Ambisiøst Ultima

Årets Ultima-festival i Oslo ser ut til å bli et kulturelt løft av de store, etter norsk målestokk. Men selv med 800 ansatte for å sørge for at de 100 verkene på programmet faktisk blir oppført, har festivalledelsen sørget for å sette av plass til de aller minste.

Ultima-festivalen banker på døren onsdag den 3. oktober, selv om den formelle åpningen først finner sted påfølgende fredag. På en pressekonferanse på restaurant Bølgen & Moi på Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden torsdag ble programmet for årets Ultima presentert. Festivalledelsen benyttet også anledningen til å lanserer festivalens egne Ultimat-meny, der temaet er "ekspedisjoner"- et tema som også løper gjennom festivalens musikalske program.

Årets programtilbud skal nemlig være bredere og større enn noensinne. Med hele 32 urfremførelser og et hundretalls verk på programmet skal årets Ultima-festival være et bredt tilbud med kulturopplevelser for et kritisk publikum, lovet en tydelig stolt festivaldirektør Geir Johnson.

Ambisiøs satsning
Johnson mener at det at Leif Ove Andsnes skal spille Witold Lutoslawskis klaverkonsert fra 1988 vil sende viktige signaler om samtidsmusikkens posisjon langt utover Norges grenser. En annen viktig signaleffekt er å bygge opp under norsk samtidsopera.- Det nye operahuset må jo fylles med noe, supplerte Ultimas informasjonsmedarbeider Hild Borchgrevink.

Men den kunstneriske eventyrlysten gir seg ikke utslag på den organisatoriske siden, skal vi tro festivaldirektør Johnsonm. Ultima gjør et poeng av å ikke bruke frivillige, for slik å heve festivalen opp på et internasjonalt nivå. Antallet profesjonelle medvirkende er hele 800, og av den spisskompetansen disse representerer. En lydtekniker er hentet inn fra Frankrike spesielt for å skru knotter under urfremførelsen av Rolf Wallins nye verk Phonotope 1.

Frir til ungdommen
På årets Ultima vil det også bli satset på ungdommen gjennom initiativet Ultima Ung.

- Vi vil lage en form der nye norske og internasjonale talenter kan få holde en formiddagskonsert i forbindelse med f.eks. avslutningen av studier. Her kan nye talenter få en sjanse til å spille viktige verk, sier Geir Johnson.

Men Ultima satser også enda yngre, med flere rene barnepresentasjoner. Ett eksempel er en danseforestilling for barn fra 7-12 år basert på de populære bøkene om Den Vesle Vampyren. Pia Myrvolds multimediaforestilling Paintbox passer for de enda yngre, helt ned til 4 år, i følge Ultimas programhefte.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no