MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Foto: www.spotify.com



Spellemann samarbeider med Spotify

Publisert: 01/14/2011 av Espen A. Eik

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011011409123072028381

Deler ut stipend til en norsk artist som i løpet av 2010 har utnyttet teknologien til å kommunisere med publikum på en "kreativ, nyskapende og inspirerende måte".


- Vi har har et slikt stipend også i Sverige, der skal det deles ut allerede på mandag, sier Sofie Grant i Spotify til Ballade.

- Hvem er stipendet for?

- Vi ønsker å trekke fram de som har vært gode til å kommunisere med publikum, og som har utnyttet de mulighetene som finnes i den digitale hverdagen. Vi vil komme opp med fem nominerte, og så sette sammen en jury bestående av folk fra musikkbransjen. Juryen kårer en vinner. Stipendet er et samarbeid med Spellemannsprisen, men det skal ikke deles ut samtidig som spellemannsprisene.


De svenske nominerte
Blant de svenske nominerte til stipendet finner en band som IAMAMIWHOAMI, et elektronisk musikk- og filmprosjekt som har spredd seg viralt gjennom sosiale medier. I følge den svenske juryen har prosjektet gjennom innovative grep lykkes i å vekke nysgjerrighet, gi opphav til stadig nye spekulasjoner og etablert et sterkt forhold til sine fans. Også bandet Johnossi er nominert, blant annet for å laget sin egen tegneserie, og ha tatt i bruk iPad/iPhone-applikasjoner som har engasjert fansen i konkurranser via sosiale medier.

Og, selvfølgelig: Robyn, som har gjort en hel rekke nye grep for å holde på oppmerksomheten i sosiale medier. På hennes hjemmesiden kan fansen for eksempel lage sine egne rytmer.


Bryter mønstre
Stipendet er på 25 000 kroner.

- Det er viktig å løfte frem innovatører som bryter mønstre, er nytenkende og inspirerende, sier Marte Thorsby, styreleder i Spellemann AS.
 

Relaterte bedrifter:

Spellemannprisen (Organisasjoner; Priser)

Spotify Ltd (HQ) (Media\Nettsteder)

Relaterte artikler:

09.09.2011 Spellemann til NRK

10.06.2011 Dropper mannlig og kvinnelig-kategori

08.03.2011 - Produsentkategorien er spesiell

07.03.2011 Spellemann-vinnerne

04.03.2011 Ønsker produsent-Spellemann

28.02.2011 Se til rosabloggerne

24.02.2011 En ski-eksplosjon

18.02.2011 Snur i forholdet til Spotify

15.02.2011 VG vil vite hvor mye du drikker

14.02.2011 WiMP til Sverige

10.02.2011 Hva er god folkemusikk?

07.02.2011 Sterk vekst i streamingmarkedet

28.01.2011 - Mye bedre uten MySpace

28.01.2011 Goodbyespace

25.01.2011 Ny norsk streamingtjeneste lanseres fredag

25.01.2011 Hva er The Music Bay?

24.01.2011 - Musikkfeltet er best organisert

20.01.2011 - Diskuterer kategoriene hvert år

20.01.2011 Vil ikke være "kvinnelig artist"

19.01.2011 Spotify: 750 000 betalende abonnenter

18.01.2011 Økte CD-salget i 2010

14.01.2011 Veddingen er i gang

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no