Regler for komponistenes bruk av MIC, Norsk musikkinformasjons tjenester

Revidert pr. 23.04.2002

- Registrering
- Deponering
- Kopiering
- Stemme- og klaveruttogsutskrift
- Forsendelse av verk for framføring og som promotering.


§ 1

MICs tjenester er tilgjengelig for alle norske komponister eller andre komponister som over et lengre tidsrom har vært bosatt i og virket som komponist i Norge, forutsatt at:

a) komponisten er rettighetshaver i TONO

b) de verk komponisten ber MIC om å formidle, faller innenfor vektgruppe II eller III i TONOs beskrivelse av verktyper og vektgrupper.

c) de verk komponisten ber MIC om å formidle har de musikalske og kalligrafiske kvaliteter som forutsettes for at MIC skal kunne formidle verkene, jfr. § 4.

d) de verk komponisten ønsker å registrere ved MIC er originalkomposisjoner. Arrangementer kan registreres etter særskilt vurdering, jfr. § 4.

Unntak fra ovenstående kan gjøres i enkelte tilfeller, jfr. § 16.


§ 2

MICs tjenester omfatter:

a) Kopiering av komponisters manuskripter for framtidig bruk.

b) Bidrag til fremskaffelse av nødvendig stemmemateriell ved framføringer. Jfr. § 5 og § 6 for nærmere informasjon.

c) Forsendelse av kopier av verk til potensielle brukere, f.eks. i promoteringsøyemed. Jfr. § 4.

d) Fremskaffelse av opplysninger om verk og komponister overfor brukere.

e) Gjennomføring av mulige promoteringstiltak for komponistenes verk. Jfr. § 4.

f) Formidling av kopier av lydbånd med elektronisk musikk til framføringer.

g) At MIC i spesielle tilfeller kan gi støtte til renskriving av komponisters manuskripter (Jfr. § 11).


§ 3

Komponister som ønsker å benytte seg av MICs tjenester som nevnt i § 2, plikter å:

a) Levere manuskript(er) i god reproduserbar stand. Tvilstilfeller om hvorvidt et manuskript er i god reproduserbar stand avgjøres etter råd fra Informasjonsutvalget ved MIC. Jfr. § 1 c) og § 4.

b) La transparenter/originaler til musikkverk forbli deponert ved MIC så lenge MIC skal formidle verket.

c) Levere nødvendige opplysninger om hvert verk som MIC skal formidle på særskilt skjema.

d) Levere til MIC nødvendige biografiske opplysninger samt et portrettfotografi, svart/hvit, som MIC fritt kan benytte i promoteringsarbeid.

e) Tillate fri kopiering og distribusjon av et verk så lenge det er deponert ved MIC med mindre særskilt avtale inngås vedrørende kopiering og/eller distribusjon.

f) Sørge for at alt deponert materiell til et verk, stemmer, klaveruttog o.s.v. er i korrigert og brukbar stand. Komponisten har medansvar for at det ved MIC ikke skal finnes foreldete eller på annet vis ubrukbare originaler eller kopier til deponerte verk.

g) Sørge for at alle opphavsrettslige spørsmål vedrørende verk som leveres til MIC er avklart.


§ 4

MICs styre oppnevner MICs faglige utvalg, Informasjonsutvalget.
Informasjonsutvalget oppnevnes for ett år av gangen. Utvalget søkes sammensatt av komponister og utøvere slik at det samlet sett dekker en stilmessig bredde som tilsvarer det faglige behov MIC har i knytting til informasjons- og promoteringsvirksomheten som drives ved senteret.

MIC benytter Informasjonsutvalget som faglig råd i en rekke saker hvor det er aktuelt å presentere selektive utvalg av norsk musikk. Videre brukes Informasjonsutvalget som faglig råd vedrørende vurdering av verk. Jfr. § 1 c. Informasjonsutvalget forelegges alltid verk levert av en komponist som tidligere ikke har registrert verker ved MIC. Verk levert av komponister som tidligere har registrert verker ved MIC, forelegges Informasjonsutvalget til uttalelse bare i de tilfeller hvor det oppstår tvil om verket tilfredsstiller gjeldende forutsetninger for registrering. Jfr. § 1.

Informasjonsutvalget fungerer som rådgivende organ for MICs ansatte og for styret. Avgjørelser tatt på bakgrunn av Informasjonsutvalgets råd kan ankes inn for MICs styre. Beslutninger fattet av MICs styre er endelige.


§ 5

MICs ansvar for utarbeidelse av stemmemateriell omfatter i hovedsak verk med større instrumentbesetning så som verk for orkester, storband og lignende. Utarbeidelse av stemmemateriell til mindre ensembler kan i særskilte tilfeller gjøres ved MIC, dersom institusjonen finner dette nødvendig. Se også § 9.

I alle tilfeller hvor MIC er ansvarlig for stemmeutskrift er det komponistens ansvar å sørge for korrekturlesing av det utarbeidede materiell. Jfr. § 3,f.

I henhold til ovenstående vil stemmeutskrift til verk, som er deponert ved MIC, i de fleste tilfeller innvilges automatisk dersom verket er antatt til en offentlig framføring. MIC kan imidlertid fraskrive seg ansvar for stemmeutskrift dersom verket er en bestilling til en spesiell anledning, jubileum eller lignende, som tilsier at verket i meget liten grad vil være aktuelt for framføring av andre enn bestilleren.
Stemmeutskrift kan, etter søknad, også innvilges ved andre anledninger enn nevnt ovenfor i tilfeller hvor særskilte kunstneriske, pedagogiske eller promoteringsmessige hensyn skulle gjøre dette nødvendig. Jfr. § 16.

