- Ingen har vel i platebransjen utviklet konseptet med å selge samme vare flere ganger bedre enn den klassiske delen, skriver Rune Kristoffersen i ECM/Grappa Musikkforlag i forbindelse med Ballades søkelys på den svinnende klassisk-kompetansen her hjemme.
Ingen har vel i platebransjen utviklet konseptet med å selge samme vare flere ganger bedre enn den klassiske delen. Både når det gjelder ny innpakning og ikke minst nye innspillinger av de samme gamle verkene. Dette kan neppe fortsette.
Med få unntak, som f.eks. ECM, vil ikke bransjen spille inn nye, nålevende komponister. Kanskje ikke så rart, med tanke på at vi ofte snakker om meget dyre produksjoner, spesielt innen orkestermusikk, med lite inntjeningspotensiale.
Dette er den største utfordringen produsentene står ovenfor innen den klassiske delen av bransjen.
Det ville vært naturlig at de største selskapene med de største ressursene tok denne utfordringen, men når disse i stor grad har eiere som ikke er interessert i musikk, men i størst mulig inntjening på kortest mulig tid, så er mye av løpet kjørt.
Og det synes klart at etterhvert som markedet mettes og etterspørselen minsker så vil ikke de store selskapene prioritere service ovenfor forhandlere og konsumenter.
Selv har jeg måtte vente i flere måneder på bestilte CDer med sentrale verk av sentrale komponister fra forrige århundre, utgitt på Deutsche Grammophon, en av bærebjelkene i bransjen.
Noe som med all tydelighet viser hvordan man prioriterer, eller, i rettferdighetens navn, må prioritere.
For her er det jo også i høyeste grad snakk om at markedskreftene mer og mer har overtatt en arena som mange aktører nok ser på som både høyverdig og verneverdig.
Men det er kanskje en annen diskusjon.
mvh
Rune Kristoffersen
ECM/Grappa Musikkforlag
Siste fra forsiden