Inger Dirdal, Marc Fritsch og Anniken Huitfeldt hos Embassy of Music i Berlin
Foto: Thomas Olsen, Berlinkontoret

- MEN har gjort en god jobb

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) var i Berlin på mandag. Der fikk hun høre en norsk suksesshistorie.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

-Uansett om det er Norla, Oca eller Music Export Norway (MEN), vil det alltid være debatt rundt hvem som skal få og hvem som ikke skal få midler, sier Anniken Huitfeldt til Ballade i Berlin.

-Jeg er opptatt av fordelingspolitikk, men i utenlandssatsingen vår kan vi ikke tenke at alle skal med, understreker hun.

-Det har vært mye debatt rundt MEN. Hvordan syns du de har fungert som eksportkontor?

-Det vil alltid være diskusjon rundt avgjørelsene som disse organisasjonene tar. Det må vi leve med. Hvis vi skulle ha organisert oss ut av problemet ville vi ha gitt litt til alle, men det ville vært helt feil strategi. I dette tilfelle handler det om å velge ut hvem man tror har potensiale i utlandet. Jeg syns MEN har gjort en god jobb her.


Bernhofts manager: - Tysklandssuksess ikke på grunn av MEN


Jarles suksesshistorie
Kulturministeren er på offisielt besøk i Berlin, hvor musikk blant annet står på programmet. Ballade var flue på veggen da Huitfeldt i regi av MEN besøkte Embassy of Music i Kreuzberg. Siden begynnelsen av året har plateselskapet hatt Jarle Bernhoft i stallen.

Her fikk Huitfeldt høre soulartistens suksesshistorie. På kort tid har Bernhoft gått fra å være et nærmest ubeskrevet blad for tyskerne til å spille for utsolgt hus i både Berlin og Hamburg. Nå skal han også opptre på ett av Tysklands mest populære TV-program, Die Harald Schmidt Late Night Show.

Marketingsjef i Embassy of Music, Marc Fritsch, forteller kulturministeren hva han tror de har gjort riktig for å skaffe Bernhoft suksess i Tyskland.

-Vi jobber annerledes enn store plateselskap som Universal og Sony, som kanskje spytter inn mye penger på å pumpe opp en artist, men som ikke har noe grunnlag å falle tilbake på når buzzen er over. Vi vet hvor viktig det er å bygge opp en artist langsomt og grundig. Det har vi gjort med Jarle, forteller Fritsch.


Les også: Norsk bransje på tysk date


Norge har momentum
Kulturministeren spør hva det er med Jarle Bernhoft som gjør at han har fått suksess her i Tyskland.

-Han har USP; Unique Selling Point: Han opptrer alene, men høres ut som et helt band. Og så er det interessant at han er skandinav. Indepent-musikken derfra har et kult, arty og innovativt rykte i Tyskland, sier marketingsjefen hos Embassy of Music.

(Bernhoft er i Norge signet på Universal Music, men har ikke kontrakt med dem i Tyskland. Det er derfor Fritsch omtaler han som "independent"-artist, red. anm.)

«Skiller dere mellom musikk fra Sverige, Danmark og Norge eller er alt som kommer fra Skandinavia det samme for dere?», vil Huitfeldt vite.

-Slik var det tidligere, men det er i ferd med å forandre seg. Norsk musikk har momentum nå. Det treffer tidens Zeitgeist, som er ærlig og direkte. Mye norsk indepent-musikk formidler dette, i tillegg til at naturen spiller en rolle. Moddi er et annet eksempel. I tillegg går disse artistene for å være insidertips blant kultureliten. Det er positivt, mener Marc Fritsch.

-Det er viktig for meg å høre hva tyskerne mener om hvordan norske band kan slå an her. Det var interessant å høre at de er opptatt av det genuine og ekte i den norske sounden, sier Huitfeldt til Ballade etter møtet.

-Det er også viktig for norsk musikkbransje å vite hva det tyske markedet etterspør. Her har MEN gjort mye godt arbeid etter at de starta opp.


Les også: - Det skal ikke bli noe vakuum


Avventer forslag
Det er derimot lite som tyder på at MEN og MIC blir enige om hvordan midlene til turnéstøtte utenlands skal fordeles innen fristen går ut 1. desember.

-Vil kulturdepartmentet gripe inn hvis de ikke blir enige, for å sikre at midlene blir fordelt?

-Jeg forholder meg til at forslaget ligger på bordet på slutten av uka og så får vi ta det derfra, sier Huitfeldt.

MEN-sjef Inger Dirdal innrømmer at det er en utfordring å bli enige om fordelinga av støtten til utenlandsturneringa. Men hun er fornøyd med å ha fått vist kulturminsteren Jarle Bernhofts plateselskap i Berlin.

-Vi syns det er veldig fint at kulturministeren fikk muligheten til å høre hva tyskerne syns om norsk musikk fra dem selv, og ikke fra oss, avslutter Dirdal.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Inger Dirdal, Marc Fritsch og Anniken Huitfeldt hos Embassy of Music i Berlin

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

8 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
HVEM LURER HVEM?
Skrevet 29.11.2011 15:27 av Alexandra Naumik

Det er tydelig at Inger Dirdal er ute på en farlig og tynn redningsstrategi av sin stilling og MEN, da hun må ty til å vise kulturministeren en suksess-historie som ikke har et fnugg med henne, Music Export Norway og deres Berlinkontor å gjøre. Hvorfor? Fordi MEN etter mer enn10 års drift ikke har en eneste suksesshistorie eller resultat å vise til. Og derfor nå må henge seg på andres.

Derimot unngås det å nevne at den nyoppnevnte Berlin-sjefen kommer som forhenværende praktikant ved den norske ambassaden i Berlin, uten noen som helst erfaring fra internasjonal musikkbransje. Og vikariat-stillingen på 1 år ble ikke engang utlyst. Er det det MEN flere ganger har omtalt som "spissompetanse"?

Hvor lenge skal profesjonelle utøvere finne seg inn i å bli ledet av amatører og praktikanter?

Hva sier en kulturminister til slikt? Jeg oppfordrer statsråd Anniken Hvidtfelt til aktivt å gripe inn. Det kan rett og slett ikke fortsette på denne måten. Store deler av musikkbransjen er ganske oppgitt over dette.

Alex.
x) Første norske artist med internasjonale kontrakter på begge sider av atlanteren med 40+ års internasjonal erfaring.
F.A.

[Innlegget er redigert, red. anm.]

Svar på kommentar

 
 
I TYSKERNES FORTSPOR.
Skrevet 01.12.2011 18:07 av Atle Bakken

@ Petter Petterssons kommentar ;

Helt korrekt, Petter, og Manfred Eicher har jo tom. fått Kongens fortjenestemedalje i gull for dette også.

Det din hyllest ikke nevner er selvsagt at kun de "eldste" i ECM stallen har en slags kontrakt med Eicher, mens de som har fulgt i deres fotspor ikke har fått noen kontrakt, ei heller sett noen utbetalinger. Kolleger som Nils Petter Molvær og Sidsel Endresen mfl. har jo måttet forlate selskapet, fordi Eicher beholder pengene selv.

Det betyr også at det ikke blir stort av skattepenger på mor Norge. Og den viten og utvidelse av geskjeften som en slik statlig inntekt bringer med seg på alle områder som f.eks. i Sverige.

Så målet med musikkeksport er å styrke Norsk musikkbransje. Og da må det skje herfra - på hjemmebane. Det er fullt mulig. Og vi vet hvordan!
Spørsmålet er om M.E.N. vet hvordan.

