Foto: Erik Berg

Operaens manglende interesse for det nye

En operasjef som ikke krever kvalitet i alle ledd gjør ikke jobben sin. Men Operaen har et problem hvis kvalitetskravet benyttes til rettferdiggjøring av konservatisme, skriver Tellef Øgrim.

Del artikkelen på:
                    |     Mer


Tellef Øgrim er redaktør for Ballade

På imponerende kort tid har Operaen i Bjørvika blitt et nasjonalt ikon på linje med Holmenkollbakken, Borgund stavkirke og Nordkapp. Alle, fra Jørgen hattemaker til statsminister Stoltenberg, viser den fram i stolthet over hva vi bruker oljepengene til når vi lar oss inspirere.

Debatten om hva som foregår på innsiden nulles stort sett ut av byggets posisjon som ett av Europas arkitektoniske underverker. Tilløp til kritiske spørsmål blir for ofte besvart med bekymringer om tekniske problemer og skuffelse over at det som blir presentert fra levende komponister ikke er bra nok.

Da må spørsmålet bli hvilken metodikk operasjefen har utviklet for å fremskaffe godt nytt. Vi leser at:

"Den Norske Opera & Ballett fortsetter også med prosjektet Verker underveis, som er gjort mulig av et meget sjenerøst bidrag fra Anders Jahres Humanitære Stiftelse. Publikum blir invitert inn til utarbeidelse av nye verker i konserter og forestillinger under vignettene Operalaboratoriet og Ballettlaboratoriet."

Når Ballade spør i det etablerte komponistmiljøet får vi vite at kunnskapen om hva laboratorie-virksomheten består i, hvordan man kommer inn og hva arbidet som gjøres der består i, er nær null. Det er i seg selv bekymringsfullt og vitner om stillstand i kommunikasjonen mellom komponistene og den viktigste musikkinstitusjonen vi har.

Det er bare to år siden kongen åpnet Bjørvika-operaen. Selv om kommende sesonger nok blir rikere på både gammelt og nytt må det være lov å spørre om hvorvidt operasjef Paul Curran er i inngrep med sin samtid.

Det er ikke mulig å anmelde forestillinger som ennå ikke er vist, men Operaens program for kommende sesong etterlater likevel et for sterkt inntrykk av det gamle. For mye av det som det likevel lukter "nytt" av var ved nærmere ettersyn nytt for ganske lenge siden.

Signalene fra dagens norske musikkmiljø er at det skjer gode, nye ting også på Operaen, men Paul Curran ikke er i nærheten av den direkte og dynamiske kommunikasjonen med nyskapningen som det nå avsluttede Operatorie-prosjektet kunne vise til. Operatoriet var et samarbeidsprosjekt mellom Den Norske Opera og Norsk Komponistforening som frambrakte mange prosjekter og som mange levende komponister fremstiller som et godt eksempel på hvordan man kan gå aktivt ut for å få til nyskapning. En tilsvarende aktiv holdning har vi med respekt og melde ikke sett mye av fra Paul Currans side hittil. Det må være et problem for Operaens styre.

Derfor trenger vi en avklaring av Currans konkrete forventninger til ny, norsk opera, og en god beskrivelse av hvordan han konkret har tenkt å gå fram for å bidra til at de nye, gode verkene blir skrevet.

Ut av dette reiser det seg også en diskusjon om kvalitet. Curran får sikkert mye på sitt bord som ikke holder mål. Spørsmålet er om ikke hans kvalitets-begrep også er en omskriving for konservatisme.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

6 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
PAUL CURRAN
Skrevet 12.05.2010 19:11 av Christiaan Nieukirk

Jeg tror dette er en ytterst ubehagelig angrep på Paul Curran, som har så langt vist i sin egen produksjon av Rusalka, og de av kollegene han har invitert til arbeid i Oslo, at han ønsker de høyeste standarder for Den Norske Opera. Hvis, i øyeblikket, avslår han å bruke offentlige penger til uprøvde operaer så hvem kan klandre ham? Som han har sagt andre steder, 'innovasjon ikke er et yrke! Curran har allerede blitt kritisert for å ikke bruke en fast vaktliste av norske sangere, dersom noe slikt noensinne har eksistert, og nå viser det seg at han må gjøre, ukjent og uprøvd arbeider i stedet for å bygge et repertoir som vil Den Norske Opera en internasjonal identitet, noe som, må det sies, har den ikke hadde før.

