Foto: Lisbeth Risnes

Nordheim, Arne

Arne Nordheim (født i Larvik 20/6 1931 - død i Oslo 6/6-2010) var i over 50 år en av de mest fremtredende skikkelser i norsk musikkliv. Han var ikke bare komponist. Han var i mange år en ledende musikk-kritiker, formann i ulike komponistorganisasjoner og medlem av Norsk Kulturråd. Han mottok alle priser og æresbevisninger som kan tildeles en norsk komponist og bebodde Statens æresbolig for kunstnere, Grotten.

Han studerte orgel, klaver og musikkteori under Norges beste lærere ved Musikkonservatoriet i Oslo i årene 1948-51. Hans første fremtreden som komponist fant sted i 1954 med "Essay" for strykekvartett ved Ung Nordisk Musikkfest i Stockholm. Han anså imidlertid Strykekvartett 1956 som sitt opus 1.

Nordheim skrev verker i de fleste genrer, men hans viktigste instrument var utvilsomt orkesteret. De tidlige orkesterverkene, som "Aftonland" (1957) for sopran og kammerensemble, "Canzona" (1960) og "Epitaffio" (1963) var alle inspirert av den tids søken etter ny klang i tradisjonelle instrumenter, selv om sistnevnte også benyttet elektronikk på tape. Nordheim var i en periode svært opptatt av elektronikk , hvor rent elektroniske verk, som "Solitaire", kom side om side med verker hvor elektronikk ble blandet med slagverk eller andre instrumenter. I en periode skrev han også mye for teater, radio, TV og ballett, hvor han eksperimenterte og sprengte grenser mens arbeidet skred frem.

I 1968 ble han tildelt Nordisk Råds Musikkpris for "Eco" for sopran, to kor og orkester. Verket markerer begynnelsen på en ny utvikling, hvor Nordheim nå visste hvordan han kunne elektrofonisk-klingene lyder fra vanlige instrumenter. Han la også nå de krasse klangene bak seg.

Gjennom de siste decenniene av sitt liv skrev han verker på bestilling fra hele verden: "Greening" (1973) til Zubin Metha og Los Angeles Symphony Orchestra; balletten "Stormen" (1979) for Schwezinger Festival i Tyskland; cellokonserten "Tenebrae" (1980) til Mstislav Rostropovitsj; "Aurora" (1983) til vokalgruppen Electric Phoenix og orkesterverket "Magma" (1988) til Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam. Av andre store verk kan nevnes "Wirklicher Wald" for sopran, cello, kor og orkester (1983), bestilt til 100-års jubileet for Musikkonservatoriet i Oslo og "Boomerang" (1985) for obo og kammerorkester til Det Norske Kammerorkester. I 1994 ble det musikkdramatiske verket "Draumkvædet" urfremført ved Det Norske Teatret som en del av det offisielle kulturprogrammet til De Olympiske Leker på Lillehammer. Hans nyeste verk, en fiolinkonsert tilegnet Arve Tellefsen, som urfremførte den med Oslo Filharmonien i februar 1997. Samme år ble hans bestillingsverk til 1000-årsjubileet for Trondheim oratoriet ”Nidaros” urfremført i Nidarosdomen. Arne Nordheims seneste store verk var trombonekonserten Fonos, som ble urfremført av Marius Hesby og Bergen Filharmoniske Orkester i 2005.

2010
.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no