Peter Szilvay: Dirigentar bør inn i NKF!

INTERVJU: Samarbeidet mellom norske dirigentar og komponistar bør bli betre, vart det konstatert då Norsk Komponistforening, Nasjonalbiblioteket og Musikkinformasjonssenteret MIC inviterte til seminar om den klassiske norske musikkarva tidlegare denne månaden. Dirigent Peter Szilvay meiner løysinga er at norske dirigentar inviterast inn i komponistforeninga. – Vi er virkelig ambassadører for norsk musikk, og det synes jeg ikke komponistene skal la gå upåaktet hen, seier han til Ballade. Styreleiar i Norsk Komponistforening, Asbjørn Schaathun, er open for at forslaget vert vurdert på nytt.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Peter Szilvay

Av Ida Habbestad

Dirigent Peter Szilvay ynskjer seg tettare band mellom komponistar og dirigentar. Vegen å gå er å invitera dirigentane inn i komponistforeninga hevdar han, og legg vekt på at dirigentane faktisk kan ha større bruk for fagleg stimulans gjennom interesseorganisasjonen enn praktisk hjelp frå fagforbundet.

- Dirigentene er gjerne medlemmer av Musikernes Fellesorganisasjon (MFO), men jeg mener at vi ikke har så mye der å gjøre. Jeg har aldri brukt MFO til noe, og er medlem mest fordi de har gode forsikringsordninger. Lønnskrav fungerer ikke på samme måte for dirigenter som for musikere: Vi streiker ikke, er ikke typiske LO-arbeidere, seier han.

- Derimot mener jeg at vi trenger en faglig tilhørighet. Selv bruker jeg ca 40 % av tiden min på nålevende komponister, og har gjerne estetiske debatter og idé-utforminger i samarbeid med dem. Jeg arbeider mye med ny musikk både fordi jeg synes det er morsomt, men også fordi jeg mener at det er en viktig jobb å gjøre, seier Szilvay.


Spørsmål om presedens

Den største positive konsekvensen av å styrka bandet mellom dirigentar og komponistar ligg i det politiske bodskapet, meiner dirigenten.

- Jeg tror det er viktig at vi skjønner hvorfor vi har dirigenter; at den norske musikken dør uten oss. Det er ytterst sjeldent at utenlandske dirigenter er interesserte i å komme til Norge og gjøre norsk samtidsmusikk. Så hvis vi skal være opptatte av vår felles kulturarv, bør man legge til rette for samarbeid. Det er også litt for at ’mannen i gata’ skal forstå hva en dirigent gjør. De fleste tror at en dirigent holder takten. Men dirigentene er også regissører av norsk musikkliv, seier Szilvay.

Szilvay har tidlegare teke opp ynskjet med foreninga. Har du noka formeining om kvifor det så langt ikkje har vorte noko gjennomslag for dette?

- Så vidt jeg forstår er man i komponistforeningen redde for presedensen. Satt på spissen er de redde for at om de tar inn dirigenter, åpner de for å ta inn hvem som helst. Det kan jeg forstå at de synes er problematisk, men mesteparten av musikken som skrives av medlemmene i Norsk Komponistforening krever en dirigent.

- Jeg vil si det så sterkt som at de ikke klarer seg uten oss. Da burde de absolutt behandle oss pent, og gi oss det felleskapet som vi behøver og fortjener, seier Szilvay.

Kva så med dirigentar som ikkje arbeider med samtidsmusikk?

- Det trenger jo ikke å være slik at alle slipper inn. Man kunne tenke seg at enkelte dirigenter ble forespurt – for eksempel på anbefaling fra komponistforeningens medlemmer eller i forbindelse med større urfremføringer. Poenget er at det er mange norske dirigenter som jobber mye for å få fremført norsk musikk. Skapte man litt stas rundt det, ville man jo også stimulere til at flere tok tak i verkene, svarer Szilvay.

- Jeg mener det ligger en synergieffekt her. Det er karrierefremmende for dirigenter å gjøre urfremføringer og plateinnspillinger med norsk musikk. For komponistene er det avgjørende med dirigenter som er villige til å ta musikken deres alvorlig. Vi er virkelig ambassadører for norsk musikk, og det synes jeg ikke komponistene skal la gå upåaktet hen, seier Szilvay.


For dei få – eller for dei mange?

Styreleiar i Norsk Komponistforening, Asbjørn Schaatun, er samd i at dirigentar er ei viktig gruppe for komponistane.

- Prinsipielt er det flott at noen reiser spørsmålet, og jeg kan gjerne understreke at dirigentene er viktige for oss, seier han til Ballade.

Imidlertid ser Schaathun enkelte ulemper ved Szilvay sitt ynskjemål.

- Vi vil seriøst vurdere dette innspillet – det har jo også vært oppe tidligere. Problemet er at forslaget rører ved prinsipielle problemstillinger for oss. Hvis vi åpner for dirigenter, burde vi kanskje også åpne for billedkunstnere som lager lyd, eller for utøvere som gjør en spesiell innsats for samtidsmusikken.

Må ei slik opning vera av det negative?

