Opera fra Hellstenius

Brødrene Axel og Henrik Hellstenius står bak kammeroperaen "Sera", som ble svært godt mottatt ved førsteoppførelsen under Ultimafestivalen i 1999. Nå foreligger hele verket på plate med den originale rollebesetningen. Samtidig er Henrik Hellstenius i gang med et nytt musikkdramatisk stykke - denne gang i samarbeid med Cecilie Løveid.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Henrik Hellstenius

Henrik Hellstenius er født i 1963, og har bakgrunn som pianist og komponist i jazz- og rock-genren, samtidig som han har studert komposisjon ved både Norges Musikkhøgskole og Conservatoire Supérieur i Paris. Han var i flere år også tilknyttet en friteatergruppe, og har bl.a. jobbet med musikk til teater, ballett, fjernsyn og kortfilm. ”Sera” er likevel hans første rent musikkdramatiske verk, og ble i oktober i fjor belønnet med Edvardprisen 2000 i kategorien for Musikk til annen kunstart. I innstillingen til prisen skrev komiteen for Edvardprisen blant annet følgende: ”Sera kjennetegnes av en sterk og genuin kompositorisk vilje til å utnytte mulighetene som teksten og operaens tematikk gir. Uttrykket er friskt og moderne, gjennomarbeidet og dyktig laget for en av Norges ledende samtidsmusikk ensembler, BIT 20. Den frodige musikken er interessevekkende og strekker teksten til det ekstreme, samtidig som den makter å uttrykke det lyriske, dramatiske og komiske.”

”Sera” var et bestillingsverk av Opera Vest, og hadde premiere under Ultima Festivalen i 1999. Operaen vakte til dels stor begeistring, og foreligger i disse dager på plate, med Aurora som utgiver. Opptakene er gjort ved Dansekompaniet i Bergen i november 1999, og byr på et gjenhør med originalbesetningen: Toril Carlsen (sopran), Anne-Lise Berntsen (alt), Jerker Dahlin (tenor), Ketil Hugaas (bass), samt Nordic Voices og BIT 20 Ensemble.

- Jeg har jobbet mye med teater- og filmmusikk tidligere, forteller Henrik Hellstenius. – Jeg har gjort en god del musikk til koreografi, og har også jobbet sammen med Axel før, blant annet i samband med et par fjensynsserier. ”Sera” jobbet vi frem sakte, men sikkert, og ble etter hvert omfavnet med stor interesse av både Opera Vest, Ultima og Kulturrådet.

”Sera” var et av de første produktene av Operatoriet, som er et kreativt verksted for norske komponister og forfattere, der målet er å utvikle ny musikkdramatikk i Norge. Operatoriet er et samarbeidsprosjekt mellom Den Norske Opera, Opera Vest og Norsk Komponistforening, og ble stiftet på initiativ av komponistene komponistene Gisle Kverndokk, Glen Erik Haugland (som siden er blitt formann i Norsk Komponistforening) og nettopp Henrik Hellstenius.

- Det ble et tett samarbeid mellom Axel og jeg, samtidig som mange andre gode krefter trådte til underveis. Jeg ønsket blant annet å arbeide tett opp mot de individuelle stemmene til sangerne, der særlig den mannlige tenoren etter hvert fikk ganske stort spillerom, på grunn av de lydbildene han viste seg å kunne tilby. Jeg er i det hele tatt veldig fornøyd med plateutgaven av ”Sera”. Den er blitt en slags lydfortelling, et musikalsk radioteater, som står seg godt uten det visuelle.

Hellstenius tror at ”Sera” fremover vil leve sitt videre liv, både som forestilling og plateproduksjon, og kan ellers berette at han er i ferd med å forberede et nytt musikkdramatisk verk i samarbeid med Cecilie Løveid.

- Det blir en langt mer åpen affære enn ”Sera”. Cecilie Løveid skriver i skjæringspunktet mellom poesi og dramatikk, mens Axel nok er mer av en historieforteller. Så det blir en annen måte å jobbe med tekst på, der musikken nok vil få en større rolle. Opera-formen er på mange måter et rent estetisk prosjekt, og sprenger rammene for det realistiske. Nettopp der ligger det en stor frihet.

Henrik Hellstenius mener ellers at det skjer mye spennende innen norsk musikkdramatikk om dagen, der prosjekter som Operatoriet og institusjoner som Opera Vest og Osloopera.net er med på å drive frem en ny bølge av kammermusikkdramatiske verk.

- Men det er fremdeles et stort sprang mellom hva Den Norske Opera presenterer, og det som nye, norske komponister ønsker å gi seg i kast med. Vi mangler en tradisjon for musikkdramatiske verk her hjemme, men med produksjonsmiljøer som Opera Vest går det i hvert fall i riktig retning.

Henrik Hellstenius’ verker har vært representert i inn- og utland, på musikkfestivaler som Bourges Festival for elektroakustisk musikk i Frankrike, Internasjonal Rostrum i Paris, DUT-festivalen i København, Ung Nordisk Musikk, Ultima, Music Factory og Risør Kammermusikkfestival. Han har fått orkesterverk fremført av Stavanger Symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten