MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Margaret Thatcher med Stalins skygge (376x250)Korps med sax: Galge for galge, tann for tann

Publisert: 03/12/2007 av Arvid Skancke-Knutsen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007031211403236992446

Forsvarets musikkorps Vestlandet (FMKV) urfremfører tirsdag 17. mars under Borealisfestivalen "Law vs. Order" av Glenn Erik Haugland med den verdenskjente saksofonkvartetten Rasher. Hauglands verk tar bl.a. utgangspunkt i henrettelsen av Saddam Hussein, på bakgrunn av et religiøst tankesett der både Bibelen og Koranen oppmuntrer til å sette Guds vilje over statens. Også James Clappertons "Songs and Daces of Death" har et klart politisk aspekt, mens Torstein Aagrad-Nilsen utforsker skjæringspunktet mellom samtidsmusikk og jazz.


Av Arvid Skancke-Knutsen

- Vi ser gjerne på lov og orden som to sider av samme sak. I en samtale med Olav Anton Thommessen drøftet vi hevnens natur i forbindelse med arbeidet på operaen min ”Rebekka”, der hevn er et sentralt motiv, forteller Glenn Erik Haugland om bakgrunnen for det nye verket "Law vs. Order".

Galge for galge, tann for tann

- Å hevne seg er å heve seg over loven, og bestride dens intensjoner om en rettferdig rettsak der alle bevis og argumenter blir presentert. Da Saddam Hussein nylig ble henrettet til taktfaste rop fra hevntørstige shia-muslimer, satte dette rettsprosessen mot diktatoren i et grelt lys. Med dette siste stikket gjenopprettet Shia’ene balansen i regnskapet der øye-for-øye, tann-for-tann er eneste gyldige verdi. Det ble orden på sakene.

Haugland betegner arbeidet som "a work in progress", og sier videre om stykket:

- Å gjenopprette orden er en naturlig emosjonell reaksjon når noe eller noen som er viktig for mennesker blir krenket. Det er derfor ingen tilfeldighet at hevntørsten er størst innenfor slekt, sekt eller religion. Både Bibelen og Koranen oppmuntrer til å sette Guds vilje over statens. Den religiøse orden blir med andre ord viktigere enn den demokratisk vedtatte og fornuftsorienterte loven.

"Law vs. Order" blir fremført av den verdenskjente Rascherkvartetten i samarbeid med Forsvarets Musikkorps Vestlandet, som er et av Norges fremste ensembler for blåsere.

- Innenfor dette segmentet finner jeg musikalske størrelser som lar seg iscenesette i et partitur. Law vs Order forteller ingen historie, men henter impulser fra samtalen med Thommessen.

Om stykkets struktur sier Haugland følgende:

- Det er nærliggende å tenke på saksofonene som en familie eller sekt, men enda mer interessant å komponere med motsetninger som kollektiv irrasjonalitet og mere kompleks rasjonalitet, eller ren emosjonell handling kontra bastant forsvar av loven. Denne versjonen av Law vs Order er en kortfattet skisse i flere deler, avslutter Haugland.


Thatcher som Stalin

Konserten med utfordrende tekniske verk av Borealis' festivalkomponist Georg Friedrich Haas ifjor omtales som et godt eksempel på det høye, europeiske nivået FMKV har nådd.

Dette får man nok ytterligere understreket når de tirsdag skal fremføre verk de selv har bestilt: Blant annet av James Clapperton og Torstein Aagaard-Nilsen.

Clappertons stykke "Songs and Daces of Death" ble bestilt til Autunn alefestivalen i 2001, og omtales av komponisten selv som inspirert av Modest Mussorgsky, med sitater fra hans sang "Kolybel'naia" (vuggesang).

Klimaks i verket er også inspirert av Shostakovitsjs Stalin-portrett i hans 10. symfoni, som hos Clapperton har blitt til en nidstang mot Margaret Thatcher.