Atle Bakken.
F.A.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003143388943&ref=tn_tnmn

Svar på kommentar

 
 
ECM OG NORGE
Skrevet 02.12.2011 12:56 av Petter Petterson

Det du skriver om Manfred Eicher og ECMs forhold til en del norske musikere er nytt for meg, Atle, men jeg synes det da er litt merkelig at stadig nye musikere fra Norge går inn i ECM-stallen; Eick, Seim, Langeland,Wallumrød etc etc. Når det er sagt, er det klart at i en ideell verden ville det vært bra for norsk musikkliv om all økonomi der norsk musikk var relatert til Norge, men slik verden ser ut i dag er det ikke dumt at norske musikere nyter godt av ECMs distribusjonsnett, som har et omfang de fleste andre bare kan drømme om. Men forutsetningen er selvsagt at musikerne får betalt.

Svar på kommentar

 
 
NORGE OG DRØMMEN OM MUSIKKEKSPORT
Skrevet 02.12.2011 16:29 av Atle Bakken

Nei, der kan du se, Petter.

Men det med dårlige kontrakt-forhold og utbetalinger hos ECM har vært "common knowledge" blant alle som har vært innom den butikken de siste 20 åra.

Og nettop den sviktende norske infrastrukturen for eksport gjør at nye norske utøvere søker til det som eksisterer av en tilsynelatende god mulighet for eksponering og inntjening utenfor Norge.
ECM syntes lokkende og nærliggende, med sine gullmedaljer og Grammy's. Men det blir litt som med utenlandsstøtten. Når utlandet kjenner til at norske musikere og artister blir lønnet av staten, og på toppen selv har svake kanaler for eksport, benytter de seg av det.
Nå skal jeg ikke si at ECMs forretningsmetoder er de samme som alle andre, men jeg kan nevne mange.

Og mht. den "ideelle verden" du nevner, så skal man ikke altså lenger enn til Sverige før dette faktisk er hverdagen til utøverne. Pengene går inn til landet. Satsingen og videre kompetanse øker.

Derfor er det så utrolig viktig at det blir ordnet opp i Norsk Musikkeksport nå, slik at "drømmen" kan bli til virkelighet. Er det så vanskelig? Ikke i det hele tatt!

Dog med riktig kompetanse, internasjonal erfaring/kontaktflate, visjon og PASSION.
Og jeg glemte nesten: repekt for utøveren.

Atle Bakken
F.A.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003143388943&ref=tn_tnmn

Svar på kommentar

 
 
KOMMENTAR TIL MEN HAR GJORDT EN GOD JOBB
Skrevet 03.12.2011 16:35 av Bugge Wesseltoft

Kulturministeren uttaler etter et besøk i Tyskland og MENs Eksportkontor: Det et alltid være debatt rundt hvem som skal få og hvem som ikke skal få midler,

-Jeg er opptatt av fordelingspolitikk, men i utenlandssatsingen vår kan vi ikke tenke at alle skal med, understreker hun.

Her må Huitfeldt ha blitt forledet eller overhodet ikke fulgt med i debatten. Debatten rundt MEN dreier seg overhodet ikke om surmuling rundt "hvem som får eller ikke får"! Våre innlegg dreier seg om ressursbruk av de desverre altfor små midlene rytmisk musikk har til rådighet.

Har satsingen på MEN gjennom 10 år økt norsk musikkeksport? Finnes det bedre og mer kostnadseffektive måter å hjelpe fram eksport av norsk musikk, enn MEN kontorer i London og Berlin?

Dette er viktige og naturlige spørsmål og burde være en opplagt del av evalueringer med mål om å bli så bra som mulig! Norsk kulturliv har en lei hang til monumentbygging framfor direkte satsing på kultur. Er det fordi politikere egentlig ikke er opptatt av kultur og trenger prangende (luft)"slott" som alibi for satsingen? De fleste er enig om at Skattefunn er en av de mest vellykkede støtteordningene for bedrifter i dag. Kan vi ikke ha lignende ordninger for musikklivet? Bestemte aktiviteter støttes automatisk ved innfrielse av gitte kriterier. Dette ville gitt mer musikk for hver eneste støttekrone.

