Østergaard, Edvin

Edvin Østergaard (Foto: Håkon Sparre - Universitetet for miljø- og biovitenskap)

Edvin Østergaard (født 1959 i St. Louis, Missouri) studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole i perioden 1986-1988 og hos Jan W. Morthenson i Stockholm 1987-1990. Østergaard har også eksamen fra Norges landbrukshøgskole (1984). I 1998 tok han doktorgraden og er i dag ansatt som førsteamanuensis i fagdidaktikk i naturfag ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. I perioden august 2008 til juli 2009 var han gjesteforsker ved Harvard University (Graduate School of Education), Boston.

Som komponist hadde Østergaard sin debut i mai 1988 da septetten ”Spiel-Räume” ble fremført i Esbjerg, Danmark, med Esbjerg Ensemble. Hans musikk har vært fremført i en rekke europeiske land, samt USA og Canada. I 2007 vant han juryens pris for "The Two Moons" i korkonkurransen arranger av The Netherlands Radio Choir. Sentrale verk i produksjonen er: ”Reminiscence” for sinfonietta (1991/96), ”Ritus II” Music for 16 Soloists (2000), ”Die 7. Himmelsrichtung” for trio (2001), “The Uncarved Block” for blandet kor og sangvartett (2003), ”The Two Moons” for stort blandetkor (2006/07) og ”In Ab” Obertonmusik für Cello (2006/07). Østergaard har også skrevet musikk til teateroppsetninger. Link til MySpace-side: www.myspace.com/edvinostergaard

Som forsker har Østergaard arbeidet med spørsmål i skjæringsfeltet mellom kunst og vitenskap: Hva kjennetegner slektskapet mellom kunstnerisk og vitenskapelig virksomhet? Hvordan kan én og samme ide uttrykkes forskjellig i kunst og vitenskap? Hva er likt/forskjellig mht. kreativitet og kunnskapsprosesser innen kunst og vitenskap? Publikasjoner innen dette feltet omfatter bl.a.:

  • Østergaard, E. (2010). Moon Music. A composition of Art and Science in Dialogue. Forthcoming in Leonardo, 43 (3).
  • Østergaard, E. (2009). Darwin meets Wagner: The Evolutionary Idea and its Expression in Biology and Music. Paper presented at IHPT conference, Notre Dame University, South Bend, June 2009.
  • Østergaard, E. (2006). Composing Einstein: Exploring the Kinship of Art and Science. Interdisciplinary Science Reviews, 31 (3), 261-274.
  • Østergaard, E. (2004). Hemmelige rom. Komponeringens slektskap med mysteriet. In Guldbrandsen, E. & Ø. Varkøy (ed.). Musikk og mysterium. Fjorten essay om grensesprengende musikalsk erfaring, 91-110. Cappelen Forlag, Oslo.
MIC 2010
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no