Dette er en replikk til Erik Hillestads innlegg "Vi trenger en musikklov". Red. anm.
Erik Hillestads fortsetter korstoget mot fremskritt og fremtid, hvor det viktigste tilsynelatende er å lovfeste at Hillestad og deler av musikkbransjen skal tjene penger - og da helst med utgangspunkt i de gyldne CD-årene.
I Hillestads svar på Forbrukerrådets innlegg mot en musikklov, ser Hillestad ut til å ha glemt at noe av utgangspunktet for disse debattinnleggene; det faktum at andelen norsk musikk synker til tross for at strømme- og nedlastingstjenestene nå kompenserer for fall i CD-salget.
Les også: Vil ha musikklov
- Behandler kunder som pariakaste
Når da premisset for å desavuere undertegnedes poeng er “at det er innlysende at en forbruker gjerne vil ha mest mulig gratis”, settes resten av innlegget til Hillestad i et riktig lys.
Norske forbrukere betaler gjerne for musikken de hører på, men kanskje ikke på den musikken Hillestad ønsker?
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Norske forbrukere har vært med på å snu den selvforskyldte, negative trenden musikkbransjen har vært i.
Musikkbransjen kan ikke være tjent med at folk som Hillestad som fortsetter å behandle kundene sine som en pariakaste. Vi betaler for musikken vi bruker, og det kan vel ikke være en dårlig ting?
Les også: Må fronte norsk
- Ikke forbrukers problem
Hillestad klager også på manglende konkurranse i musikkbransjen, men ønsker samtidig en lov som er en dispensasjon fra regler som skal sikre god konkurranse.
Så lenge norske forbrukere betaler for musikk, og med glede, burde Hillestad og Ragnar Bjerkreim i NOPA se like mye innover som utover.
At deler av bransjen ikke tjener like mye penger som man en gang gjorde er ikke nødvendigvis forbrukernes problem.
Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Relaterte personer: |
|||
Ragnar Bjerkreim, Styreleder | |||
Erik Hillestad, Kunstnerisk leder, Produsent, Tekstforfatter | |||
Relaterte artikler: |
|||
30.05.2012 Strømmetjenestene og den ikke-kommersielle musikken | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no