Et interessant innslag under årets Ultimafestival er det todelte programmet ”TOUCH”, der den britiske labelen TOUCH presenterer et utvalg av sine anerkjente lydkunstnere i Oslo Konserthus. Først ut i den seks timers er Chris Watson, men det blir også innslag med Johann Johannsson og ensemble, Philip Jeck, BJNilsen, Fennesz, samt videokunstnerne Jon Wozencroft og Heitor Alvelos.
Konsertpublikummet setter seg på flyet fra London og Amsterdam for å høre elektronika i Oslo, når den britiske labelen TOUCH presenterer et utvalg av sine anerkjente lydkunstnere under Ultimafestivalen.
Labelen TOUCH har vært i front på nyskapende lyd, visuell kunst og installasjoner siden 1982. Best kjent er Christian Fennesz med albumet Venice. Nå kan Oslopublikummet se frem til et seks timers musikk-maraton med noen av de fremste artistene innen sjangeren søndag 2.oktober i Oslo Konserthus, Store og Lille Sal.
Lydkunstneren Chris Watson , kjent for sine opptak av natur- og dyrelyder bl.a. for BBC, starter kvelden og fyller Konserthusets Lille Sal med sitt univers. Mellom kl 18.00 – 20.00 blir det presentasjon og performance av verket Weather Report og installasjonen Tortuga Bay.
Fra kl 20.00 – 00.00 er det fem konserter i Store Sal. Flimrende, virvlende elektronisk lyd med enormt register og kompleks musikalitet blandes med videokunst når Johann Johannsson og ensemble, Philip Jeck, BJNilsen, Fennesz og Milanos (Fennezs/Jeck/Nilsen i trio) deler kvelden mellom seg sammen med videokunstnerne Jon Wozencroft og Heitor Alvelos. Audun Strype vil ta seg av det lydlige.
Det blir eksklusiv TOUCH platebutikk i foajeén med mulighet til å få tak i sjeldne godbiter.
Hele kvelden får du for 200/150 (studenter/honnør) - se www.ultima.no for detaljert konsertprogram.
Mer informasjon om labelen TOUCH, finner du på www.touchmusic.org.uk
Ultima Festivalen, Oslo Konserthus
Søndag 2. Oktober kl 18.00-00.00
Bill kr 200/150
Siste fra forsiden