- Ikke nødvendigvis. Samtidsfeltet er ikke spesielt stort, og vi har god bruk for vennene våre. Samtidig er det et spørsmål om kapasitet; hva vi eventuelt kunne gjøre for disse medlemmene. Dessuten finnes det gode grunner til at vi i en musikkvirkelighet med såpass flytende grenser velger å være forbeholdt noen få. Det vil være en uhåndterlig masse å ha med å gjøre om medlemmene er vidt forskjellige, meiner Schaathun.

- Uansett får vi en debatt som går på hvem foreningen skal være for, og hva det vil si å være komponist. Det er for så vidt bra at noen får oss til å tenke på det, påpeikar styreleiaren.

Han vil ikkje spekulera i om forslaget vil få gjennomslag, men trur uansett det vil ta tid.

- Det er generalforsamlingen som bestemmer dette. Men jeg mener forslaget er interessant, og det er som sagt oppe til vurdering. Det er nedsatt en komitée som etter hvert vil se nærmere på saken, og det realistiske vil være at de legger fram en innstilling på generalforsamlingen om to år, seier Schaathun.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
DIRIGENTER ER IKKE BILLEDKUNSTNERE SOM LAGER LYD!
Skrevet 15.09.2008 18:32 av peter szilvay

Faktisk lager vi svært lite lyd, vi sørger derimot for å generere lyd av stumme lyder på komponistenes papir.

Ærede president i komponistforeningen:
Jeg mener du misforstår og kommer med feil type metafor-
Du skriver at åpner de for dirigenter må de åpne for billedkunstnere som lager lyd? Hva gjør billedkunstnere som lager lyd for norske komponister som allerede er medlemmer? Ingenting. Poenget mitt er jo at dirigenten er en direkte forlengelse av den tradisjonelle komposisjonsprosessen. Vi er de som realiserer
og til tider reviderer stykkene i prosessen. Hvordan kan du sammenligne oss med "billedkunstnere som lager lyd", med all respekt.

Peter

Svar på kommentar

 
 
HVOR BLIR ALLE KOMPONISTER AV?
Skrevet 09.10.2008 15:04 av Thomas Caplin

Norge er et rikt land i mangt og mye. Men som på alle andre områder hvor man snakker om rikdom, synes også fattigdommen være påfallende. Mitt spørsmål i headingen om hvor alle komponister blir av, sikter til Foreningen Norske Kordirigenters egen kongress hvert år. Det er merkelig at ikke alle landets mer eller mindre etablerte komponister og arrangører av kormusikk frekventerer disse kongressene og andre nasjonale samlinger innen fagfeltet kor. (typ NK’s korsommerskole) Er man ikke interesserte i at brukerne deres – våre kor og våre korledere – bruker deres musikk? Ifølge den britiske komponisten Bob Chilcott er det ikke sammenlignbart med forholdene i f eks England, hvor større og viktige fagsamlinger som kongresser var veldig godt besøkt av komponister/arrangører som stakk notene sine i hendene på dirigenter med spørsmålet: ”kunne du tenke deg å se på dette – kanskje noe for ditt kor?” Når FONOKO har kongress må det betales for at komponister skal komme og presentere sitt stoff. Men det burde være rift om det benet – å få eksponere seg og sin musikk med en skikkelig bredside!
Kanskje man også skulle rette et kritisk blikk på selve produksjonen av kormusikk , kompetansen bak og dialogen mellom komponist og utøvende dirigent. Det er viktig å se på utdanningen av komponister. Hvilket fokus har man der på å skrive for kor? Er det like prestisjefullt som å skrive for orkester? Det kan noen ganger se ut som om fokuset kunne vært større. At man lærer hva et partitur formidler, at det er levende og kommuniserer med leseren. Og at man lærer hva som fungerer eller ikke for sangere og ulike typer av sangere. Og ikke bare satslære. Respekten for et korpartitur bør være svært høy.
Det er like viktig å få komponistene inn på dirigentenes arena - f eks FONOKO. Vi må få de til å vise stor interesse for oss som ukentlig forventes å arbeide med stoffet deres.
Thomas Caplin
dirigent, kompositør, arrangør og aktiv medlem av norges viktigste community for kordirigenter - FONOKO

Svar på kommentar

 
 
NORSKE KOMPONISTER OG TRADISJON!
Skrevet 10.10.2008 22:59 av Rolf Nykmark

Ja, norske komponister er det mange av, særlig i arkivene! Men hvem skriver brukbart for kor og solister slik at det blir noe å høre på? Med all respekt for modernistene, men hvorfor kaster vi i dag "den gamle tradisjonen" ut med badevannet? Svært få norske kor og orkesterdirigenter læres opp til å ta vare på "gullalderen" i norsk kor og orkestertradisjon. Noen få dirigenter bryr seg, -særlig når kulturrådet trykker på for å feste musikken til en CD. Deilig og bra det, men så er det glemt og over for denne gang!Vi spiller inn musikk for arkivene...! Dirigentstudenter i Noregs land må oppfordres og ildnes til å vise respekt og nysgjerrighet for tradisjoner. Ellers dør vår kultur! Hva gjør FONOKO? Dirigentene må komme på banen sammen med komponistene, politikerne(de med pengesekken), publikum og solistene.Lag en offentlig debatt!
Rolf Nykmark
Dirigent for Oslo Opera og oratoriekor, operasanger og vokalpedagog.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten