MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Warner: 360 gir kontroll

Publisert: 01/30/2008 av Bjørn Hammershaug

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2008013009522995104142

INTERVJU: Warner Music har nylig inngått det som blir omtalt som en ”360-avtale” med et norsk band. Terje Pedersen, A&R i Warner, kan berolige tvilere med at dette er en ufarlig avtaleform, og han sier den gir større kontroll og er mer lønnsom for artistene. - Forskjellen på denne avtalen og en standard avtale er egentlig ganske liten, sier Pedersen.

Warner Music logo (308x400)

Av Bjørn Hammershaug

Terje Pedersen i Warner Music Norway er litt oppgitt over det unyanserte bildet som de siste dagene har blitt tegnet av de såkalte “360-avtalene” i enkelte medier. Warner inngikk nylig en slik avtale med Fredrikstad-bandet Tommy Tokyo & Starving For My Gravy, og sitter med inngående kunnskap om hva som ligger i en slik type kontrakt.

Et samarbeid

- Warner Music vil ikke ta på seg noen managerrolle i dette konkrete tilfellet, men operere som business manager eller business administrator, forklarerer Pedersen til Ballade. Han legger til at bandet og Warner sammen skal finne samarbeidspartnere på eksempelvis booking og merchandise.

- Vår avtale er noe bandet og selskapet bygget opp fra bunnen. Den er ikke konstruert av Warner, men noe vi har skapt i samarbeid. Bandet kunne selv velge avtaleform, men de ønsket selv en slik type avtale, sier Pedersen.

Han understreker at dette konkrete bandet består av voksne og oppegående mennesker, og han ser ingen grunn til å betvile deres beslutningsgrunnlag.

- I tillegg hadde de med seg en representant utenfra som forsvarte deres interesser da vi inngikk denne avtalen.

Få forskjeller

Hva skiller en 360-avtale med en ordinær platekontrakt?

- Forskjellen på denne avtalen og en standard avtale er egentlig ganske liten. Det som er mest nytt i forhold til en tradisjonell platekontrakt i dette tilfellet er at plateselskapet her går inn og administrerer bookingdelen, sier Pedersen, og vektlegger at ingen beslutninger blir foretatt uten bandets velsignelse.

Hvorfor har Warner gått inn på en slik avtale?

- Utgangspunktet var at vi ville knytte til oss et meget interessant band som allerede hadde tilbud fra flere andre plateselskap. De synes dette var den beste avtaleformen og vi sa oss enige i det. Med det som utgangspunkt bygde vi en ny avtale, som vi også er meget godt fornøyd med, understreker Pedersen.

Gir artisten større kontroll

Han er ikke enig at artisten mister ”kontroll” med en slik type avtale:

- Nei, i mine øyne har bandet langt mer kontroll i en slik avtaleform enn om de hadde hatt fem avtaler med fem forskjellige partnere.

På hvilken måte er en slik avtale formålstjenelig for en artist?

- Den gir større synergieffekt og faktisk gir den artisten mer kontroll over egen karriere. Nå tilrettelegger de sin business under én paraply, og de er med på beslutningsprosessen i samarbeid med oss.

Terje Pedersen ser heller ingen grunn til at denne ordningen skal være ”fordyrende” for artisten:

- De gir jo ikke fra seg noen inntekter, og jeg mener faktiske at dette er en billigere modell for artisten, de trenger for eksempel ikke noen tradisjonell manager.

Vil dere gjøre flere slike 360-avtaler fremover?

- Ja, det ser vi ikke bort fra. Det er viktig å få frem at hver slik avtale er unik, og alt kommer an på hvem som sitter på andre enden av bordet. Men selve avtaleformen er veldig interessant og det bør den også være for artisten, avslutter Terje Pedersen i Warner, som kan fortelle at de allerede har blitt oppringt av artister fra andre plateselskap som har meldt interesse for slike 360-avtaler.
 

Relaterte bedrifter:

Warner Music Norway AS (Plateselskap; Distributører/grossister)

GramArt, Grammofonartistenes Forening (Profesjonelle organisasjoner\Musikere)

Musikernes fellesorganisasjon (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Musikere; Profesjonelle organisasjoner\Pedagoger)

Relaterte personer:

Terje Pedersen, Norskansvarlig

Relaterte artikler:

30.01.2008 GramArt: - 360-avtaler må skape en merverdi for alle parter

28.01.2008 Fullpakkeløsning ikke nødvendigvis et gode

12.02.2009 Forbundsleder trekker seg fra Musikernes felleorganisasjon

16.09.2008 GramArt-debatt: 360-avtaler og nye samarbeidsformer

17.03.2008 Kurs i å turnere

22.02.2008 360° modellen – ingen parademarsj mot bedre inntjening – men en risikofylt og spennende utfordring!

14.02.2008 360° - En nødvendig omstilling i musikkbransjen

01.02.2008 360-dealer og synergier

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no