Oslo Domkor med "Elias" av Mendelssohn

Oratoriet "Elias" av Felix Mendelssohn oppføres i Oslo Domkirke førstkommende helg. Det er Oslo Domkor og Oslo Barokkorkester som presenterer verket - som første gang i Norge fremføres med originalinstrumenter. - I "Elias" viser Mendelssohn at han har lært av Bach og Handel, i tillegg til at han øser av sin egen unike melodiske evne, mener dirigent Terje Kvam.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Felix Mendelsohn (1809 - 1847)

- Dette blir første gang verket fremføres i Norge på originalinstrumenter, d.v.s. at man spiller i en litt lavere tonehøyde enn normalt, m.a.o. den kammertone som ble brukt i Leipzig på Mendelssohns tid. Særlig blåserne har til dels andre farger enn de moderne instrumentene,og i messing-rekken brukes i stedet for tuba en "ophicleide", et bass-flygelhorn som ble brukt på Mendelssohns tid, og som nærmest ser ut som en buktende pytonslange, sier Terje Kvam i Oslo Domkor.

Oratoriet "Elias" fremføres lørdag 30. april og søndag 1. mai. Oratoriet er Mendelssohns hovedverk, skrevet i hans siste leveår, og det ble en umiddelbar suksess etter uroppførelsen som ble ledet av komponisten selv i Birmingham, forteller Kvam, som også skal dirigere konserten.

Tekstene er fra det Gamle Testamentet, den dramatiske fortellingen om "ildprofeten" Elias, som i kampen mot avgudsdyrkelsen (Baal's-dyrkelsen) som sniker seg inn i Israel, på Herrens bud proklamerer tørke.

Deretter kjemper han mot Baal'sprestene og vinner, idet ild fra Herren faller ned og fortærer offeret. Så får han også det livgivende regn til å falle ned, og etter fortvilet kamp for å få Israelsfolket og dets konge til å vende om til Herren, blir han til slutt tatt opp til himmelen i en ildvogn.

- Mendelssohn's oratorium er som en opera uten scene, med bare musikken og teksten som dramatisk virkemiddel. Her finnes alt: Vidunderlige kantilener for solistene, dramatiske arier og korsatser, en utrolig fargerik orkestersats som sammen med de vokale kreftene spenner opp et bredt lerret som viser hele spekteret av menneskelige følelser: Fortvilelse, opprør, kampvilje, kjærlighet og tillit.

- I "Elias" viser Mendelssohn at han har lært av Bach og Handel, i tillegg til at han øser av sin egen unike melodiske evne, mener Kvam.

Følgende solister skal løfte verket frem sammen med kor og orkester:

  • Marianne Hirsti, sopran
  • Marianne Andersen, alt
  • Paul Kirby, tenor
  • Simon Kirkbride, baryton.

Forestillingen spilles i Oslo Domkirke 30. april, klokken 18.00, og søndag 1. mai, klokken 19.30.
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om amatørmusikklivet

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten