MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



I samme båt

Publisert: 10/19/2009 av Glenn Erik Haugland

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2009101914011661673609

INNLEGG: Den norske Opera og Ballett mottar i år en økning som er ca. 4 ganger så stor som den samlede bevilgningen til teknologifeltet, skriver styreleder i NOTAM, Glenn Erik Haugland,

Glenn Erik Haugland (Foto: Snorre Nordhagen) (300x450)

Den 15. oktober ytrer BEKs tidligere leder Trond Lossius (nå faglig tilsatt, red. anm.) bekymring om hvordan midlene under post 74 fordeles, og mener å se et demokratisk problem. Lossius er intervjuet med bakgrunn i BEKs ferske pressemelding om statsbudsjettet, og ser den samme tendensen som også Kristin Danielsen (daglig leder i Ny Musikk, red. anm.) den 16. oktober påpeker, at det først og fremst er den tradisjonelle kulturen som drar av gårde med de store bevilgningene.

De skarpere og mer eksperimentelle kantene, spesielt på teknologisiden, mottar forsvinnende lite midler i forhold til denne. For eksempel mottar Den norske Opera og Ballett i år en "økning" som er ca. 4 ganger så stor som den samlede bevilgningen til teknologifeltet, representert ved PNEKs noder, som Lossius refererer til. (Men tenk allikevel på det et øyeblikk – ville det ikke vært absurd å bygge et praktbygg som operaen, og så underfinansiere det slik at det ikke kan gjøre det det er ment å gjøre?)

Det er heller ikke vanskelig å se at Lossius er bekymret for BEKs fremtid, og det med god grunn. Det er tungt, langvarig og langsomt arbeid å bygge organisasjoner, og da NOTAM i 1999 hadde vært på statsbudsjettet i 6 år, slik BEK nå har vært, hadde vi en bevilgning på rundt 600 000. Så vi kjenner frustrasjonen godt, og likeledes fortvilelsen.

NOTAM ble opprettet i 1992 etter initiativ fra universiteter og høgskoler landet rundt, samt begge komponistforeningene og noen interesseorganisasjoner. Det ble lagt på plass et opprettelsesdokument som har forpliktet NOTAM i alle år til en institusjonell drift, og NOTAMs utgangspunkt er dermed annerledes enn BEKs, som oppsto fra et lokalt kunstnerinitiativ, fordi man trengte et teknologisted også i Bergen. Det er liten grunn til å se bort fra denne forskjellen.

NOTAM talte for, og bidro til opprettelsen av BEK, og har argumentert for økte midler til BEK og hele feltet der det har gitt seg anledning. Det vil vi naturligvis fortsette å gjøre, fordi vi mener at de store forskjellene mellom de elektroniske miljøene i Norge er verdifulle, og fordi vi mener at alle miljøene har mye å vinne ved å løfte frem hele feltet, både gjennom gode søknader i konkurranse om bevilgninger, og i samarbeid for å skape blest om, og interesse for, de tilnærmingsmåter til kunst og opplevelser vi er opptatt av.

Glenn Erik Haugland er styreleder i NOTAM
 

Relaterte bedrifter:

NOTAM - Norsk Nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk (Kurs; Profesjonelle organisasjoner; Studio\Lyd)

BEK - Bergen senter for Elektronisk Kunst (Profesjonelle organisasjoner; Studio\Lyd; Studio\Video)

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event; Konsert management / Event\Klassisk musikk)

Relaterte personer:

Glenn Erik Haugland, Komponist

Trond Lossius,

Kristin Danielsen, Daglig leder

Relaterte artikler:

15.10.2009 - De største får mest

17.10.2008 NOTAMs bevilgning økes med en million kroner i 2009

16.10.2009 Hvorfor er ikke Kulturløftet opptatt av nyskaping?

20.08.2009 Søker ikke status quo

13.10.2009 Budsjettvinnar i Nord-Norge

13.10.2009 Moms på museum, fritak for festivaler

13.10.2009 - Stort etterslep for rytmisk musikk

13.10.2009 Ikkje det løftet ein har bede om

13.10.2009 Musikken i statsbudsjettet

28.01.2011 Skal det satses på fortid eller fremtid?

11.11.2009 Stor oppgåve

04.11.2009 Ny musikk med ny konsertserie

22.10.2009 - Har Kulturdepartementet nødvendig kompetanse?

21.10.2009 Post 74 i tussmørkna

19.10.2009 Debatt om offentlege midlar

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no