MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Likestilling på armlengdes avstand?

Publisert: 05/28/2008 av Carl Kristian Johansen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2008052812411193954680

KOMMENTAR: Ane Brun åpner Øyafestivalen i august, uten at det rokker nevneverdig ved den samlede kjønnsfordelingen blant hovedartistene på Quart, Hove, Norwegian Wood og Øyafestivalen. Mens kulturminister Trond Giske er rystet over den skjeve kjønnsfordelingen i jazzfeltet og stiller krav om større kvinneandel med den offentlig støtten, lar han kjønnsfordelingen være et spørsmål om kunstnerisk frihet for pop- og rockefestivalene, skriver Ballades redaktør i denne kommentaren.

Trond Giske, helfigur 2007 (Foto: Guri Dahl/ Statsministerens kontor) (200x)



Av Carl Kristian Johansen, redaktør Ballade

Aftenposten har talt antall kvinnelige hovedartister på Hove, Quart, Norwegian Wood og Øya, og kom til at én av 23 er kvinner. Siden har Ane Brun blitt booket av Øyafestivalen, som er knutepunktfestival fra 2008. Hun kommer for å åpne festivalen i august.

Bookingen av Ane Brun pynter litt på Aftenpostens kjønnsstatistikk, men selv om man finner flere kvinner nedover på festivalplakatene skygger ikke det for hovedbudskapet til avisen; nemlig at dette er en kjønnskonservativ arena.

Årsaken handler ikke om en bevisst kjønnsdiskriminering, som kjønnsforsker Mari Teigen også påpeker til samme avis. Men det er vanskelig å tenke seg at en omvendt fordeling ved de samme festivalene er mulig med de samme begrunnelsene; kollisjon i turnéplaner, profilplanlegging, pris og tilgjengelighet.


Trondheim Jazzorkester

I sin kommentar til Aftenposten i kjølvannet av avisens regnestykke, sier kulturminister Trond Giske at programmeringen er festivalenes eget frie valg og at det ikke er aktuelt å legge føringer på festivalene selv om de mottar statlig støtte.

- Å ha noen form for kjønnskvotering der ville være å blande seg i de kunstneriske valgene, og det gjør vi ikke, sa Giske til Aftenposten.

Men i jazzsektoren har Trondheim Jazzorkester fått spesiell oppmerksomhet fra kulturministeren i likestillingsspørsmålet, og ved budsjettframleggelsen for 2008 var Giske tydelig på at han var rystet over mannsdominansen der.

- Når de er fast på budsjettet forventer vi at de gjør en jobb for å få med flere kvinnelige musikere. (…) Gitt at evne og kunstnerisk innlevelse er ganske jevnt fordelt mellom kvinner og menn, så går både orkestrene, og vi som publikum, glipp av veldig mye god musikk når kvinner ikke dras med på samme måte som menn, sa Giske til Ballade i fjor.

Trondheim Jazzorkester skal dermed være en arena og spydspiss for å rekruttere flere kvinner til jazzen så lenge de finansieres fra Kulturdepartementet.


Opera og film

Kulturministeren har altså en tydelig holdning - og de politiske verktøyene i sin besittelse - noe han har demonstrert flere ganger i likestillingsspørsmålet. Som da han i egenskap av å være generalforsamling i Den Norske Opera & Ballett oppnevnte Ellen Horn som styreleder. Ved siden av andre faktorer var en viktig kvalifikasjon at hun var kvinne.

- Det er viktig for kjønnsbalansen i norsk kulturliv, sa Giske da.

Og i filmmeldingen fra 2007 kan man lese at kvinner er underrepresentert i nøkkelposisjoner i norsk filmproduksjon. Der er "regjeringens klare mål at minst 40 % av disse posisjonene skal innehas av hvert kjønn i 2010".

Men her sies det ingenting om hvordan kjønnsbalansen skal være scenen i Operahuset eller foran kameraene i norsk film.

På den måten signaliserer Giske varsomhet i forhold til armlengdes avstand prinsippet han har fått kritikk fra opposisjonen på Stortinget for å tøye. Hvem som skal stå foran kameraet skal være er en kunstnerisk avgjørelse han ikke skal legge seg opp i.


Økt trykk?