Svar på kommentar

 
 
DEN NORSKE PSYKOSEN.
Skrevet 13.05.2010 20:38 av Svein Fjøsberg

Innvandrere skal kvoteres, kvinner skal kvoteres, menn skal sikkert kvoteres de også, og musikk skal kvoteres. Hvor er kvalitetssikringen? Vi må huske at av det astronomisk høye antallet operaer som er komponert har det til alle tider kun vært en liten samling som har gått inn i evigheten. Er det noen som tror at neste tilskudd til stammen skal komme fra en av middelmådighetene Hellstenius/Schaatun/Buene/Gjertsen (eller velg selv fra listen på komponist.no - er ikke den listen latterlig lang for et så lite land som Norge?) De bør i så fall unne seg en liten tilstandsrapport hva virkelighetsoppfatning angår. Man kan godt sette opp et verk eller to i året på prøvescenene eller KHIO for å være høflig. Men å gi dem mere plass enn som så? Nonsens. Skulle ikke forundre meg om Paul Curran tenker dette også.

Svar på kommentar

 
 
BALLADEREDAKTØR PÅ FISKETUR
Skrevet 25.05.2010 23:30 av Ingrid Andersen

Hvis du, kjære Øgrim, hadde forstått hvilke konsekvenser et Ballade-redaktørinnlegg som dette får innad i musikkmiljøene, skulle du sikkert ønske at Curran var en del hakk mer konservativ enn du påstår - for slik å ha hatt større belegg for påstanden. Makan tell tendensiøst og halvhjerta munnsvær! Tydelig at det henger igjen fra DN-tida. Har du sett oppsetningen av L’ Incoronazione di Poppea forresten? Den går to dager til. Se den, og rediger innlegget.

Svar på kommentar

 
 
ØGRIM MÅ UT
Skrevet 26.05.2010 10:45 av Karl Einar Vinje

Enig!

Jeg tror dessuten Tellef Øgrim er usikker i rollen som Balladeredaktør og føler seg forpliktet til å ta ordet som redaktør. Han er prøver å være politiks korrekt ved å smiske med Komponistforeningen og kompromittere operasjefen. Men det er en svært uheldig kobling. Øgrim må ut, spør du meg. Han posisjonerer seg i systemet pga tidligere stilling og kontakter, men har manglende kunnskap om relasjonenene i musikklivet.

Svar på kommentar

 
 
TRENGER OPERAEN DEBATT?
Skrevet 26.05.2010 21:15 av Geir Johnson

Tellef Øgrim har skrevet en høyst betimelig kommentar om problemene rundt manlglende nyskapning i det nye operahuset, men får ingen respons fra musikklivet. I stedet kommer fire innlegg som ser ut som om de er skrevet for å gjøre narr av eventuelle andre debattanter. Inntil "debattantene" bak disse pseudonymene gir seg offentlig til kjenne kan vi gå ut fra at de er tøv. Det er uomgjengelig viktig at det fornyede operahuset tar konsekvensen av at man har påtatt seg et kunstnerisk ansvar for fremtidens musikkteater. Det stiller helt andre krav til dagens ledelse enn dem de til idag har vist seg i stand til å innfri.

Svar på kommentar

 
 
TAKHØYDE!
Skrevet 27.05.2010 02:05 av Gro Løvdahl

Det er trist å lese at den norske kulturdebatten ikke har kommet lengere enn at man omgår alle argumenter og gjør som alle fjortiser ville gjort: gå til personangrep med det formål å stanse alle yttringer som ikke gagner en selv. Norsk kulturliv trenger debatt for å vokse.La oss beholde takhøyden!

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten