Om resirkulering av gamle varer

- Ingen har vel i platebransjen utviklet konseptet med å selge samme vare flere ganger bedre enn den klassiske delen, skriver Rune Kristoffersen i ECM/Grappa Musikkforlag i forbindelse med Ballades søkelys på den svinnende klassisk-kompetansen her hjemme.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Rune Kristoffersen

Ingen har vel i platebransjen utviklet konseptet med å selge samme vare flere ganger bedre enn den klassiske delen. Både når det gjelder ny innpakning og ikke minst nye innspillinger av de samme gamle verkene. Dette kan neppe fortsette.

Med få unntak, som f.eks. ECM, vil ikke bransjen spille inn nye, nålevende komponister. Kanskje ikke så rart, med tanke på at vi ofte snakker om meget dyre produksjoner, spesielt innen orkestermusikk, med lite inntjeningspotensiale.

Dette er den største utfordringen produsentene står ovenfor innen den klassiske delen av bransjen.

Det ville vært naturlig at de største selskapene med de største ressursene tok denne utfordringen, men når disse i stor grad har eiere som ikke er interessert i musikk, men i størst mulig inntjening på kortest mulig tid, så er mye av løpet kjørt.

Og det synes klart at etterhvert som markedet mettes og etterspørselen minsker så vil ikke de store selskapene prioritere service ovenfor forhandlere og konsumenter.

Selv har jeg måtte vente i flere måneder på bestilte CDer med sentrale verk av sentrale komponister fra forrige århundre, utgitt på Deutsche Grammophon, en av bærebjelkene i bransjen.

Noe som med all tydelighet viser hvordan man prioriterer, eller, i rettferdighetens navn, må prioritere.

For her er det jo også i høyeste grad snakk om at markedskreftene mer og mer har overtatt en arena som mange aktører nok ser på som både høyverdig og verneverdig.

Men det er kanskje en annen diskusjon.

mvh
Rune Kristoffersen
ECM/Grappa Musikkforlag

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten