Ultima: - Stiller i en egen klasse

Festivalsjef Geir Johnson sier til Aftenposten i dag han har ingen ambisjoner om å få flere publikummere utover de 20.000 som er budsjettert.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Geir Johnson (foto: Ann Iren Ødeby / Ultima)

Aftenposten referer til Kultur- og kirkedepartementets krav om publikumsutvikling til knutepunktfestivalene. Kravet innebærer at knutepunktene skal utvikle et nytt publikum, og samtidig stimulerer eksisterende publikum til å bruke tilbudet mer. Ultima fikk knutepunktstatus i 2006.

Til det kravet sier festivalsjef i Ultima Geir Johnson følgende til Aftenposten:

- Jeg har ingen ambisjoner om å øke noe som helst, jeg vet hvor vanskelig det er å få folk til disse tingene. Jeg har ambisjoner om å få dem som er interessert til å komme, så teller jeg opp etterpå. Jeg har sluttet for lenge siden å drømme om at dette skal øke og øke, for det gjør det ikke. Vi er ikke i noen konkurranse med oss selv her. Vi stiller i en egen klasse fordi vi kun driver med ny kunst.

Martyn Reed i Numusic i Stavanger kommentar til dette er at alle festivaler må utvikle seg ellers vil publikum "råtne" bort.

- Hvis du jobber med en kunstform som du mener det er viktig, da er det ditt ansvar som festivalsjef å si til publikum: «hør hvor bra dette er!». Som festivalsjef må man bruke alle sine ressurser for å utvikle sitt publikum, sier Reed til Aftenposten.

Les saken i Aftenposten på denne lenken.

Ultima ønsker å komme med følgende presisering i etterkant at Ballade publiserte denne saken:

Vi viser til dagens intervju i Aftenposten med Ultimas direktør Geir Johnson, som det vises til i en artikkel i Ballade.no i dag.

For at det ikke skal spre seg en misforståelse vil vi gjerne komme med en korreksjon:

Vi har aldri ment at vi ikke er opptatt av publikum. Det Geir Johnson sa til journalisten i Aftenposten er at presentasjon av moderne kunst ikke kan ha publikumstall som viktigste parameter. Det må være kunsten selv og dens parameter som er viktigst, ikke hvorvidt den tiltrekker mange eller få.

Selvsagt vil vi at flest mulig skal få oppleve moderne kunst. En av Ultimas hovedutfordringer er nettopp å øke publikumstallet, men publikumsutvikling er et langsiktig prosjekt. Gjennom årene har vi stadig søkt å styrke kommunikasjonen med det for øye å bygge opp en bred publikumsgruppe.

I 2006 ble det under Ultimafestivalen gjennomført en pilot-undersøkelse på publikum av studenter ved Norges Kreative Fagskole. I 2007 sto Ultima selv for utforming og gjennomføring av undersøkelsen. Disse to undersøkelsene har gitt oss klare indikasjoner på publikums vaner/preferanser.

I år gjennomfører vi en storstilt publikumsundersøkelse i regi av Synovate, fordi vi ønsker å få mer kunnskap om vårt publikum. Det er med andre en profesjonell aktør som gjennomfører spørreundersøkelsen og selve analysen. Målet er å få svar på publikums medievaner, samt preferanser og oppfatninger av festivalen med henblikk på den videre publikumsutviklingen.

Det at besøkstallet er over 20.000 til en festival for moderne kunst blir for øvrig lagt merke til internasjonalt, og er gjenstand for kommentarer når kolleger fra andre land er på besøk.

For eksempel er kveldens forestilling av Melancholia utsolgt.

Når det gjelder billettinntektene i Ultimas regnskap er disse kun en andel av festivalens totale billettinntekter. Årsaken er Ultimas mange samarbeidsparter som bidrar med produksjoner til festivalen. De bærer normalt produksjonskostnadene, og er derfor også normalt mottaker av billettinntektene. Disse vises altså ikke i Ultimas regnskap. Et godt eksempel i år er operaen Melancholia der Ultima har bidratt med betydelige midler til produksjonen, mens det er Operaen som er mottaker av billettinntektene.

mvh,
Beate Styri, informasjonsleder i Ultima

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
"PLURALISME" VERSUS FLERTALLET
Skrevet 01.10.2008 19:47 av Arvid Skancke-Knutsen

Sist det ble gjort "en storstilt publikumsundersøkelse" rundt Ultimafestivalen, var vel da den gang Ultima-aktuelle Dror Feiler selv gikk ut på gaten i Oslo i 2005, og spurte rundt 100 mennesker om de i det hele tatt visste at festivalen fantes.

Svaret var "nei" -- hos hundre prosent av de spurte. Og det fikk Geir Johnsson & co. rede på alldeles gratis, uten bruk av internasjonale markedsanalyse- og rådgivningsselskaper som Synovate.

Akk, dette folket! Men heldigvis befinner Ultimafestivalen seg i "sin egen klasse", og kan dermed gjøre Marie Antoinettes bevingede ord til sine egne:

"Men kan de ikke spise kakafoni, da?"

For den manglende evnen til kommunikasjon bekymrer naturligvis ikke Ultima-ledelsen, som beskjeftiger seg med "ny kunst", må vite.

Svar på kommentar

 
 
DROR FEILER
Skrevet 02.10.2008 14:18 av Geir Johnson

Hei Arvid

Om du hadde møtt den svenske komponisten Dror Feiler på åpen gate i Oslo, med Trotskijaktig fippskjegg, skånsk dialekt og lang sort frakk, er det neppe sikkert at du heller hadde tatt ham for å være en saksbehandler fra Norsk Gallup.

Markesundersøkelsen vi skal gjøre, er forøvrig basert på et prosjekt i Norske Festivaler.

Vennlig hilsen

Geir Johnson

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten