MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Lydkunst i Galleri F15

Publisert: 06/17/2005 av Hild Borchgrevink

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005061711550333594872

Med BallongMagasinet som kuratorer åpnet Galleri F15 29.mai utstillingen ”The Idea of North”. Her vises verk av ti kunstnere som på forskjellige måter arbeider med lyd.Tittelen på utstillingen stammer fra pianisten Glenn Goulds nyskapende radioprogrammer fra 1960-tallet hvor han brukte lyd og utsagn om lyd til å lage et stedsspesifikt portrett av livet i Nord-Canada. - Lydkunsten blir ofte møtt med en formodning om at den er vanskelig å formidle. Dette stemmer ikke. Sjelden har jeg sett noen så beveget som en av våre besøkende på fjorårets lydkunstutstilling på Galleri F15, skriver kunsthistoriker Siv Hofsvang i introduksjonen til ”The Idea of North”.

The Idea of North:Jean-Paul Gauthier (400x300)

Av Hild Borchgrevink

Utstilingen tar utgangspunkt i ideen om nord som en opplevelse av sted og lokalitet, snarere enn som geografisk posisjon. De deltagende kunstnerne er Steven Cuzner, canadierne Jean-Pierre Gauthier, Dana Samuel, Eleanor King og Stephen Kelly, svenske Liv Strand og de norske kunstnerne Jan Høvo, Maia Urstad, Jana Winderen og Trond Lossius. I tillegg har SKA radio laget intervjuer med alle kunstnerne som kan lyttes til i galleriet.

En av delene av "The Idea of North” er en lydlounge. Loungen er delt i fem deler eller stasjoner, som samtidig representerer forskjellige strategier for å presentere lyd. Først møter man Glenn Goulds ”Solitude Trilogy”, som utstillingens tittel er hentet fra. I dette verket lyttet Gould til folks beskrivelser av deres tilværelse i Nord- Canada. Dette ble fortellinger om stillhet, ensomhet, melankoli og isolasjon, som Gould har klippet sammen.

Jan Høvo lager filmer av prosesser og hendelser som lager lyd, uten at lyden er med. Det er et effektivt grep. Disse stumme filmene tvinger deg til å reflektere over forestillingene om lyd som vi bærer med oss også når det er stille.

Eleanor King og Stephen Kelly har valgt å gi oss en parallell opplevelse av to steder som geografisk ligger langt fra hverandre. Utstyrt med en bærbar avspiller hører vi lyder fra deres hjemby Halifax i Canada, samtidig som man fysisk forflytter seg rundt i Moss og hører lydene i galleriets omgivelser.

I et galleri hersker det vanligvis en helt spesiell form for behersket ro. Man samtaler dempet og vil ikke forstyrre de andre besøkende på utstillingen. Liv Strand tematiserer regler for lyd i ulike rom og på ulike steder ved å spille av konkret lyd fra sportsarenaer, som er mye mer ukontrollert, men som likevel har sine regler og former.

Steven Cuzner er interessert i persepsjonen av lyden, i hvordan vi aktivt selv kan velge i et komplekst lydbilde hva vi vil fokusere på i lyden. Han har laget en installasjon hvor flere talestemmer konkurrerer om oppmerksomheten samtidig, som en iscenesettelse av psykologiens ”cocktail party”-effekt, som studerer hvordan man kan konsentrere seg om og gjenkjenne én stemme blant mange.

Jana Winderen og Trond Lossius gjør galleripublikummet til komponister og utøvere. Matter som er lagt utover gulvet reagerer på publikums bevegelser med forskjellige lyder, gjennom sensorer inne i mattene. Man befinner seg midt i lydopplevelsen, og kan samtidig styre forløpets gang, gå tilbake og utforske mattenes reaksjoner.

Maia Urstad bruker radio som materiale med en tilnærming som har fellestrekk med Cuzners. Lyd fra en mengde ulike radiostasjoner spilles av samtidig, og som lytter kan man bevege seg rundt i kakofonien og fokusere på forskjellige lydforløp. Hos Urstad utgjør i tillegg radioapparatene i seg selv, som er stablet oppå hverandre, en fysisk, arkitektonisk struktur.


Som en del av ”The Idea of North” finner man også en lydlounge med fem stasjoner. Ved den første kan man lytte til Glenn Goulds programmer fra Nord-Canada hvor utstillingstittelen er hentet fra. Neste stasjon har fått navnet ”Abstraksjoner”. Her finner vi lydverker av Biosphere, Ryfylke, Anton Nikkilä, Nurse with wound og Jon Hegre. Hegre viser en konsert spilt på M/S Stralsunder i 2004. Under tittelen ”Konkrete landskap” møter man Pål Asle Pettersens ”Bilder fra en fjelltur” og Kjell Samkopfs ”Moutain Listening”. Sammen med disse er det blant annet funnet plass til filmkunstneren Walter Ruttmans ”Weekend” fra 1928.
Den fjerde stasjonen heter ”Forandringer”. Her finnes verker av Liv Strand og Margareta Johansson, Ebba Moi og Anna Carin Hedberg, samt den svenske lydkunstpioneren Öyvind Fahlströms verk ”Fåglar i Sverige”. Den siste stasjonen i lydloungen heter ”Fortellinger” og inneholder verk av Juan Diego Spoerer, Siri Austeen og Birger Amundsen/Kåre Johan Lund.

”The idea of North” er på Galleri F15 til 7. august. Versjoner av utstillingen blir også vist i Reykjavik på Island i juni 2005 og i Halifax i Canada i januar/februar 2006.
 

Relaterte bedrifter:

Biosphere (Utøverinstitusjoner\Band)

Ryfylke (Utøverinstitusjoner\Band)

Relaterte personer:

Trond Lossius,

Kjell Samkopf, Komponist, Slagverker

John Hegre, Musiker

Relaterte artikler:

12.10.2004 Om eterbølger, lydmaskiner og klangturbiner

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

16.04.2004 Har du hørt om lydkunst?

08.10.2003 Innovatøren Knut Wiggen

08.04.2005 Teddy Hultberg: Om svensk lydkunst, del III

01.04.2005 Fra komponistforeningens seminar: Om svensk lydkunst, del II

18.03.2005 Fra komponistforeningens seminar: Tekst-lyd-komposisjon i Sverige

09.03.2007 Bergens første kunststipendiat fullfører stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid

25.10.2006 Organ: - Ultima for folk uten slips

10.02.2006 Ryfylke i Nederlands hovedstad

03.02.2006 Ryfylke: Støy og forvikling i Leipzig

30.01.2006 Et iskaldt Berlin, og møtet med Der Tapeman

27.01.2006 Tung isbryterstøy på MS Stubnitz

23.01.2006 Ryfylke: Natur og geografi-fiksert støymusikk

23.01.2006 Med Ryfylke igjennom Europa - en reisedagbok

31.08.2005 Dans for voksne presenterer høstens program

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no