MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Håkon Austbø & Ellen Ugelvik: Firhendig Klaver

Publisert: 06/07/2007 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2007060715071333151293

Den noen uortodokse konsertformen firhending klaver kan oppleves neste uke. Da vil Håkon Austbø og Ellen Uglevik framføre verk av Debussy, Ravel, Kurtag og Crumb på Parkteatret.

Ellen Ugevik (Foto: Ingvild Holm) (340x289)

Det tradisjonelle bildet av firhendig klaver er vel læreren og eleven, hvor sistnevnte spiller øverst, eller “Primo”, og gjerne Schubert-marsjer, Brahms-valser eller en og annen Mozart-sonate. Det har ikke vært den mest brukte genre i det 20. århundre, men det finnes faktisk interessant repertoar, som Austbø og Ugelvik vil presentere noe av i dette programmet.

Det som kommer nærmest lærer/elev-situasjonen i denne konserten er vel
Stravinskys lette stykker, hvor det i disse tre er “Secondo”-partiet som er elevens. Han skrev også en serie på fem hvor rollene var byttet om.

Men Kurtág hadde også tydelig didaktiske hensikter med sine leker, hvor eleven konfronteres med helt annet stoff enn de tradisjonelle 5-fingerøvelsene. Pianoet blir til et leketøy hvor man ikke kan spille “feil” og hvor det er åpent for clustere, grafisk noterte rytmer, flere simultane tempi og mye annet, og endel av stykkene i samlingen er komponert for firhendig, hva enten spilles med læreren eller med en annen elev. Kurtág skrev også et hefte med Bach-transkripsjoner for firhendig ett eller to klaver. Her er bruken av registrene spesielt interessant.

Debussys 6 innskrifter er et mesterverk innenfor genren, og var opprinnelig skrevet i 1901 som et akkompagnement til utdrag fra Pierre Louÿs’ Chansons de Bilitis, en samling erotiske dikt angivelig oversatt fra gammelgreske tekster, men senere avslørt som Louÿs’ egne. Debussy tonsatte i 1898 tre andre dikt fra samlingen, men versjonen for kammerensemble (to harper, to fløyter, celesta og resitant) gikk tapt, selv om den senere er rekonstruert. Han tok opp prosjektet igjen mange år senere med tittelen som tydelig henspiller på diktenes påståtte opprinnelse, skrev også en versjon for én pianist, men det er i firhendig-versjonen verket fremstår i all sin originalitet og poesi, kjennetegnet av en utrolig økonomi i bruken av virkemidler.

En slik økonomi kjenner ikke
George Crumb til. Han er oppfinneren av spilleteknikker på klaverets indre og mulighetene fordobles hvis det er to eksekutører som angriper instrumentet, i dette tilfellet også godt hjulpet av bladvenderen, som gjør noen passasjer om til sekshendig. Som i mange andre av Crumbs verker brukes de uvanlige klangene som fremkommer på denne måten, til å skape en spesiell, ritualistisk atmosfære.

Til slutt i programmet: En transkripsjon fra komponistens hånd av
Ravels orkestersuite Rapsodie Espagnole, virtuost anlagt for de to pianistene. Det hadde noe for seg, før grammofonenes tid, å transkribere orkestermusikk for klaver, og det sier seg selv at man med to pianister kan gjengi mer av notebildet. Akkurat dette lyktes Ravel meget godt med.

Dette skjer tirsdag 12. juni på Parkteatret, konsertstart kl. 20.00

Dette i følge en pressemelding.
 

Relaterte personer:

Ellen Ugelvik, Pianist

Håkon Austbø, Pianist, Artist

Relaterte artikler:

12.04.2007 Svarttrosten på Parkteatret

12.02.2007 Vokal + på Parkteatret

15.01.2007 Konsert for flygel og figurteater

18.12.2006 Jagerflygel flyr igjen

15.11.2006 Ellen Ugelvik hedret som Årets kulturnavn 2006

13.10.2006 Ugelviks aften

13.02.2006 Ellen Ugelviks supersoniske uker

02.04.2007 Håkon Austbø: Med ynskje om å spela alt

10.01.2006 Mestermøte på Parkteatret: Mørk og Austbø

20.09.2005 Håkon Austbø med egen konsertserie

13.02.2004 Håkon Austbø 40 år som pianist

19.11.2009 Med sprengkraft

18.06.2008 Musikk på liv og død

13.08.2007 Vokalt fokus i 2007

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no