Årets Ultimafestival er i havn

Ultimafestivalen har påny dokumentert den livskraften og spennende utviklingen som finnes i norsk musikkliv for tiden, sier Ultima-direktør Geir Johnsson i en pressemelding søndag kveld. - Dette reflekteres også i den økende oppmerksomheten som festivalen kan oppleve fra internasjonale medier. Allerede 10. oktober hadde Spanias største avis, El Pais, en sv'ært så rosende omtale fra årets festival i Oslo.

Dervisjdans

Ballade sakser her fra pressemeldingen som ble sendt ut søndag kveld, da det ennå gjensto to konserter av Ultima 2001.

ULTIMA Oslo Contemporary Music Festival ble avviklet fra 4.-14. oktober med fokus på temaet "The Expedition".

ULTIMAs 16 stiftere bidro til at programmet igjen kunne få en bred profilering av det beste innenfor norsk utøvertradisjon, samtidig som vi fikk mulighet til å hente inn interessante samarbeidspartnere og produksjoner fra mange land.

Årets festivalprogram inneholdt et rikholdig tilbud av norsk musikk, samt nøkkelverk av internasjonale komponistprofiler. Hans Werner Henze var festivalkomponist, og syv av hans verk ble presentert under festivalen, deriblant hans 7. Symfoni som ble framført av Oslo-filharmonien under ledelse av Rolf Gupta på festivalens Åpningskonsert i Oslo Konserthus.

I alt 30 verk ble urframført under festivalen, hvorav 19 av norske komponister. Nye sceneproduksjoner sto sentralt i programmet, og under festivalen ble den internasjonale NewOp-konferansen om musikkdramatikk avholdt. Konferansen samlet 90 deltakere fra en rekke land.

Festivalen har påny dokumentert den livskraften og spennende utviklingen som finnes i norsk musikkliv for tiden.

Det reflekteres også gjennom den økende interessen festivalen kan oppleve fra internasjonale medier.

Konsertserien med nye talenter i "Ultima Ung" i Oslo Konserthus Lille Sal har blitt en suksess og gitt oss anledning til å presentere morgendagens utøvere.

I alt 12 sceniske verk ble presentert under festivalen, hvorav noen i konsertante versjon. Størst blant disse var "Expeditionen", en opera av Klas Torstensson om ingeniør Andrees luftferd mot Nordpolen.

Før den siste dagens begivenheter er ferdig ser det ut for at publikumsbesøket blir omtrent som i fjor, 15.000 personer.

Så langt festivaldirektør Geir Johnsson. Og ordene hans blir speilet i Spanias mest toneangivende avis, El Pais, som skriver følgende: "Enorm er den, denne festivalen i Oslo, som gir nytt håp for samspillet melom skapere og publikum i samtidsmusikkken. Og den er nok et bevis på at musikklivet i Norge er ved imponerende god helse."

El Pais trekker ellers frem Ultimafestivalens bredde, der anmelderen ikke bare lar seg begeistre av de mange forestillingene som var myntet på barn, men også av "det musikalske tilbud utarbeidet av de unge selv". Leif Ove Andnes fremheves spesielt for sin "praktfulle konsertfremmføring av Lutoslawski" åpningskvelden, mens også Christian Lindberg, Cecilie Ore og Arditti-kvartetten nevnes spesielt i reportasjen.

Ballade har så langt presentert nærmere 30 oppslag i forbindelse med årets utgave av Ultima-festivalen, og legger det i løpet av dagen ut som et eget tema i vår database. Vi regner med at det også vil komme inn nye innnspill den nærmeste tiden. Ballades redaktør var selv til stede under flere av årets oppsetninger, og kan kort skissere noen enkeltinntrykk: "Europeras 3 & 4" i Kulturkirken Jakob var en svært fin opplevelse forrige søndag, med sitt nakne og likevel inntrykkksmettede sceneoppsett, der særlig "Europeras 3" med sine seks sangere og syv sveivegrammofon-operatører dannet en veritabel Babelsjakt av fragmenter fra operahistorien. Senere samme dag ble det et sterkt møte med De virvlende dervisjer fra Damaskus i Konserthuset - et møte som ikke akkurat gjorde mindre inntrykk etter at man oppdaget at de første bombene var begynt å falle over Afghanistan, omtrent samtidig som Ultima-publikummet ga sin stående applaus til denne dypt religiøse, islamske musikken. Og også den fargerike avslutningskonserten "Expeditionen" av Klas Torstensson bør i høy grad nevnes, med sitt sviende portrett av forfengelighet, havarerte ambisjoner og tapt kjærlighet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no