Av Jacob Holm-Lupo
Debatten rundt ulovlig nedlasting av musikk er en viktig prinsipiell debatt om musikkmedienes fremtid. Men de færreste ser ut til å ta den digitale realiteten innover seg. Det er nemlig slik at Internett og den digitale revolusjonen for alltid har endret premissene for salg og distribusjon av musikk.
Beistet er løs
Helt enkelt kan man si at all informasjon som kan digitaliseres (d.v.s. kan brytes ned til digital informasjon, 0-er og 1-er) kan også distribueres fritt på Internett. Det ligger i verdensvevens natur og funksjon, og det er aldeles ingenting noen kan gjøre med det.
Man kan kopibeskytte og lovlegge, men frie sjeler med et modikum av datakyndighet vil alltid ligge et hestehode foran enhver institusjonalisert beskyttelsesteknologi - og lovens lange arm rekker ikke ut til hver bidige PC-eier på planeten, det sier seg selv.
I det man slapp beistet som heter Internett løs på den jevne mann og kvinne, ga man også i prinsippet slipp på copyrighten slik man tradisjonelt kjenner den.
Fåfengt kampanje
Dermed tror jeg det er fåfengt med alle disse anti-piratkampanjene - og med kopisperrer eller annen beskyttelsesteknologi. Betyr det at artister må gi slipp på alle vederlag, og dermed kanskje gi opp musikk som levebrød?
Neppe. Det finnes utallige andre måter å sikre opphavsmenn og -kvinner økonomisk gevinst av skaperverket deres - uten å måtte gjøre musikkelskere til kriminelle. For hva er det som er av verdi i nedlastningens tidsalder? En tradisjonell CD-plate? Åpenbart ikke i den nære fremtid. En mp3-fil?
Nei - de fleste synes det virker absurd å betale for en begredelig, komprimert digital kopi av et musikkstykke som man uansett kan få gratis på Pirate Bay.
Både den tvilsomme lydkvaliteten og overfloden av gratis alternativer gjør musikkfiler til en nærmest umulig salgsvare i lengden.
Nedlagte kampanjer og god nattesøvn
Det som derimot har verdi for alle som liker å finne sin musikk på Internett, er hardwaren som trengs for å finne og lagre musikken: PC-er, harddisker, mp3-spillere, blank-CDer og -DVDer.
Det er HER man må sette inn ressursene for å sikre artistenes økonomiske behov. Ved å avgiftsbelegge disse varene, vil man garantert kunne sikre artistenes krav om vederlag - etter god gammeldags kassettavgifts-modell.
Og jeg tviler på at forbrukerne vil rynke på nesen av å måtte ut med noen skarve ekstra grunker for en PC når de til gjengjeld fritt kan velge musikk på nettet i all tid fremover.
Får man en internasjonal løsning på en slik modell, tror jeg all verdens anti-piratkampanjer trygt kan legges ned - og nedlastere kan sove trygt og godt!
Jacob Holm-Lupo er gitarist i White Willow og deleier i Termo Records.
Relaterte bedrifter: |
|||
IFPI Norge (Organisasjoner) | |||
TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter) | |||
FONO (Organisasjoner) | |||
GramArt, Grammofonartistenes Forening (Profesjonelle organisasjoner\Musikere) | |||
Musikernes fellesorganisasjon (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Musikere; Profesjonelle organisasjoner\Pedagoger) | |||
Norsk Artistforbund (Profesjonelle organisasjoner\Musikere) | |||
Relaterte artikler: |
|||
07.02.2007 "Piratene" tar til motmæle: - Platebransjen jobber mot artistene! | |||
07.02.2007 Piracy Kills Music: Tidenes største kampanje mot piratkopiering | |||
19.07.2007 - Det er ikke noe som tyder på at nedlastning erstatter kjøp av musikk | |||
07.03.2007 GramArt: - Rutinene for avregning til artist må bli bedre | |||
06.03.2007 MFO om ulovlig nedlasting: - Etikken og moralen må stå i fokus! | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no