Køhn, Sigurd

Sigurd Køhn ble født i Kristiansand i 1959, og begynte å spille saksofon i 1973. Da var det ingen vei tilbake. Året etter vant han sørlandsmesterskapet for instrumentalister, og i 1975 ble han elev av Jan Garbarek og deltok for første gang på Molde jazzfestival. I dette historiske tilbakeblikket fra plateselskapet, får vi et omriss av karrieren til en av Norges mest aktive og populære jazzmusikere.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Sigurd Køhn (1959-2004

Sigurd Køhn begynte å spille saksofon i 1973, før dette hadde han spilt både fiolin og klarinett. I 1974 vant han Sørlandsmesterskapet for instrumentalister, etter et knapt år som saksofonist. Sigurd Køhn fikk 100 poeng av 100 mulige. Samme år ble han elev av Jan Garbarek, og han deltok også på Molde Jazzfestival

I 1977 etablerte han Sigurd Køhn Kvartett, med Phillippe Roux på gitar, Kristen Svendsen på bass, Rune Rokseth på trommer og Sigurd selv på altsaksofon. I 1978 startet Sigurd bandet Son of Sam, sammen med vennene Per Kolstad, Bruce Rasmussen og Einar ”Wallen” Mjåland.

I 1980 var Sigurd Køhn etablert i jazzmiljøet i Oslo. Han var med i Oslo Rhythm & Blues ensemble, i tillegg til at han spilte med Espen Ruds Kråbøl, Confusion, Arnie Great and the Succets, Anders Klette og Tor Halmrast sekstett, og var fast inventar på Jazz Alive, Club7 og Hot House. I 1981 ble han med i Lava. Sammen med Lava var han blant annet med på flere Europaturneer med Randy Crawford. Samme år ble han også med i Hartvig and the Heartbreakers, sammen med blant annet Knut Reiersrud. I perioden 1982-1983 spilte Sigurd Køhn i Rhythm & Blues Allstars.

Sammen med blant annet Knut Reiersrud, Paolo Vinnaccia og Carsten Loly startet Sigurd Køhn partybandet The Heavy Gentlemen i 1985. Bandet holdt sammen til 1988, og var et ettertraktet band på 1980-tallet. I perioden 1988-1989 spilte Sigurd Køhn sammen med blant annet Knut Reiersrud i BTB, husband på Smuget i Oslo.

Gjennom hele 1980-tallet og utover på 1990-tallet var Sigurd Køhn også en mye benyttet studiomusiker. Han var allsidig og profesjonell, og spilte med en rekke artister, som blant annet deLillos, Ole Paus, Jørn Hoel og Sissel Kyrkjebø. Han turnerte også med en rekke andre musikere, og var blant annet med på Rickie Lee Jones’ nordenturné i 1987.

Tidlig på 1990-tallet spilte Sigurd Køhn med a-ha, som kontaktet ham fordi de trengte en saksofon til låten ”I called your name”. Sigurd Køhn ble med på a-has verdensturné, og spilte for 196.000 mennesker under ”Rock in Rio”.

I 1992 etablerte Sigurd Køhn, Palle Wagnberg, Vidar Busk og Hamlet Pedersen The B3 Blues Band, forløperen til The Real Thing. Bandet skiftet navn til The Real Thing da Staffan William-Olsson og Carl Størmer ble med.

I 1996 utga Sigurd Køhn sitt første album under eget navn: ”more pepper, please”, i samarbeid med blant andre Dag Arnesen og Jarle Vespestad. Albumet ble godt mottatt.

Sommeren 1997 hadde Sigurd Køhn, Nils Olav Johansen, Jarle Vespestad og Harald Johnsen en rekke opptredener på Aker Brygge. Bandet ble utvidet med Roy Powell og Erlend Gjerde, og under navnet Køhn/Johansen Sextett ga ensemblet ut albumet ”Woman’s got to have it” i 1999. CD-en inneholdt en rekke originalkomposisjoner av Sigurd Køhn, med tekster skrevet av kona Heidi Køhn. Albumet slo godt an og var den mest solgte uavhengige jazzutgivelsen i Norge i 1999. Suksessen resulterte i en rekke turneer og festivalopptredener.

Parallelt med Køhn/Johansen var Sigurd Køhn aktivt med i The Real Thing, som utga sju album og gjennomførte rekke turneer. Bandet hadde stor publikumsappell, og gjorde jazz tilgjengelig for mange.

The Real Thing holdt konsert sammen med Kringkastingsorkesteret i mars 2000, og utga CD-en ”de luxe” i september samme år. I 2000 urfremførte Sigurd Køhn forestillingen ”A Hungry Dog Bites A Dry Bone”, basert på beatpoesi og jazz.

Sigurd Køhn arbeidet parallelt med The Real Thing og Køhn/Johansen i årene etter 2000, avbrutt av et års pause for The Real Thing i 2001. I 2003 utga Køhn/Johansen sitt andre album, ”Angels”. I 2004 arbeidet Sigurd Køhn blant annet med Ikaros-prosjektet, en planlagt forestilling med saksofon, fortellerstemme og kor, basert på Axel Jensens roman Ikaros. Han spilte også inn albumet ”This Place” med det nystartede ensemblet Sigurd Køhn Quartet, som bestod av Sigurd Køhn på altsaksofon, Anders Aarum på flygel, Jens Fossum på bass og Andreas Bye på trommer. I tillegg til egne prosjekter turnerte han med The Real Thing, og hadde nettopp avsluttet en juleturné med bandet da han dro på ferie til Thailand i desember 2004.

Grupper:

    • Sigurd Køhn Kvartett
    • Son of Sam
    • Oslo Rhythm & Blues ensemble
    • Lava
    • Hartvig and the Heartbreakers
    • Rhythm & Blues Allstars.
    • The Heavy Gentlemen
    • Dr. Strangs Hip Ensemble
    • Mulen Portland Combo
    • The B3 Blues Band
    • The Real Thing
    • Køhn/Johansen Sextet
    • Sigurd Køhn Quartet

Album:

1. Egne utgivelser:
    • Sigurd Køhn: More Pepper, please (1996)
    • Køhn/Johansen Sextet: A woman’s got to have it (1999)
    • Køhn/Johansen: Angels (2003)
    • Sigurd Køhn Quartet: This Place (2005)

2. Utgivelser med The Real Thing
    • The Real Ting (1992)
    • in New York (1993)
    • A Perfect Match (1994)
    • Live (1995)
    • Pleasure is an Attitude (1997)
    • de luxe (2000)
    • New Wrapping (2003)

Ytterligere informasjon finner du på www.sigurdkohn.com.
Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om jazz

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten