MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Martin Fröst, 2005 (310x507)Martin Fröst: Årets festspillmusiker i erotisk bevegelse

Publisert: 05/31/2005 av Magnus Andersson

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005053110045720893110

Sverige og Norge skal visst nok være verdens beste naboer. Samarbeidet mellom klarinettisten Martin Fröst og TrondheimSolistene bidrar til tesens troverdighet. Fröst er årets Festspillmusiker, og han er ikke valgt kun fordi han i dette jubelår har riktig nasjonalitet, mener Ballades egen eksil-svenske, Magnus Andersson.


Av Magnus Andersson

På fredagens konsert fremsto han som en musiker av høy internasjonal klasse, og han viste med tydelighet hvorfor han som solist er hyppig gjest på verdens mest prestisjefylte konsertscener.

Klarinettister er ikke benådet med mange solokonserter for sitt instrument. Carl Maria von Weber hadde vennligheten å gi klarinettistene to slike. Det er noe merkelig med verker som blir spilt av så godt som alle musikere som spiller et bestemt instrument. Verkene blir rett og slett spilt sønder og sammen til kun toner uten musikk gjenstår.

Fröst blåste liv i ”prøvespillrepertoarets” stivnede konvensjoner. Klanglig er han en fullendt mester. Han kan la en tone vokse fra intet. Uten klanglige rykk behersker han de mest subtile nyanser i det svake register. Det gir hans spill en sensibilitet som ikke bare grenser mot det erotiske. Med måten han omgåes sitt instrument trår han stadig over denne grensen. Men foruten de svake nyansene har han en forståelse for musikkens fremdrift og frasering. Det er ikke det sekund som ikke er fylt av liv og bevegelse. TrondheimSolistene viste seg fra sin beste side i Weberverket.

De fulgte Frösts fleksibilitet til fulle, og solisten inspirerte ensemblet til å overskride sin egen kapasitet. I blikkene musikerne imellom, som signaliserte intens musikkglede, ble hvert innfall fra Fröst umiddelbart omtolket til et følsomt akkompagnement. Dynamisk lot også orkesteret Fröst slippe frem, selv når han spilte i sitt mest forsiktige register.

Etter utladningen med Weber blåste Fröst opp til Aaron Coplands Konsert for klarinett og strykere med harpe og klaver. Selv om klarinettrepertoaret ikke er særlig omfattende er det et mysterium at et programutvalg setter opp Coplands kontekstløse oppramsning av konvensjoner. Fantastisk spill i all ære, men å elske med slik musikk blir som å massere med en jernspade. Frösts aften ble avsluttet med en kort improvisasjon over et tema av Malcolm Arnold, hvor han spilte fusion-fortere enn de fleste musikkprofessorer kan telle, men det spektakulære till tross var ikke musikken særlig spennende.

Som publikummer begynte jeg å føle et slags ”eh”, eller hvorfor ikke et ”ja-ha” – ”hva nå da?”. Allerede i Weberkonserten hadde orkesteret tydelige problemer med å følge med på de raske partiene, men med den dynamiske og rytmiske fleksibiliteten de oppviste i forhold til Fröst var det lett å se mellom fingrene med det.

Når så konserten ble avsluttet med Griegs g-mollkvartett arrangert for strykeorkester, hvor orkesteret stod helt alene og pinlig nakent, ble Griegs energiske musikk til en klanglig masse som sikkert ville kledd et impresjonistisk verk godt. Men norsk nasjonalromantikk? Tror ikke det.
 

Relaterte bedrifter:

Festspillene i Bergen (Festivaler\Mai)

TrondheimSolistene (Utøverinstitusjoner\Orkestre; Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Relaterte begivenheter:

Festspillene i Bergen 2005

Relaterte artikler:

27.05.2005 På festspill i Bergen: "Brødrene Larsen"

26.05.2005 Den norske solistpris til Ingfrid Breie Nyhus

29.04.2005 INTRO-klassisk-finalistene er klare

02.09.2004 Per Boye Hansen fra kontinental operakunst til Festspillene i Bergen

07.07.2004 Erling Dahl jr. konstituert festspilldirektør i Bergen

30.05.2005 Marianne Beate Kielland - mezzo med hovedfag Cage

30.05.2005 Årets klassiske INTRO-musikere er klare

23.05.2006 TrondheimSolistene søker daglig leder

31.03.2006 Nye impulsar ved Bergen-festspela

14.06.2005 Festspillene og Rigaoperaen setter opp Wagners "Ringen" over fire år

10.06.2005 A-mollkonserten: En institusjon på linje med Juleevangeliet

07.06.2005 Annar Follesø: Bartok, Ligeti og barokk

06.06.2005 Festspillene 2005 - et flaggskip i ny medvind

06.06.2005 Joachim Kjelsaas Kwetzinsky: Usentimental følsomhet

03.06.2005 Ballade på Festspillene: Finstemt skolesekk

03.06.2005 Haugland og Thommessen: Tid for erkjennelse

03.06.2005 Et eget århundre: Olav Anton Thommessen: Et Glassperlespill

02.06.2005 Johannes Weisser: På vei hjem

01.06.2005 Kjell Tore Innervik: Trommer, elg og kvarttoner

01.06.2005 Festspilldirektør Dahl: - Festspillene skal utfordre kunstnere til å være nyskapende

31.05.2005 Hærmændene innhentet på Festspillene

31.05.2005 Tor Espen Aspaas: En sann amatør i kjærligheten og oppriktigheten til musikken

31.05.2005 Festspillene i Bergen: Prosjekt Fartein Valen

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no