MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Operakunstens relevans

Publisert: 01/19/2009 av Ida Habbestad

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2009011910545255838406

Debatten om operaens innhold fortsetter. I et innlegg i Aftenposten hevder komponist Henrik Hellstenius at han håper Den Norske Opera & Ballett gjennom operasjef Paul Curran vil våge å problematisere sitt innhold - også i de eldre verkene.

Henrik Hellstenius08 (350x244)

Minervas kulturredaktør, Kristian Meisingset, brakte det stadig tilbakevendende spørsmål om operakunstens relevans på banen i november. ”Det er uklart hvilken betydning opera egentlig har i dagens samfunn. Hvorfor skal det da være Norges viktigste kulturinstitusjon?” spurte han i et innlegg i Aftenposten.

Senere etterspurte han i et intervju på Ballade en større satsning fra institusjonens side, blant annet på framdyrkingen av nye librettister og komponister. - Jeg stiller meg spørsmålet om hvorfor opera er viktig som kunstform i Norge når repertoarpolitikken viser at opera er den minst relevante av dem alle, sa han her.

Operaens informasjonssjef, Sverre Gunnar Haga, svarte med å understreke at operaen trenger større bevilgninger enn andre kulturinstitusjoner siden opera og ballett er de dyreste kunstarter å produsere. Han pekte i tillegg på Operaens bidrag gjennom Operatoriet, hvor verk har blitt bestilt og prøvet ut.


Aktualisering også i eldre verk

Når komponist Henrik Hellstenius tar opp tråden i Aftenposten, er det både for å påpeke at det er interessant at nye stemmer melder seg på i diskusjonen rundt byggets innhold.

"Tidligere ville ingen bry seg om å skrive at operaen er konservativ, der den lå inneklemt på Youngstorget. Nå har den kommet ut i dagslys og må som andre tåle at andre enn kjernepublikumet faktisk stiller spørsmål ved operaens evne til å skape kunst som kommuniserer med sin egen tid", skriver han i en kronikk.

Imidlertid er det ikke bare tilfanget av nye verk som er viktig i et slikt perspektiv, hevder han, men like mye ”et spørsmål om å spille sine klassikere med en bevissthet om hvilken tid man lever i, og å våge å problematisere sitt innhold slik teateret gjør med stor selvfølge”.

Hellstenius lar Operaens oppsetning av Giuseppe Verdis ”Don Carlos” (høsten 2008) stå som eksempel.

”Det var hva jeg vil kalle representasjonskunst. En kunst som oppfyller alle konvensjonens krav til vellykkethet; flott sang, flott orkester, imponerende scenografi og kostymer. Men deprimerende nok: Totalt hjernedødt, uten en eneste refleksjon om sitt handlingsmessige og tekstlige innhold”, skriver han.

Hele innlegget finner du her.
 

Relaterte bedrifter:

Den Norske Opera & Ballett (Utøverinstitusjoner\Ballett; Utøverinstitusjoner\Opera)

Relaterte personer:

Henrik Hellstenius, Komponist

Relaterte artikler:

09.01.2009 Operaen vil velge klipp selv

04.12.2008 Irritasjon

01.12.2008 Den besværlige operaen

19.11.2008 - Ikke legitimert godt nok

11.11.2008 Mange paradoks - lukkeleg løysing

27.10.2008 Ny endring i spilleplanen

20.10.2008 Sterkt perspektiv på dødsstraff

17.10.2008 Utholdte dødsøyeblikk, del 2

16.10.2008 Utholdte dødsøyeblikk

09.10.2008 Ansettelsesstopp i Operaen

02.10.2008 Melancholia - Lysets komponist i operaens black box

26.09.2008 Thora på Rimhol i semiscenisk oppførelse på Operaen

01.10.2008 Ultimafestivalen - åpner i dag, onsdag

16.09.2008 Tom Remlov: - Åpnet seks måneder for tidlig

25.08.2008 Ultima med konferanse om dans og opera

04.08.2008 Den Norske Opera & Ballett: Ansvaret er velkomment

01.08.2008 Ny runde om operaens bestillingspolitikk

07.07.2008 Og komponisten ble ikke fet - en kort sytete kommentar

28.05.2008 Ny og nyskapande Opera

14.04.2008 Starten på ein gullalder?

10.04.2008 Nils Henrik Asheim: Nyskaping i Operaen – hvor går vi?

10.04.2008 Fortjener gammelt gufs et nytt operahus?

09.04.2008 Kva skal huset fyllast med?

08.04.2008 Ingen pling-pling til pling-plong - en forsvarstale for Bjørn Simensen

08.04.2008 Unyansert kritikk?

07.04.2008 Utviklingsarena på vent

27.10.2009 Vital nyskaping i store institusjonar?

02.09.2009 Norsk samtidsopera framføres i Tyskland og Polen

22.04.2009 Breidde, tradisjon og spenst

16.04.2009 Operahelg

29.01.2009 Fleksibel harpist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no