MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Nyttårsfjas fra Wien

Publisert: 01/12/2005 av Glenn Erik Haugland

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005011210130273445639

Glenn Erik Haugland (180x) Glenn Erik Haugland synes nyttårskonserten fra Wien er plump og kjedelig. Han vil heller høre for eksempel Johan Halvorsen. Da Haugland syntes dette i Bergens Tidende tidlig i januar, fikk det både orkesterdirektører i byen og tillitsvalgte i nasjonale orkesterfagforeninger til å lade kanonene og forsvare wienervalsens plass på norske orkesterprogrammer. Ballade hadde kanskje trodd det fantes en slags konsensus om at "An die Schönen Blauen Donau" er mer for konfettien og billettinntektene enn det er veldig interessant musikk, men på oppfordring viderebringer vi denne champagnegaloppen fra Vestlandet. Hr. Haugland er først ut.


Av Glenn Erik Haugland, komponist og skribent i BT

Fra Wien pumpes ut den ene hamrende tretakten etter den andre. Tv-en står på i bakgrunnen, men bidrar dårlig til å få opp stemningen. Strauss'ke meningsløsheter virker om mulig enda mer meningsløse i år.

Ideen med nyttårskonserter er noe av det jeg liker aller minst med den klassiske musikken. Det har nok flere grunner som ikke bare henger sammen med mitt elendige humør i inngangen til jubel-jubileumsåret 2005.

Nyttårskonserter er gjennomgående programmert med kortere musikkinnslag med påfallende lav festlighetsfaktor. Merkverdig med tanke på at den klassiske musikken er spekket av sprudlende øyeblikk og berusende kraft.

Wienervalsen som utgjør selve ryggmargen i denne bisarre tradisjonen, er popmusikk fra en annen tid med like stor rett til å overleve som et hvilket som helst norsk Melodi Grand Prix bidrag. Det overfladiske finnes det mer enn nok av i musikken som strømmer over våre liv: Så hvorfor ta opp konkurransen med musikkindustriens stor-fjaseri?
Ingen annen begivenhet er bedre egnet til å sementere forestillingene om klassisk musikk som et borgerlig fenomen forbeholdt spesielt interesserte ballkjoler og alt som kan forbindes med hundre år gamle overklasser. Det er som om en ved inngangen til det nye året har større behov enn ellers til å bekrefte eksklusiviteten. Dirigentens pinlige forsøk på folkelighet, eller musikere som reiser seg og utfører det ene mer fantasiløse «se-jeg-kan-mer-enn-å-spille-et-instrument-påfunnet» enn den andre, virker om mulig ytterligere distanserende.

Det aller verste med den direktesendte nyttårskonserten fra Wien, og nyttårskonserter for øvrig, er at de nyter stor oppmerksomhet. Mange har rett og slett tid til å lytte, og det de får servert kan umulig friste til ytterligere dypdykk i kunstmusikkrepertoaret. Det kan synes å være et gjennomgående poeng at en nyttårskonsert skal bestå av musikk hentet fra aller nederste hylle. Plumpt og forutsigbart. Kanskje fordi en ikke skal stille for store krav til publikum etter endeløse dager fylt av ingentingheter og altfor mye mat. Eller er det musikerne som ikke skal anstrenge seg mer enn nødvendig? At årets første konsert er en mellometappe, en oppkjøring til større oppgaver?

Sørgelig er det uansett. En tapt mulighet til å gi opplevelser med musikk fra inspirerte komponister som Berlioz, Halvorsen eller Corelli. Overskuddsmusikk og ekte fyrverkeri. Eller ettertenksomheter fra Mahler, Schubert eller (Rikard) Strauss. Hvorfor ikke et helt drama, et himmelropende symfonisk dikt a lá Sjostakovitsj, med rensende effekt? Vi kunne trenge en nyttårs-katarsis til å skyte oss selv inn i det nye året - et lite hakk klokere enn vi var i forrige.

Artikkelen er hentet fra bt.no med tillatelse fra forfatteren.
 

Relaterte bedrifter:

Bergens Tidende (Media\Aviser)

Relaterte personer:

Glenn Erik Haugland, Komponist

Johan Halvorsen, Komponist

Relaterte artikler:

18.11.2004 Opera Omnia presenterer: En Som Sang

18.05.2004 Haugland og Thoresen nominert til Nordisk Råds Musikkpris

26.03.2004 Operanytt over hele landet

23.01.2004 Den nye musikkdramatikken

30.10.2003 - Jeg er ingen opera-rasist!

27.10.2003 Må fortellingen være hellig?

14.10.2003 - Når jeg hører tale om musikkteater, griper jeg til min konvensjon

09.10.2003 Glenn Erik Haugland - Biografi

15.03.2002 "Hulda og Garborg" på Det Norske Teatret

05.04.2002 Haugland vil lage opera av Ambjørnsen

23.06.2006 Fartein Valen-stipend til Glenn Erik Haugland

03.10.2005 Om Haugland, satslære og diabolisme

08.09.2005 Glenn Erik Haugland: - Kultur uten politikk

13.01.2005 Trond Okkelmo: Glenns musikalske nyttårssynsing

12.01.2005 Symfonisk skitt og kanel

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no