Kommentar til artikkelen:


Komponist eller utøver – hvem eier rettighetene til musikken?


Navn:*

 
E-post (ikke synlig):*

 
Nettsted:

 
Overskrift:*
 
Kommentaren:*

Enhver står personlig ansvarlig for sine innlegg. Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten løpende. Redaksjonen forbeholder seg retten til å korrekturlese og redigere tekstene, samt å fjerne innlegg vi finner meningsløse og usaklige eller av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen.

HTML-kode i kommentarene godtas ikke. Maks. lengde er 2000 tegn. Lengre artikler kan sendes ballade@mic.no


Kommentaren du svarer på:
 
Gjøre avtaler
Skrevet 10/17/2008 03:02:03 PM av Knut Olaf Sunde

Det er forsåvidt interessant å øke oppmerksomheten rundt problemet ved å stille spørsmålet i Ballade, men løsningen er å lage avtaler. Gode avtaler mellom de involverte i et prosjekt. Hvis improvisasjonsutøveren mener bidraget er av en sånn art at hun bør ha del i opphavsretten, må dette diskuteres og avtales komponisten. Hvor mye bidrar egentlig den enkelte i verkets tilblivelse (som naturligvis ikke forveksles med fremføring)?


Ved verkanmeldelse til TONO angir man andel i verket som ulike personer har. Vips og tuddelitu.

Det er rett og slett en konkret og intern diskusjon ved hvert enkelt prosjekt/verk mellom de involverte parter.


 




Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten