MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Susanna Wallumrød (210x)Susanna Wallumrød: - En kraftig avsporing

Publisert: 03/27/2006 av Susanna Wallumrød

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006032711583598452277

Susanna Wallumrød mener det må være rom for diskusjon rundt og kritikk av TONO, uten at debatten spores av det som er kjernen i problemstillingen. Wallumrød peker på de gode intensjonene til alle parter i denne saken, og samtidig etterlyser hun reformer av kriteriene i verkbedømmelsen. Disse mener Wallumrød må springe ut fra en demokratiseringsprosess i TONO der alle medlemmene har lik mulighet til å få sin stemme hørt. - Når alle medlemmene i TONO har lik mulighet til å stemme kan vi diskutere bredden i norsk musikkliv og den kulturpolitiske agendaen, skriver Wallumrød i dette innlegget.


Av Susanna Karolina Wallumrød

Denne debatten dreier seg verken om spalteplass til kjendiser, hvor mye Bjørn Eidsvåg tjener eller hvorvidt Synne Skouen skal kjøre drosje i nærmeste framtid. Det må sies å være en kraftig avsporing. Dette handler om:
-opphavsrett til åndsverk og TONO´s forvaltning av disse for sine medlemmer.
-at svært få medlemmer har stemmerett etter det rådende systemet i TONO i dag, og at dette slettes ikke er en demokratisk styreform. Noe som igjen gir seg konkrete utslag i forvaltning av penger.
 
Jeg har observert at Synne Skouen er meget opptatt av å motbevise NKF's grådighet, og at hun samtidig er veldig raskt ute med å beskylde populærkomponistene, med Bjørn Eidsvåg i spissen, for det samme under parolen “mye vil ha mer”. Da vil jeg få lov til å si at jeg tror TONO ble grunnlagt og drives med gode intensjoner og gode hensikter fra NKF's side.

Jeg stiller samtidig spørsmål ved om det er ensbetydende med at det ikke er rom for kritikk og revurdering av et, i mine øyne, for lengst foreldet system? Og er det ikke innlysende at de tidligere nevnte populærkomponistene også har gode intensjoner i denne debatten? Jeg velger å tro at deres opprop fant sted med bakgrunn i kunnskap om og mange års erfaring med TONO og egen virksomhet, ikke grådighet eller et ønske om død over samtidsmusikken.

Maja Ratkje skriver i et innlegg publisert på Ballade 23.03.06: “Jeg ser at det blir mer TONO-avkastning når jeg skriver noter, men who cares?” Vel, jeg bryr meg…. Hvilke genre er det som tradisjonelt sett har brukt notasjon som en dokumentasjonsform og videreformidlingsform? Jo, klassisk og samtidsmusikk. Det har seg sånn at det i løpet av de siste hundre årene har oppstått enormt mange musikkformer og genre, og med teknologisk nyvinning har det blitt mulig å lydfeste musikken.

Med disse mulighetene for hånden har det etablert seg tradisjoner for videreføring og dokumentasjon av musikken i alle disse genrene som fungerer utmerket. Dette sett i sammenheng med TONO's krav om notasjon blir noe uforståelig, er det virkelig slik at musikken blir mer verdifull straks den er notert på et papir? Hvorfor er ikke genrenes dokumentasjonsformer likestilte slik genrene i seg selv skal være det i TONO's vurdering av verkene? Jeg oppfatter dessuten dette kriteriet som utrolig respektløst overfor en hel rekke musikkformer, og i siste instans er dette et meget tydelig eksempel på genre-diskriminering.

I følge Synne Skouen følger kategori-plasseringen av musikkverk ikke genre pr. i dag, men verkets form/type. Men hvem har definert kriteriene musikkverkene vurderes utifra, og fra hvilke musikktradisjoner stammer kriteriene fra? Og hvordan fungerer denne faktiske kategoriseringen i praksis?
 
