MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Spellemann: - Populærmusikken fortjener en bred plass i showet

Publisert: 03/07/2005 av Knut Værnes

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005030709304070764934

- Spellemann skal speile bredden i det norske musikklivet. Det betyr også at de populære musikkformer fortjener en bred plass i showet, skriver leder for Spellemannkomiteen 2004, Knut Værnes, til Ballade. Værnes forteller at populærmusikken får mest scenetid fordi den selger mest. Spellemannkomite-lederen forklarer også at prisene for folkemusikk, klassisk, metal, hip hop og åpen klasse ble delt ut før TV-sendingen i det hele tatt startet, og klippet inn senere. Dette fordi ingen av prisvinnerne hadde møtt opp for å motta prisen selv. Til tross for at Spellemannprisen i år bare ble sett av i snitt 384.000 seere, noe som i følge Farojournalen er det laveste seertallet Spellemann har hatt noensinne, melder Værnes om god respons fra bransje og publikum: - Mange synes at Spellemann endelig er tilbake der det hører hjemme: Med en storslått forestilling i Oslo Spektrum.

VIlde Frang Bjærke (270x270)

Av Knut Værnes, formann i Spellemannkommiteen for 2004

Ballade har i det siste vært preget av diverse innlegg om Spellemannprisen. Undertegnede har sittet som Formann i Spellemannkommiteen for 2004, valgt inn som en av Fonos to representanter og ønsker å komme med følgende opplysninger.

Først om sammenslåingen av elektronika og samtidsmusikken.

Jeg har tidligere kommentert dette tidligere og kan igrunnen bare gjenta meg selv: Sammenslåingen var faktisk seriøst ment fra vår side og ikke noe lettvint forsøk på å bli kvitt samtidsmusikken i Spellemann-sammenheng. Alle kategoriene blir debattert svært grundig hvert år. Men man har definitvit merket seg tilbakelmeldingene fra de respektive miljøer og jeg er sikker på at Spellemankommiteen for 2005 vil finne en løsning på problematikken alle forhåpentligvis kan leve med.

Så har visanger Birgitte Grimstad et innlegg som fortjener noen kommentarer og oppklaringer.

Først: Grimstad sitter rystet igjen fordi programmet angivelig manglet balanse. Eksemplifisert ved at både folkemusikk og klassisk musikk "ble nevnt en passant og feid ut fortest mulig som var de som døgnfluer".

Til det er å si følgende: noen priser ble delt ut mellom kl. 19.20 og 20.00. Dvs. før TV2 gikk direkte med showet. Grunnen til dette var enkel: de prisene hvor de nominert/vinnere ikke selv kunne være tilstede ble lagt til denne bolken ut i fra den vurdering at det ikke er så interessant for publikum/TV-seere å se på andre enn vinnerne ta imot prisen. Og det gjaldt i tillegg til klassisk og folkemusikk: åpen klasse, metall-rock og hip-hop. Disse utdelinegen ble klippet inn i den direkte-sendte sendingen og var en redasjonell avgjørelse som sådann og ikke noe forsøk på å holde smalere musikkformer ute av sendingen. Avgørelsen om hvilke sjangere som skulle deles ut i denne bolken, ble tatt helt i forkant av showets start etterom det lenge var uklart hvem som ville representere vinnerne i de nevnte kategorier.

Så til de stilarter Grimstad spesielt nevner: Folkemusikk og klassisk.

Disse ble representert i showet med de to av de mest populære artistene i Norge for tiden: Bjørn Eidsvåg og Odd Nordstoga. For Bjørn Eidsvåg må vel kunne sies å ha en viss tilknyttning til vise-sjangeren? Og Odd Nordstoga har såvidt meg bekjent sitt opphav trygt forankret i den norske folkemusikken, selv om han det siste året har blitt svært populær.

Grimstad hevder videre at "rock, RnB, hip-hop og hva det er nå det heter alt sammen får breie seg over mesteparten av sendingen.. og videre at det ble pøst på med den ene idol-stjernen etter den andre".

Til dette er å si: Det var kun en opptredende som såvidt meg bekjent hadde sitt utgangspunkt i Idol-konkurransen, og det var Margaret Berger. Hun fikk sine 1 1/2 minutt i artist-paraden i begynnelsen av TV-sendingen.

Så til påstanden om at klassisk bare ble feid ut: Spellemann har som regel alltid hatt et klassisk innslag av høy kvalitet og denne gang falt valget på fiolinist Vilde Frang Bjærke. Som representerer det utrolige mangfold av spirende talenter innen sjangeren.

Målet med Spellemannprisen er å hedre de som har utmerket seg iløpet av året og det ble delt ut i alt 19 priser hvorav 17 i løpet av showet. Artistene som opptrer skal også speile den aktivitet som har funnet sted og årets show gjorde etter vår oppfatning nettopp det. I tillegg til de to innslagene nevnt over opptrådte jazz-vokalisten SolveigSlettahjell og avslutningsnummeret stod jazz-pianisten Bugge Wesseltoft i samspill med DJ Strangefruit for.

