe kan sies om en eneste 50- eller 60-tallskomposisjon fra Darmstadtherrene.

Teknisk stiller Mortensens klaverkonsert uhorvelige krav til solisten. Men Einar Henning Smebye, landets fremste pianist for samtidsmusikk, hadde overskudd nok til å sette de ytterst kompliserte tekniske strukturene i en spenstig rytmisk sammenheng, noe som er forutsetningen for at musikken skal fremstå som den lineære størrelse den er. Mortensen oppfattes enn i dag som radikal modernist, og hans musikk blir som oftest spilt og lyttet til som om den var en avløper til Weberns punktmusikk. Men fredagens konsert stilte Mortensen i et lys han fortjener. Med sin forståelse for musikkens rytmikk, for dens klang, og for dens mikro- og makrostrukturer, trakk Smebye ut musikkens lange linjer og viste til hvor romantisk Mortensen egentlig er i sitt uttrykk. Fremførelsen bør stå som en referanse til hvordan Mortensen kan og skal oppføres.

Deretter skulle Philippe Hurels fløytekonsert "Phonus" uroppføres. Den var relatert til Debussys "Faunens ettermiddag". På samme måte som Debussys klanger ikke forteller med hjelp av funksjonsharmonikken, men hvor klangene "an sich" bærer musikken, valgte også Hurel å la lange spenn av lyrisk klang dominere verkets konstruksjon. Referansebruken til "Faunen" var også tydelig i Hurels åpenlyse sitater. I programkommentaren uttaler seg Hurel om verket:

"Men i motsetning til slik jeg vanligvis gjør det, organiserte jeg ikke alt på forhånd denne gangen. Jeg lot meg lede av "inntrykk", av følelser av farger - for å oppnå denne effekten brukte jeg den samme instrumentasjonen som Debussy bruker - og samtidig som jeg skrev, benyttet jeg meg av forskjellige teknikker for å fornye fargene i harmonikken i hele verkets forløp: spektrale teknikker (analyse, kompresjon og utstrekning av spektre, frekvens-modulasjon, virtuelle grunnfrekvenser...) eller en friere bruk av modale overlagringer."

Hurels fargesansing, filtrert gjennom spektrale teknikker, var en vellykket måte å oversette Debussys klassiker til et samtidens tonespråk.

Det siste, at oversette historien slik at den får relevans i våre dager, var dessverre en oppgave som viste seg å være noen nummer for stor for Rune Rebne. Hans "Kontrabasskonsert" var preget av et rytmisk driv som hørtes ut til å være avledet fra Stravinskij, men med en orkestersats uten særlig mening og innhold ved siden av drivet, klinget Rebnes verk håpløst anakronistisk.

Også kveldens avslutningsverk, Rolf Wallins "ACT", var som en Stravinskijkommentar å regne. Men hvor Rebnes konsert var en blek skygge av Stravinskijs tonespråk, fremsto Wallins verk, med integritet som preger en stor komponist, som mer enn en verdig kommentar til den store russeren. Wallin viste full beherskelse over instrumentasjons- og klangkunsten, og den musikalske lekenhet med hvilken han behandlet musikkens form, er helt unik i norsk sammenheng. Jeg skulle gjerne ha løftet hatten min for mannen og verket, om det ikke var for at hatten ble blåst av mitt hode i en av de råeste fremførelser jeg har hørt Oslofilharmonien prestere. På ingen måte var verket et kompromiss for å behage publikum, men den ufravikelige ærligheten, sammen med den ekstraordinære fremførelsen, viste samtidsmusikken fra sin beste side. Hatten av mine herrer, Rolf Wallins "ACT" vil bli stående som et standardverk i det norske orkesterrepertoaret.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Oslo Filharmoniske Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre)

Oslo Konserthus (Konsertsteder\Saler)

Relaterte personer:

Rolf Wallin, Komponist

Finn Mortensen, Komponist

Rune Rebne, Komponist

Einar Henning Smebye, Pianist, Professor

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2004

Relaterte artikler:

15.10.2004 Et eget århundre: Finn Mortensen - modernistisk og utagerende

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

13.10.2004 Ultima: Om årsak, virkning og røde klovneneser

11.10.2004 Cecilie Ore vant Arne Nordheims komponistpris 2004

15.10.2004 Via Kabul: Store stemmer fra Sentral-Asia

15.10.2004 Via Kabul: Sjamanistisk kraft løfter Ultima

09.10.2004 Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

06.10.2004 PNEK under Ultimafestivalen

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

06.10.2004 Ultima: Ytringens kraft og retten til langsom tenkning

05.10.2004 Ultima: Dansende til døden i fire filmer

08.10.2004 Olemic Thommesen: - Vi trenger Ultimafestivalen

13.10.2004 Ultimafestivalen 2004 i bilder, del en

13.10.2004 Ultimafestivalen 2004 i bilder, del to

15.09.2006 Trond Okkelmo: - Rolf Wallin kunne selges mye bedre!

29.09.2005 Geir Johnson: - Velkommen til Ultimafestivalen

22.09.2005 Herbert Blomstedt - et enmannsfyrverkeri

20.09.2005 Piano Pluss: Musikk fra det 20. århundre

17.08.2005 Fartein Valen-prisen til Weydahl og Smebye

04.05.2005 Synne Skouen: - Viktig med felles front i debatten rundt orkestrene!

03.05.2005 Ultimatum for norsk musikk, del II

15.03.2005 Nordheim og Solås refser Oslofilhamonien: - Historieløst og skuffende

02.02.2005 Arve Tellefsen og Oslo Camerata til India

28.01.2005 Raude om musikk, bilder og komponistintensjoner

10.12.2004 Ultima: Kommunen dobler tilskuddet

03.12.2004 Nettbedring for OFO

05.11.2004 Oslo-filharmonien søker programkonsulent

03.11.2004 Geir Johnson: - Vi trenger en åpen og konstruktiv debatt om Ultima

03.11.2004 - Kor er kvalitetssikringa, John Persen?

01.11.2004 Ultimafestivalen: John Persen sterkt ut mot dobbeltroller og uthuling av kunstnerisk kvalitet

20.10.2004 Ultima 2004: Litteraturen er kongen i kultur-Norge

19.10.2004 Ultima: Mennesker i alle land, foren dere!

18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner

Relaterte tema:

15.10.2004 Ultimafestivalen 2004

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no