Den eksperimentelle støymusikken, her representert ved grensetilfellet Jazkamer, er preget av en fullstendig mangel på hierarkier, heter det i en ny masteroppgave.
Foto: jazkamer.blogspot.com

Infernalsk leven i trivselens tegn

Støymusikk er usedvanlig inkluderende, viser ny forskning.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

«For alle spesielt interesserte - en studie av den norske støyscenen» er tittelen på masteroppgaven til Tone Østerdal som ble levert ved Høgskolen i Telemark i fjor høst.

Nå kan man helt sikkert innvende at det neppe er et overraskende forskningsfunn at støymusikk er for spesielt interesserte. Men vent litt - i oppgavetittelen stod det «for alle spesielt interesserte».

- Det som overrasket meg mest i arbeidet med oppgaven, var å finne ut hvor blottet støyscenen er for hierarkier. Til daglig jobber jeg i kultursektoren. Der ser jeg hele tiden småkonger i de forskjellige miljøene, en form for portvoktere som definerer hva som er bra og dårlig, hva som er høykultur og hva som er lavkultur. Men i støyscenen synes småkongene å være fraværende. Det er ganske unikt, sier Østerdal.


Liten intern konkurranse
En del av arbeidet med oppgaven besto av å intervjue ni aktører i det norske støymiljøet. Ut ifra disse intervjuene kom Østerdal fram til at støymusikere synes å være veldig inkluderende og hyggelige, og at kvinner var spesielt velkomne, sammenlignet med andre musikkmiljøer.

Det var lite intern konkurranse, noe som blant annet henger sammen med at det verken er mye penger eller prestisje å hente i å være støymusiker.

- De støymusikerne jeg har snakket med er interessert i å slippe alle inn, både som publikummere og utøvere. Det er en inkluderende atmosfære på støykonserter, og det har jeg også selv fått erfare, sier Østerdal.

Hun anslår den norske støyscenen til å bestå av mellom 50 og 100 personer. Det er et lite miljø, og de fleste kjenner hverandre. Likevel har en by som Oslo oppimot et tosifret antall spillesteder hvor man kan opptre med støymusikk. Og det er ifølge støymusikerne selv mer enn hva en by som for eksempel New York kan skilte med.



Tone Østerdal. FOTO Privat


Tåkelegging
Et annet trekk ved støyscenen som Østerdal har lagt merke til, er at man i stedet for å dyrke personer og merkevarer, hele tiden starter nye band og konstellasjoner, for deretter å legge dem ned igjen.

- Flere av informantene har gjort et poeng av at publikum ikke skal klare å holde oversikt over hva man har vært med på. Denne tåkeleggingspraksisen er veldig forskjellig fra det vi ser i kunstfeltet og i populærmusikken. En av dem jeg intervjuet måtte sjekke hjemmesiden sin for å kunne svare på hvor mange band han spilte i, sier hun.

Igjen er poenget med at det ikke er så mye penger i omløp i støymusikken. Det er ikke videre gode utsikter til å gjøre karriere, og mange utøvere går i minus.

- I stedet for å dyrke en merkevare, kan utøverne leke med forskjellige merkevarer og prosjekter. Det kan se ut som det går litt sport i det å ha mange prosjekter gående samtidig også.

God støy? Golden Serenades bråker på inkluderende vis på Blå.


Kvantitet er viktig
Støymusikkscenen er også preget av at utøverne har et høyt produksjonstempo og ofte gir ut mange flere utgivelser i løpet av et år enn innenfor andre sjangere.

- Er det slik at støymusikere synes det er tøft å spille i mange band og gi ut mange plater?

- Det er ingen som direkte sier at det er tøft, men det er helt klart et ideal i gi ut mange plater. Men så er også miljøet preget av en bytteøkonomi som er åpen for denne strømmen av utgivelser.

- Det er ikke alltid like lett å sette ord på hva støymusikk egentlig er. Har du fått noen gode definisjoner fra dem du har snakket med?

- Nei, ingen av dem jeg har snakket med har vært spesielt villig til å definere, ikke en eneste én. Men det å dyrke lyden går igjen. I stedet for et riff, en rytme eller en melodi, har støymusikerne en veldig intens interesse for lyden som enhet.