- I mitt hode byttet jeg Stalin ut med Margaret Thatcher. De tragiske konsekvensene av hennes politikk er fremdeles merkbare i Storbritannia i dag, mener Clapperton.

- Sosiale skiller og mangel på likeverd utgjør fortsatt essensen i det britiske samfunnet av i dag, i tillegg til de imperialsitiske militærkampanjene.

Når blir samtidsmusikk jazz?

Torstein Aagard-Nilsens nye verk synes ikke å være like politisk inspirert som stykkene til Haugland og Clapperton. Så har det da også en mer lekende tittel: "The Playground Project".

- Hva er det som gjør at trommesettet er lite brukt i samtidsmusikk? spør Aaagard-Nilsen. - I moderne jazz er det jo helt essensielt. Har dette noe med sjangerbevissthet å gjøre - at visse arketyper innenfor en sjanger ikke er overførbare til andre sjangre?

Spørsmålsstillingen fikk komponisten til å skrive et stykke som tok for seg om hans musikk "ville bli en slags jazz-musikk om trommesettet fikk en fremtredende posisjon". Verket ble bestilt av Forsvarets Musikkorps Vestlandet i 2004, via korpsets venneforening, og med støtte fra Det Norske Komponistfond. Stykket er samtidig en hilsen til den legendariske jazz-gruppen Weather Report.

- Jeg ville utforske muligheten for å la trommesettet smelte sammen med klanglige og harmoniske idéer som kanskje mest er forbundet med moderne klassisk musikk. FMKV har en bred sjanger-kompetanse. Det er spennende å utnytte at de behersker samtidsmusikk like godt som rytmisk storband-musikk.

Dirigent for kvelden er Trond Korsgård. Forestillingen "Korps med sax" ble produsert av Forsvarets Musikkorps Vestlandet i samarbeid med Borealis.

FMKV og RASCHER QUARTET: Korps med sax
Sted og tid: Logen Teater, kl. 19.


Fullstendig program:


1. Morning Session
2. Rythms in the Twilight Zone
3. Urban Funkism
Solist: Craig Farr, trommesett

 

Relaterte bedrifter:

Borealis (Festivaler\Klassisk musikk; Festivaler\Mars; Festivaler\Samtidsmusikk)

Relaterte personer:

Torstein Aagaard-Nilsen, Komponist

Glenn Erik Haugland, Komponist

Relaterte begivenheter:

11.03.2007 Borealis 2007

Relaterte artikler:

19.01.2007 Borealis 2007: Navigasjon med nattkikkert

27.02.2007 Borealis 2007: Alle saman reiser åleine

28.02.2007 Borealis 2007: Vestlandets Vivaldi

02.03.2007 Borealis 2007: Frå poesi til opera

05.03.2007 Borealis 2007: - Kor kan eg finne Grieg-plater i Milano?

06.03.2007 Borealis 2007: Tor Grønns stille musikkrevolusjon

06.03.2007 Rykende fersk samtidsopera på AVGARDE

07.03.2007 Anla Courtis - Argentiner på offensiven

09.03.2007 Bankens lyder

16.03.2006 Georg Friedrich Haas om emosjonell djupne, desperasjon og lys

18.02.2005 Minimalisme, progrock, film, navigasjon: Borealis!

20.09.2004 Minimalistlegende til Borealis-festivalen: Guru med svigermor frå Bergen

10.01.2006 Borealisfestivalen ankar Kulturrådets avgjerd

24.09.2004 Styremedlemmer går - og kommunen truer med pengestopp i Borealis

01.07.2008 Ny festivalsjef i Borealis

07.01.2008 Borealis 2008 - Ekstrem tradisjon, høye trær

19.09.2007 Alt anna enn korps!

28.06.2007 Ny styreleiar i Borealis

11.05.2007 Strålande resultat for årets Borealis

20.03.2007 Kammerkonsertar med Garth Knox og Plus Minus

16.03.2007 Frå det vesle til det store

15.03.2007 SPOR 2007 i Århus: - Når orkesteret spiller konsertsalen

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no