La oss ta debatten! Kulturkuratorer, utøvere, kunstnere, politkere er alle like viktige parter og må snakke sammen!

Svar på kommentar

 
 
ECMEN
Skrevet 05.12.2011 14:35 av PETTER PETTERSSON

Atle - jeg er selvsagt enig med deg (og BW) i at det er behov for nytenking og action mht å promotere norsk musikk. Grunnen til at jeg opprinnelig nevnte ECM (på en annen flate enn denne) var, som du vet, for å gjøre oppmerksom på at andre aktører enn MEN i mange år har bidratt til eksponering av norsk musikk utenlands. Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om økonomi og kontraktsforhold, og kan bare ta det du skriver til etterretning, men uansett har private aktører i årevis hatt vel så stor betydning for å spre norsk musikk ute,som offentlige organer. Jeg ønsker lykke til med å få de samme offentlige organer til å jobbe slik dere mener de bør.

Svar på kommentar

 
 
ECM OG MANFRED EICHER
Skrevet 19.01.2012 13:55 av Trygve Seim og Per Oddvar Johansen

Heisann! Vi er fortsatt unge (40 og 43...?) og de siste 10 årene vi gitt ut et titalls cd'er på ECM, hvorav flere i eget navn samt mange cd'er der vi medvirker som sidemen (Manu Katche, Christian Wallumrød, Sinikka Langeland, Iro Haarla m.fl.). På hver enkelt produksjon har Manfred Eicher og ECM gått inn med et par hundre tusen kroner (pluss/minus) før trykking. Mye av disse pengene har gått til betaling av norske musikere og Rainbow Studio, som jo også er en norsk skattebetalende bedrift. Det må her poengteres at dette er cd'er med såkalt ikke-kommersiell musikk. Hvilket plateselskap i Norge eller andre steder i verden ville ha gjort det samme? Og når det gjelder kontrakter har vi (og såvidt vi vet også våre jevnaldrende artistkollegaer på ECM) fått kontrakt fra ECM på hver eneste cd.
Dette har ingenting med diskusjonen rundt MEN å gjøre, men Manfred Eicher får alt for mye ufortjent kritikk både for hans måte å produsere musikk på og for hans måte å drive business på. Når det gjelder den kunstneriske produksjonen er det jo enhver produsents rett å selv bestemme det estetistke innholdet - vi som artister kan da vitterlig når som helst la være å jobbe med ham om vi ikke vil det lenger. Og når det kommer til hans businessmetoder, er det snarere beundringsverdig at en mann av hans kaliber, kun fordi han selv liker musikken, fortsatt gir ut cd'er med musikk som ikke nødvendigvis betaler seg. I motsetning til stort sett resten av platebransjen verden over, så er det faktisk mulig å gi ut en cd på ECM som ikke selger en dritt og allikevel fortsette samarbeidet med en like entusiastisk Manfred Eicher. Selvfølgelig har han kassa-suksesser som Garbarek, Jarrett, Hilliard og Pärt m.fl., men istedet for å ta ut fortjenesten selv, putter han pengene inn i nye produksjoner med eller uten kommersiell potensiale. Vi heier på Manfred Eicher! (PS: uavhengig av MEN)!
Hilsen Trygve Seim og Per Oddvar Johansen

Svar på kommentar

 
 
GODT OM ECM
Skrevet 19.01.2012 16:12 av PETTER PETTERSSON

Det er betryggende å lese innlegget fra Seim og Johansen, som i realiteten bekrefter mine antagelser i tidligere innlegg om at yngre norske musikere ikke ville ha jobbet med Manfred Eicher dersom han ikke behandlet dem skikkelig. Seim og Johansen illustrerer forøvrig på en glimrende måte det som var mitt opprinnelige poeng - at andre aktører enn de offentlige i årevis har bidratt positivt og effektivt til internasjonal oppmerksomhet om norske musikeres.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om bransjen

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten