Av Hild Borchgrevink
John Adams vil at vi skal oppleve Jesu fødsel fra moren Marias synsvinkel. Han henter hjelp og inspirasjon fra flere andre kilder i tillegg til Bibelen. Tekster av Hildegard von Bingen, kvinnelige spanske poeter, apokryfiske skrifter og The Wakefield Mystery Plays danner grunnlaget for Adams’ versjon av juleevangeliet. Blant forfatterne er Rosario Castellanos, Gabriela Mistral, Sor Juana Inés de la Cruz, Rubén Dario og Vicente Huidobro.
I John Adams’ sceniske oratorium symboliserer ”El Niño” fruktbarhet og håp, forandringer og omveltninger – både i naturen og i mennesket. El Niño ble skrevet til tusenårsskiftet og ble framført første gang i Paris i desember 2000.
John Adams’ musikk er blant den mest framførte av amerikanske komponister. Adams er født i Worcester, Massachusetts i 1947. Han studerte ved Harvard og flyttet etter hvert til California, hvor han underviste og dirigerte ved San Francisco-konservatoriet. Så ble han samtidsmusikk-rådgiver for San Francisco Symphony og siden huskomponist i samme orkester fra 1979 til 1985. I 1999 gav Nonesuch Records ut “The John Adams Earbox”, et sett på ti CDer som inneholder nesten all musikken han har skrevet.
I 1985 begynte Adams å samarbeide med regissøren Peter Sellars. Det resulterte i to operaer “Nixon in China” og “The Death of Klinghoffer”, som etterhvert er blitt framført over hele verden. Juleoperaen “El Niño” er også et samarbeid med Sellars.
I følge forlaget Boosey & Hawkes skriver John Adams nå på en ny opera med arbeidstittelen “Doctor Atomic”, hvor temaet er Robert Oppenheimers liv. ”Doctor Atomic” er bestilt av San Francisco Opera og skal ha premiere høsten 2005. Deretter skal Adams begynne på et bestillingsverk til Simon Rattle og Berlinfilharmonien.
Den norske Opera setter opp ”El Niño” i samarbeid med Malmö Opera- och Musikteater. Sopransolist Charlotta Larsson er hentet derfra, mens Ingebjørg Kosmo og Trond Halstein Moe kommer fra DNOs egen stall. I tillegg inneholder ”El Niño” stemmer for tre kontratenorer. Paul Flight, Brian Cummings og Steven Rickards fra det kjente ”Theatre of voices”, som også uroppførte operaen, kommer til Oslo og gjør kontratenorpartiene.
”Theatre of Voices” ble grunnlagt av Paul Hilllier mens han fortsatt var kunstnerisk leder for The Hilliard Ensemble. Med “Theatre of Voices” ønsket Hillier i større grad å utforske forskjellige sangteknikker og stiler. Ensemblets første prosjekter spente fra middelalderens trubadursanger til komponister som John Cage og Arvo Pärt. Gruppen er nå basert i Bloomington, Indiana, hvor Hillier leder instituttet for tidligmusikk ved Indiana University School of Music.
Utover solister og de tre kontratenorene fra ”Theatre of Voices” deltar Den Norske Operas kor, barnekor og orkester. Tonu Kaljuste dirigerer. Premieren finner sted lørdag 4.desember kl. 18, og forestillingen spilles ytterligere en gang, 6.desember kl. 19.
Relaterte bedrifter: |
|||
Den Norske Operas Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre) | |||
Den Norske Opera (Utøverinstitusjoner\Opera) | |||
Relaterte personer: |
|||
Ingebjørg Kosmo, Mezzosopran | |||
Trond Halstein Moe, Baryton | |||
Relaterte artikler: |
|||
06.05.2004 Ny sesong i Operaen: Ung norsk suksessregissør hentes hjem | |||
13.05.2003 - Hent flere utenlandske operaoppsetninger til Norge! | |||
11.03.2003 Bjørn Simensen: - Det er ikke skrevet en repertoaropera siden 1945 | |||
11.03.2003 - Opera ligger fortsatt ikke i det norske folks DNA | |||
07.09.2005 Marius Roth Christensen: Fra Seigmen til Opera-pris | |||
19.08.2005 Politiske markeringer og svensk seier ved årets festspill i Bayreuth | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no