Vi er fryktelig mange komponister innen pop, rock, folkemusikk, metal, elektronika, blues, jazz, viser, country og beslektede genre som alle jobber meget hardt og seriøst med vår egen musikk. Det er et fåtall av oss som er pop-stjerner og tjener mye penger. På grunn av kriteriene for plasseringen av musikkverkene i kategori-systemet havner det meste av vår musikk i laveste kategori. Er det noen som kan fremskaffe dokumentasjon over hvilken musikk som har størst kulturell verdi for kongeriket Norge? Foreligger det noen dokumentasjon over hvem som jobber hardest i bransjen og dermed fortjener mest penger pr. minutt med musikk?
 
Når alle medlemmene i TONO har lik mulighet til å stemme kan vi diskutere bredden i norsk musikkliv og den kulturpolitiske agendaen.
 

Relaterte bedrifter:

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Susanna & the Magical Orchestra (Utøverinstitusjoner\Band)

Relaterte artikler:

13.02.2006 Om å slenge dritt om andre

16.02.2006 Trond Giske: Ingen navngitt, ingen renvasket

20.02.2006 Tore Hansen: - Trond Giske har helt rett

22.02.2006 TONO - ingen særnorsk oppfinnelse

23.02.2006 Deathprod: - Det må være rom for TONO-debatt

24.02.2006 Frode Gjerstad: - Når viste komponistene solidaritet med andre enn seg selv?

24.02.2006 Bendik Hofseth: - Vi står eller faller - sammen

27.02.2006 "Om gjøkunger" - Tono og NKF svarer på kritikken

28.02.2006 - TONO opererer i strid med både åndsverkloven og konkurranselovgivningen

01.03.2006 Varsler omlegginger i TONO

01.03.2006 - Svar på spørsmålene, TONO og NKF!

02.03.2006 - TONO skal være en kulturpolitisk aktør!

02.03.2006 Dagfinn Koch: - På horrortrip med Tore Hansen

07.03.2006 Folkemusikken og Tono

08.03.2006 TONO om TONO - klare svar

10.03.2006 TONO: - Vi tar folkemusikken på alvor

13.03.2006 Creative Commons - en litt annen TONO-debatt

14.03.2006 - TONO er lite imøtekommande

15.03.2006 TONO og folkemusikken: - Tungen rett i munnen

16.03.2006 Tore Hansen: - Vi gir oss ikke nå!

20.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Tore Hansen lyver

20.03.2006 - Jeg tok feil, men lyver ikke!

20.03.2006 - Hva er galt med rettferdighet, Glenn Erik Haugland?

20.03.2006 - Demokrati i Tono NÅ!

21.03.2006 Haugland vs. Hansen: Pop = Finkultur?

21.03.2006 Demokrati eller pengemakt?

21.03.2006 - Nå er vel nesen lang nok?

23.03.2006 "Dø, samtidskomponister, dø!"

23.03.2006 Kulturlivets siste diktatur?

27.03.2006 Riking = kjiping?

24.03.2006 Aleksandersen, Eidsvåg, Paus & Co. – plyndringstokt eller demokratisk kamp?

24.03.2006 Kommentar til Kvitnes

07.05.2008 Morten Halle: - Et skritt i riktig retning

05.05.2008 - Demokratisk pynt på gammel styringsmodell

23.08.2007 Susanna Wallumrød: Pop i England

31.01.2007 Susanna med to låter på "Grey's Anatomy"

04.09.2006 Trykker TONO-vederlag på konsertbilletter

10.08.2006 Susanna and the Magical Orchestra

10.05.2006 Ønsker et mer attraktivt TONO

31.03.2006 TONO går i tenkeboksen

30.03.2006 - Strukturelle endringer vil skje

29.03.2006 Arne Bendiksen: - Slik gjør Finland det

29.03.2006 Stene Osmundsen: - Tonoet går

28.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Hvem spiller dum?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no