MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no

Arne Nordheim (foto: Lisbeth Risnes) (201x300)

Arne Nordheim 75 år: Oslo Sinfonietta feirar på Høvikodden

Publisert: 06/06/2006 av Ida Habbestad

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006060209063667514305

”Det eneste som er verd å skrive musikk om er kjærligheten og døden” skal Arne Nordheim ha sagt på Theatercafeen i 1958. Sitatet er henta frå boka ”Arne Nordheim — og alt skal synge”, utgive til hans 60-årsdag. Ytterlegare 15 år har passert, og til veka kan vår mest anerkjende samtidskomponist, nasjonalt og internasjonalt, feira sine 75 år. Oslo Sinfonietta hyllar jubilanten med portrettkonsertar 7. juni på Høvikodden, og den påfylgjande dag i Larvik kirke.


Av Ida Habbestad

Det er komponistens eige forslag som ligg til grunn for programmet, etter at ensemblet vende seg til komponisten med ynskje om å gjera jubileumskonserten. Men ideen var det dagleg leiar for ensemblet, Ellen Bjørnebye som sto for:

- Jeg så at Arne Nordheim skulle fylle 75 i juni 2006, og tenkte at siden han har skrevet så mye for mindre ensembler og forskjellige kombinasjoner, måtte dette være noe for Oslo Sinfonietta, seier Bjørnebye til Ballade.

Solitaire
I tillegg til det foreslåtte programmet, har Bjørnebye (med løyve frå komponisten) tilføyd verket ”Solitarie” :

- Da Karin Hellansjø, direktør på Henie Onstad, entusiastisk sluttet seg til prosjektet, tenkte jeg på historikken — ikke bare hva Arne Nordheim har betydd for samtidsmusikken, men også på hva Henie Onstad har betydd for samtidsmusikken. De var jo pionerer på dette området; de stilte sin elektronikk og sine lokaler til disposisjon; de åpnet virkelig opp for tilrettelegging og utprøving av den nye musikken seier Bjørnebye.

”Solitaire” vart skrive til opninga av kunstsentret i 1968. Komposisjonen er basert på diktet ”Les bijoux frå ”Les fleurs du mal” av Charles Baudelaire, og diktet vart nytta som klanggrunnlag for det reint elektroniske stykket. Det har lysprojeksjonar av Terje Moe, og ”lys og klanger smelter sammen til en enhet” skriv Oddvar S. Kvam om stykket i alt nemnte bok.

Som ein viktig del av denne framføringa av ”Solitaire”, er det gjort ein ny koreografi til verket — i to ulike versjonar; ein for kvar av konsertstadene:

- Dans var viktig å ha med, for det var jo Arne Nordheim som virkelig åpnet opp for det moderne uttrykket i dansen, seier Bjørnebye. - Koreografen gjør en versjon for Henie Onstad, og når konserten gjentas i Larvik kirke, blir det koreografert en helt annen dans, med en annen ydmykhet. Jeg synes det er moro å se hvordan musikken til Arne Nordheim nå lever videre med de neste generasjoner som skaper den om til sin, gjør det til sitt uttrykk.

Reduserte løyvingar
Konserten til veka er den første sidan Oslo Sinfonietta sin opptreden under Ultima i fjor. Sidan den tid har ensemblet slitt med ei redusert løyving frå kulturrådet, — slik også Borealisfestivalen opplevde — truleg med grunngjevnad i manglande publikumsoppslutning, låg aktivitet og ei gjeld ensemblet har med seg frå tidlegare år. Det er ingen enkel tid for ensemblet, og det er vanskeleg å skjøna at færre midlar skulle kunna hjelpa til ved opprydding av problem som i utgangspunktet skuldast nettopp mangelen på midlar.

Gledeleg er det då at konserten har vorte fullfinanisert utanom desse løyvingane, gjennom midlar frå det offentlege og ei rekkje sponsorar, til og med frå anonyme gjevarar— noko som neppe er kvardagskost når det gjeld samtidsmusikk.

Bjørnebye legg ikkje skjul på at det hjelper med eit namn som Arne Nordheim når ein er på jakt etter midlar frå næringslivet. Ho vonar Nordheim med dette kan vera ein brubyggjar og inngangsport også for dette segmentet — at det gjennom den etablerte komponisten kan skapast ei interesse for dei yngre.

Pedagogikk og næringsliv
Ho er òg oppteken av å få ensemblet styrt på rett kurs, kanskje nettopp gjennom å leggja vekt på noko meir etablert musikk den komande tida:

- Jeg synes ikke bare man skal gjøre musikk som er utilgjengelig og for en engere krets. Det må vi også ha, men man må kunne gjøre konserter som bidrar til en bredere forståelse. Det er høye kostnader med å drive ensemblet, men hvis man fikk med seg næringslivet, kunne man kan tenke seg flere konserter rettet mot ungdom og barn. Vi må jobbe for pedagogisk vinkling så vi klarer å få vekket større interesse for det vi driver med, så vi ikke bare henter vårt publikum fra dem som holder på innenfor vårt felt, men også kan nå nye grupper.

I første omgang er det Arne Nordheim som skal feirast, og det fullstendige programmet er som fylgjer:

Solitaire (1968)
Aftonland (1957/1959)
Signaler (1968)
Partita für Paul (1993)
Magic Island (1975)
 

Relaterte bedrifter:

Oslo Sinfonietta (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Relaterte personer:

Arne Nordheim, Komponist

Ellen Bjørnebye, Daglig leder

Relaterte artikler:

24.05.2006 Musikerstreik rammer Festspillene og Operaen

27.03.2006 NRKs arkivmateriale av Arne Nordheim gis ut på CD

22.03.2006 Tonekunst eller unoter

19.10.2005 Arbeidet med Nordheim-funnene skrider framover

17.10.2005 Ultima 2005 ble avsluttet søndag

06.10.2005 Nordheim, Arne

03.10.2005 Elektroniske komposisjoner av Arne Nordheim fra 1961 funnet i NRKs arkiver

16.09.2005 Ballade i St. Petersburg: NEW Nordic Music Festival i St. Petersburg

24.06.2005 Gallakonsert med verker av Nordheim, Westby og urfremføring av Åm

18.04.2005 Nordheim i ny drakt: "Fonos" for Marius Hesby

29.03.2005 Xenakis, Nordheim, Bibalo og Ligeti på Smuget

15.03.2005 Nordheim og Solås refser Oslofilhamonien: - Historieløst og skuffende

07.06.2010 Arne Nordheim

18.04.2008 Administrativ samanslåing

11.10.2007 Arne Nordheims komponistpris

22.08.2007 Frå Vivaldi til Webern

15.06.2007 Elektronisk Nordheim

01.03.2007 Stort fokus på norsk musikk i Praha

22.09.2006 TONOs EDVARD-pris til Arne Nordheim

21.09.2006 Den store norske skatten

14.08.2006 Arne Nordheim æresdoktor ved Noregs musikkhøgskole

09.06.2006 De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand: Børs & Katedral

08.06.2006 Johan Halvorsen musikkfest

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no