Som Grimstad kanskje har merket seg, er Bugge Wesseltoft en banebrytende jazz-pianist og har vært sterkt delaktig i en meget omseg-gripende fornyelse av jazz-improvisasjonen de senere år. Begrepet NuJazz er anerkjent rundt i verden som betegnelse på denne nye retningen og mye av æren for denne tilskrives av de fleste nettopp Bugge Wesseltoft og hans "New Conception of Jazz".

Noen enkle fakta: Av 12 artistnummere var 1 visesangtilknyttet, 1 folkemusikktilknyttet, 1 jazz, 1 nujazz, og 1 klassisk. En relativt stor prosentandel tatt i betraktining at både jazz og klassisk utgjør svært marginale andelser av de plater publikum velger å kjøpe.

Spellemann skal speile bredden i det norske musikklivet. Det betyr også at de poulære musikkformer fortjener en bred plass i showet. Derfor er altså populære musikkformer som pop, country, rock, metall osv. av naturlige grunner godt representert.

Utfordringen for oss som har hatt ansvaret for planlegging og utforming av Spellemannprisen 2004, har vært å reflektere bredden i den norske musikklivet; sørge for at publikum har en flott opplevelse i 3 timer i Oslo Spektrum; og ikke minst forsvare to timer på TV2 i beste sendetid på lørdagskvelden.

Man må rett og slett ta inn over seg at TV-virkeligheten er radikalt anderledes i 2005 enn i på 70 og 80 tallet hvor NRK var enerådende. Det er idag ingen selvfølge at det norske folk benker seg foran Spellemannshow på TV og blir sittende der. Man har STOR konkurranse fra konkurrerrende kanaler og programmer.

På tross av enkelte små feilskjær, er bransjen generelt veldig fornøyd med showet som helhet og tilbakemeldingene fra salen var svært positive. Mange synes at Spellemann endelig er tilbake der det hører hjemme: med en storslått forestilling i Oslo Spektrum.

Mvh

Knut Værnes
Formann i Spellemannkommiteen for 2004.

 

Relaterte bedrifter:

Spellemannprisen (Organisasjoner; Priser)

Relaterte personer:

Knut Værnes, Gitarist, Daglig Leder

Relaterte artikler:

04.03.2005 Birgitte Grimstad: - Ønsker boikott av Spellemannsprisen

03.03.2005 Håkon Thelin: - Spellemann stadig mer fordummende

03.03.2005 - Uheldig sammenslåing både for komponert musikk og techno

02.03.2005 Skouen: - Spellemannshowet - for langt, eller bare uvesentlig?

28.02.2005 Spellemannprisen: Vi får som fortjent

28.02.2005 Odd Nordstoga - og andre Spellemenn

28.02.2005 Spellemannsjuryene for 2004

25.02.2005 Spellemannprisen 2004 på lørdag

17.01.2005 Jon Øivind Ness: Provosert av Spellemannkomiteen

12.01.2005 Frode Haltli: - Derfor bør samtidsmusikk igjen få en egen klasse i Spellemannprisen

07.01.2005 Her er Spellemann-nominasjonene

14.12.2004 Alarm: Vil slutte fred med Spellemannprisen

08.10.2004 Synne Skouen: - Vi er de upopulære ungene på Spellemann-klassefesten

05.10.2004 Flengende kritikk av Spellemann: - Helt bak mål å slå sammen elektronika og samtidsmusikkprisene

01.03.2004 Spellemannprisen på riktig vei

01.03.2004 Spellemannprisen 2004 i tall og fakta

26.01.2009 Spellemannvinnere 2008

15.12.2008 Spellemann tre nye klasser

07.01.2008 Danseband-kritikk mot Spellemann

03.01.2008 Spellemannprisen - de nominerte

29.01.2007 Spellemann: årets vinnere

24.01.2007 Spill på en Spellemann!

04.01.2007 Fornøyd med nominasjonene

03.01.2007 " - Og de nominerte er..."

31.01.2006 Hvor mye er du verdt, Spellemann?

30.01.2006 Vinnere Spellemanprisen 2005

27.01.2006 Spellemannprisen 2005: Ungdommelig og kjapp?

05.01.2006 Årets Spellemenn: Her er de nominerte

05.01.2006 Årets spellemann: - Mindre sendetid, flere priser

21.10.2005 Folkelarm 2005 i Oslo denne helgen

09.03.2005 "Den dumme trudelutten" var en halling

08.03.2005 Åpent spørsmål til Spellemannprisen

07.03.2005 Høy Spellemanns-temperatur for folkemusikkmiljøet

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no