Det er en forskjell på en helårs prosjektbasert institusjon som Trondheim Jazzorkester og en knutepunktinstitusjon som Øyafestivalen. Men det handler til syvende og sist om kvinnelige artister og musikere på scenen, foran et publikum.

Tatt i betraktning at likestilling er et overordnet mål i Arbeiderpartiet og den rød-grønne regjeringens politikkutforming, kan det synes merkelig at Giske ser ut til å gjøre likestillingsaspektet til politikk i tilfellet Trondheim Jazzorkester, og til et kunstnerisk valg for rock- og popfestivalene, skal man forstå kommentaren til Aftenposten riktig.

Spesielt når disse feltene er sammenlignbare størrelser når det kommer til kjønnsfordeling og rekruttering.

Trondheim Jazzorkester blir åpenbart sett på som et instrument for å rekruttere kvinnelige musikere til jazzfeltet fra departementalt hold. Nå som Øyafestivalen har blitt knutepunktfestival, og etter hvert må godta statlig oppnevnte styrerepresentanter, blir det interessant å se om det legges mer trykk på likestilling i og fra nøkkelposisjonene i Øyafestivalen. Og om festivalen vil bli en spydspiss når det kommer til høyere grad av kjønnsbalanse i rock og pop.

- Om det blir mer trøkk på likestillinga når departementet bevilger eller om Kulturrådet bevilger, det er jeg ikke sikker på. Men for oss, vi øker jo trykket vårt på den institusjonen som får fra oss når det gjelder likestilling, sa ministeren til Ballade i fjor.

Det gjenstår å se om dette blir synlig og konkret for kvinnelige artister - og et allerede mer jevnt fordelt publikum - ved neste års Øyafestival.

Eller om fenomenet fortsatt vil bli betraktet fra en armlengdes avstand.

 

Relaterte bedrifter:

Øyafestivalen (Festivaler\Pop / Rock; Festivaler\August)

Norwegian Wood (Festivaler\Pop / Rock; Festivaler\Juni)

Hovefestivalen (Festivaler\Juni)

Quart Festivalen (Festivaler\Pop / Rock; Festivaler\Juli)

Kultur- og kirkedepartementet (Offentlige institusjoner\Departementer)

Trondheim Jazzzorkester (Utøverinstitusjoner\Storband)

Relaterte personer:

Trond Giske, Kultur- og kirkeminister

Relaterte artikler:

11.10.2007 Strukturgjennomgang på kulturområdet

16.11.2007 Penger fra departementet = krav

09.10.2007 Arvid Skancke-Knutsen: - Djevelens advokat

29.06.2007 Nytt operastyre: Trond Giske svarer på kritikken

26.03.2007 - Rekrutteringen må starte tidlig

08.03.2007 Testosteronrock og PMS-pop

11.12.2006 Fordommer mot kvinnelige teknikere

11.12.2006 NISS-leder: - Bransjen trenger kvinner

07.12.2006 Mer om kjønn og lydteknikk

29.11.2006 Hvor er de kvinnelige lyd- og lysteknikerne?

02.05.2005 Bør kvinner kvoteres inn i musikklivet?

28.04.2005 - Likestillingskrav hadde drept musikkbransjen over natta

27.04.2005 Nytt kvinne-nettverk i musikkbransjen

22.04.2005 Er norsk musikkbransje kvinnefiendtlig?

11.08.2004 Øya om kjønnsbooking, honorarer og Norgesreklame

16.06.2009 Øya: - Mange sterke kvinnelige navn

15.06.2009 Alarmerende kjønnsfordeling

23.12.2008 Hovefestivalen er konkurs

11.12.2008 Oslo Live betaler Hoves gjeld til Quart

19.11.2008 Trondheim Jazzorkester på turné med Joshua Redman

13.08.2008 Best og mest mangesidig, men bør ikke utvides

11.08.2008 Rapport fra Øya - 2

08.08.2008 Rapport fra Øya - 1

04.08.2008 Øyafestivalen er utsolgt

26.06.2008 Øyafestivalen - selger nye 4000 billetter

25.06.2008 Øyafestivalen - Klubbdagen er spikret

20.06.2008 Hovefestivalen lanserer ny CO2-kalkulator

18.06.2008 Øya med ferdig program

09.06.2008 Quartfestivalen 2008 - Avlyst og til skifteretten

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no