Alt er greit
Dermed blir det heller ikke lett å få utøverne til å svare på hva som skal til for å skille den bra støymusikken fra den dårlige. Det at man dyrker lyd gjør det vanskeligere å definere hva som er kvalitet, og det er lettere å finne kvalitetskriterier i andre musikksjangere.

- Det er i det minste mange som er enige om at det er få utøvere som klarer å holde en støymusikkonsert interessant i mer enn 20 minutter. Men igjen ser vi at utøverne er hyggelige og inkluderende og sier ting som «Den og den gjør sånn og slik, men det er greit det, altså. Men jeg ville kanskje ikke gjort det på den måten.» Det er dessuten ikke nødvendigvis slik at støymusikk blir bedre av at utøveren er flink, noen utøvere mener til og med at det er en uting å være flink.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Den eksperimentelle støymusikken, her representert ved grensetilfellet Jazkamer, er preget av en fullstendig mangel på hierarkier, heter det i en ny masteroppgave.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FØRSTE STØYMILJØ I NORGE
Skrevet 19.03.2011 02:37 av Tore Stemland

På side 31 skriver du om starten av støymusikken i Norge at "Trondheim blir ofte trukket fram som fødested, og vi befinner oss tidlig på 1990-tallet.". Det stemmer at Trondheim hadde et miljø som kom tidlig på 1990 tallet rundt UFFA, Svartlamon, div kunstnermiljøer i byen. Men det første miljøet har man i Bodø på første halvdel av 1980-tallet fram til ca 1986/87, hvor flere sentrale skikkelser flyttet til Oslo. I Oslo hadde man noen spredte individer, men nok ikke en scene på 1980-tallet. Lik sin 7" (1981) på Likvider er nok første vinylfesting av noe som kan knyttes til industrimusikk/støy i Norge.

Før Lik sin vinyl hadde Medium gitt ut en kassett, som nok like mye er progrock relatert, som avant garde, men har helt klare støyelementer. Ett av medlemene; Torbjørn Grønning dyrker det mer industrielle videre under eget navn noe som førte til 7" kult klassikeren "Europa" (også 1981). Før det hadde han sendt ut utallige demokassetter. I Trondheim hadde Det elektriske kjøkken startet sine eksperimenteringer. Selv om det fantes små spirer av industrimusikk var disse nok for små til å snakke om en scene (miljø om man vil).

Fra 1982 begynte det å komme fram en betydelig "kassett" og konsert artister i Bodø av artister og band som alle var inspirert av og helt klart en del av industrimusikken. Artister og band som Psykisk torur, Bleah, " " Part, Nervøse lidelser, NXP, Asod dvi, Johnny Larssen (senere Vous), De Pravity (et bein) osv. hadde gjevnlig konserter og utgivelser fram til 1986/87. Mye av grunnen til dette er at Bodø fikk sitt autonome ungdomssenter "Theatersalen", hvor byens utstøtte pønkere og andre kunne vanke uten alt for stor frykt for silkepøbelens herjinger.

Svar på kommentar

 
 
FØRSTE STØYMILJØ I NORGE (DEL 2)
Skrevet 19.03.2011 02:40 av Tore Stemland

Vi snakker her altså om det første støy/industrimusikk miljøet i Norge, hvor inspirasjon fra futuristene var tydelig, men aller helst fra Nocturnal Emissions, Einstürzende Neubauten og Boyd Rice. Noen hadde stor forkjærlighet til Throbbing Gristle men de slo aldri helt til i miljøet på denne tiden. Etterhvert kom den japanske støybølgen med Merzbow i spissen (han ble jo som kjent ikke "en støyartist" for nærmere midten av 1980-tallet), likeledes tyske Faust og italienske Amok og MB.

Vil bare gratulere med en glimrende oppgave og si at dette var virkelig godt å ha fått lest. Synd at jeg har gått glipp av den inntil nylig.

Svar på kommentar

 
 
TAKK, TORE!
Skrevet 25.03.2011 15:47 av Tone Østerdal

Takk for tilbakmeldingen, og interessante opplysninger om hvordan det hele startet.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om kunstmusikk

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten