MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Helge Sten: Riking = kjiping?

Publisert: 03/27/2006 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006032711085742649118

Helge Sten mener innspillene i TONO-debatten har vært preget av ordkløveri og beskyldninger framfor å være løsningsorientert. I dette innlegget etterlyser Sten et større fokus på konstruktive innspill og ideer til en best mulig forvaltning av alle komponisters opphavsrett innenfor TONO-systemet. Han sier samtidig at debatten har endt opp med et fokus på populærmusikk kontra kunstmusikk, noe Sten mener er en avsporing. - Etter at en rekke populærkomponister samlet seg om et brev publisert på Ballade, har debatten antatt sin velkjente form; good vs. evil, skriver Helge Sten i dette innlegget.

Helge Sten/Deathprod 2 (260x)

Av Helge Sten

Debatter om TONO ender ofte et helt bestemt sted; kunstmusikk mot populærmusikk. De siste ukers debatt er intet unntak. Etter at en rekke populærkomponister samlet seg om et brev publisert på Ballade, har debatten antatt sin velkjente form; good vs. evil.  Undertegnede hadde håpet og trodd at det denne gangen kunne komme noen svar, innspill og ideer til hvordan en best mulig forvaltning av komponisters opphavsrett kunne finne en felles plattform innen TONO-systemet. Det ser ikke ut til å skje.

Det kan synes som om det er viktigere med ordkløveri og beskyldninger enn en reel løsningsorientert debatt. Synne Skouens offentlige bekjennelse om et fremtidig liv som drojesjåfør og nesten ikke-eksisterende TONO-utbetalinger er trist, ubehagelig privat og irrelevant. Dette er en skjebne hun deler med komponister av alle sjangere; mange av de er såkalte populærkomponister. Denne type argumentasjon er med på å svekke debatten og bringe den vekk fra det jeg oppfatter som  hovedtrekkene. 

Det er åpenbart at de nevnte populærkomponistene har skrevet under på brevet/oppropet i kraft av nettopp å være kjendiser. Dessverre er det slik at man må rope høyt hvis man skal bli hørt i TONO. At kjente komponister ikke skal kunne tas seriøst i debatten finner jeg underlig.  Det kan minne om situasjonen når Metallica frontet saken mot Napster og ble beskyldt for kun å mele sin egen kake. Det er også underlig at hverken Synne Skouen, Glenn Erik Haugland eller Maja Ratkje går ut og uforbeholdent støtter et demokratisk TONO. 

At den administrative og daglige drift av TONO fungerer veldig bra, har ingen parter i debatten satt spørsmålstegn ved. Derimot har en rekke personer fra et bredt spekter i norsk musikkmiljø gått ut og etterlyst innsyn, informasjon og revisjon av fordelingsnøklene. Dette er ikke et spørsmål om populærmusikk kontra kunstmusikk. Det er en forvrengning av debatten og et uhederlig forsøk på å opprettholde et utdatert fiendebilde. 

Finnes det kun en sannhet om TONO? Er en fordelingsnøkkel som forfordeler en begrenset gruppe komponister det eneste redskapet vi har for å beholde nasjonale midler? De replikkene som har kommet i etterkant av populærkomponistenes opprop inneholder også klare hentydninger om at samtidsmusikken/kunstmusikken er et offer, en minoritet og utrydningstruet. Det kan man faktisk ikke hevde eksklusivitet på, og det kaster en stor ubehagelig skygge over for eksempel folkemusikkens opphavsrettslige situasjon.

TONO styres idag av NKF og NOPA. Dissse organisasjonen organiserer tilsammen ca 700 komponister. Av disse er omtrent 340 andelshavere og har stemmerett ved valg av representanter til TONOs styrende organer. Hvilken stemme har de 13000 andre medlemene av TONO?
 

Relaterte bedrifter:

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Relaterte personer:

Helge Sten, Artist

Relaterte artikler:

13.02.2006 Om å slenge dritt om andre

16.02.2006 Trond Giske: Ingen navngitt, ingen renvasket

20.02.2006 Tore Hansen: - Trond Giske har helt rett

22.02.2006 TONO - ingen særnorsk oppfinnelse

23.02.2006 Henning Kvitnes: - Om Gjøk-unger og egne reir

23.02.2006 Deathprod: - Det må være rom for TONO-debatt

24.02.2006 Frode Gjerstad: - Når viste komponistene solidaritet med andre enn seg selv?

27.02.2006 "Om gjøkunger" - Tono og NKF svarer på kritikken

24.02.2006 Bendik Hofseth: - Vi står eller faller - sammen

28.02.2006 - TONO opererer i strid med både åndsverkloven og konkurranselovgivningen

01.03.2006 Varsler omlegginger i TONO

01.03.2006 - Svar på spørsmålene, TONO og NKF!

02.03.2006 - TONO skal være en kulturpolitisk aktør!

08.03.2006 TONO om TONO - klare svar

10.03.2006 TONO: - Vi tar folkemusikken på alvor

13.03.2006 Creative Commons - en litt annen TONO-debatt

14.03.2006 - TONO er lite imøtekommande

15.03.2006 TONO og folkemusikken: - Tungen rett i munnen

16.03.2006 Tore Hansen: - Vi gir oss ikke nå!

20.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Tore Hansen lyver

20.03.2006 - Jeg tok feil, men lyver ikke!

20.03.2006 - Hva er galt med rettferdighet, Glenn Erik Haugland?

20.03.2006 - Demokrati i Tono NÅ!

21.03.2006 Haugland vs. Hansen: Pop = Finkultur?

21.03.2006 Demokrati eller pengemakt?

21.03.2006 Arne Bendiksen: - Se til Danmark!

21.03.2006 - Nå er vel nesen lang nok?

23.03.2006 "Dø, samtidskomponister, dø!"

23.03.2006 Kulturlivets siste diktatur?

24.03.2006 Kommentar til Kvitnes

24.03.2006 Aleksandersen, Eidsvåg, Paus & Co. – plyndringstokt eller demokratisk kamp?

28.05.2009 - Systematisk utradering av de uorganiserte

07.05.2008 Morten Halle: - Et skritt i riktig retning

05.05.2008 - Demokratisk pynt på gammel styringsmodell

26.02.2007 TONO reformeres

04.09.2006 Trykker TONO-vederlag på konsertbilletter

10.05.2006 Ønsker et mer attraktivt TONO

10.05.2006 Slutt for Deathprod?

31.03.2006 TONO går i tenkeboksen

30.03.2006 - Strukturelle endringer vil skje

29.03.2006 Arne Bendiksen: - Slik gjør Finland det

28.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Hvem spiller dum?

28.03.2006 Christian Blom: Om TONO-debatten

27.03.2006 Susanna Wallumrød: - En kraftig avsporing

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no