MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Noen spørsmål i Ultima-debatten

Publisert: 10/12/2009 av Emil Bernhardt

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2009101212493526157015

INNLEGG: Hvordan er det mulig å tenke seg/anerkjenne erfaringen av musikkverket som lyd i et perspektiv som samtidig er kontekstuelt og konseptuelt interessant, spør komponist Emil Bernhardt.

Emil Bernhardt 2007 - 7 (Foto: Stian Andersen) (300x451)

Spørsmålet er ment å antyde to ting, for det første: Begreper og fenomener som lytteerfaring, musikken i sentrum, verket som lyd bør kanskje gjennomtenkes på nytt og ikke umiddelbart slås i hartkorn med tradisjonalisme og rørende sentimentalitet? For det andre: En kontekstuell interessant sammenheng betyr her ikke bare en refleksjon over mulige nye spillesteder, tidspunkter, formidlingsformer osv, selv om dette naturligvis også spiller inn. Kontekstbegrepet blir kanskje først virkelig interessant (og utfordrende) idet konteksten selv blir verk, jf. såkalt relasjonell estetikk. Hva slags bevegelse er dette, og hva slags konsekvenser kan den tenkes å medføre?

Slik jeg oppfatter det, uttrykker Jon Øivind Ness et savn etter en opplevelse der musikken på en måte er primær eller utgjør sentrum. Personlig har jeg stor forståelse for Ness’ posisjon her. Samtidig er det åpenbart at fokuset på kontekst blant annet har søkt å problematisere musikkverket som en fast størrelse, og dette initiativet har ikke bare ristet løs på fastgrodde mønstre for musikkformidling og -forståelse, det har også lagt grunnlaget for en interessant og viktig musikkdebatt. Slik sett kan man kanskje si at når spørsmålet om lytteerfaring igjen blir aktuelt, så er det nettopp på grunn av Lars Petter Hagens iherdige insistering på kontekstfokuset?

På den annen side: Er det egentlig slik at erfaringen av verket som lyd står i et diamentralt forhold til fokuseringen på kontekst? Hvis ikke, hvordan kan man tenke seg forholdet og/eller overgangen mellom dem uten at begrepene gjensidig oppløser hverandre?

Emil Bernhardt er komponist
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Klassisk musikk; Festivaler\September; Festivaler\Samtidsmusikk)

Relaterte personer:

Emil Bernhardt, Komponist

Jon Øivind Ness, Komponist

Lars Petter Hagen, Direktør

Relaterte begivenheter:

09.09.2009 ULTIMA 2009

Relaterte artikler:

12.10.2009 Forenklende

09.10.2009 Lite oppsiktsvekkende nytt fra Jon Øivind Ness

09.10.2009 Gjør konteksten en hver kunstnerisk ytring gyldig?

08.10.2009 De komfortable skylappene

07.10.2009 Stunts som avledningsmanøver

29.09.2009 Ultima-sjef på plass i januar?

28.09.2009 Ultimas valg

23.09.2009 Breidare diskurs

14.09.2009 Kongstanken er gode verk

09.09.2009 Demonstrasjon av mangfald

04.05.2010 Ultimasjef på grundig leiting

04.12.2009 Ultima 2009: Publikum har talt

16.10.2009 Debatt i spagat?

14.10.2009 Om innpakning, og litt om holdbarhet

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no