Forutsetning for at MIC, helt eller delvis, skal finansiere stemmeutskrift er at arbeidet formidles gjennom MIC. Komponister som på egen hånd gjør avtaler med stemmeskrivere, kan ikke regne med at MIC i etterhånd gir hel eller delvis støtte til utskriften.


§ 6

Vederlag for utarbeidelse av klaveruttog til et verk kan, etter særskilt søknad, innvilges dersom MIC finner at klaveruttog er nødvendig for verkets innstudering eller utbredelse.

Det forutsettes at komponisten selv besørger utarbeidelsen eller at en av komponisten og MIC godkjent person utfører arbeidet i nært samarbeid med komponisten, og slik at komponisten fortsatt har alle opphavsrettigheter i klaveruttoget.

MIC betaler klaveruttogutskrift utfra den til en hver tid gjeldende sidepris og etter følgende fordelingsnøkkel: 1/3 av sideprisen betales for skrivearbeidet og 2/3 for utarbeidelsen.

MIC innehar eneretten til mangfoldiggjørelse og salg av klaveruttogutskrift som MIC har betalt. Komponisten eller eventuelle arvinger kan derfor ikke overdra klaveruttoget i form av avtale til et forlag uten at forlaget forplikter seg til å dekke MICs utgifter til klaveruttoget, dog ikke den del som omfatter skrivearbeidet (1/3 av sideprisen) dersom forlaget ikke ønsker å benytte MICs originalmateriale ved utgivelsen.

I henhold til ovenstående forutsettes det at det opprettes en skriftlig avtale mellom komponisten og MIC før arbeid med klaveruttogutskrift begynnes.


§ 7

Bevilgningen til stemmeutskrift og/eller klaveruttog for et verk skjer kun en gang. Dersom en komponist senere foretar endringer i verket, må eventuelle utgifter som påløper som følge av dette, dekkes av komponisten.

Ved omarrangering av verket til en ny besetning er verket å anse som et nytt verk, og stemmeutskrift kan innvilges i henhold til § 5.


§ 8

Verk som skal kopieres og/eller ha stemmeutskrift må leveres MIC i rimelig tid før en eventuell framføring. Vanligvis må verk som det skal utarbeides stemmer til, leveres MIC senest tre måneder før videreformidling fra MIC skal finne sted. Dersom verket blir levert for sent, vil MIC kunne fraskrive seg ansvaret for fremskaffelsen av stemmematerialet.


§ 9

Ved større bestillingsoppdrag, som f.eks. en helaftens opera, har MIC i hvert enkelt tilfelle anledning til å vurdere en delfinansiering av stemmeutskriften med den bestillende part.


§ 10

Dersom et verk blir overdratt til forlag for utgivelse, kan forlaget overta det stemmemateriell MIC har utarbeidet til verket for den kostpris som gjelder ved overtagelsen.

I tilfeller hvor MIC i sin helhet dekker utgiftene til tegning/trykking av manuskript til et verk vil MIC inngå skriftlig avtale med komponisten slik at verken komponisten eller eventuelle arvinger kan overdra sine rettigheter i verket til et forlag uten at komponisten/arvingen forplikter seg til å dekke MICs utgifter i forbindelse med den nevnte tegning/trykking.


§ 11

MIC kan unntaksvis, og bare etter søknad, yte støtte til komponister for renskriving av manuskripter som er overdratt MIC i samsvar med regelverkets § 3. Forutsetningen for støtte er at komponisten selv ikke er i stand til å utføre renskrivingen.

Støtten ytes etter satser som fastsettes av MIC's styre og utbetales etter at manuskriptet er levert.


§ 12

Oppbevaring og innløsing av stemmemateriell til verk med større besetning.

a) MIC oppbevarer normalt ikke stemmer skrevet av andre enn MICs godkjente noteskrivere. Jfr. § 5. Avtale kan imidlertid gjøres mellom komponist og MIC om at MIC oppbevarer annet stemmemateriale og overtar utleie- retten. Det forutsettes at den kalligrafiske standard er av en kvalitet som MIC etter gjeldende regler kan godta.

b) De stemmer som oppbevares av MIC ifølge avtale (§ 12, a) skal ikke innløses før en offentlig framføring av verket er bestemt.

c) Det stemmematerialet som MIC oppbevarer (eventuelt innløser) skal så langt mulig være originalmaterialet. Hvis en kopi er det eneste stemmematerialet som forefinnes, blir kopien å betrakte som original.


§ 13

Ved deponering av verk i manuskript ved MIC, får komponisten ett gratiseksemplar av verket. Komponisten kan få ytterligere gratiseksemplar til eget promoteringsbruk dersom det er sannsynlig at en slik utdeling av eksemplarer kan føre til en framføring av verket. Av hensyn til MICs promoteringsarbeid oppfordres komponisten til å informere MIC om hvor slike gratiseksemplarer sendes. For øvrig kan komponisten få kjøpt et begrenset antall eksemplarer av egne verk til redusert pris.


§ 14

MIC kan på oppfordring fra komponisten, eller på eget initiativ, sende verk som promotering dersom MIC mener det er sannsynlig at en slik forsendelse vil kunne føre til en framføring av verket.


§ 15

a) Dersom et materiale er MICs eiendom, krever MIC inn en leieavgift, i henhold til gjeldende tariff, fra bruker av materialet. Dette gjelder stemmemateriale til orkesterverk og bånd med lydmateriale (konkret/elektroakustisk) til orkesterverk. Rene båndverk (soloverk) leies ut i samsvar med gjeldende internasjonale satser brukt av elektroniske studioer, forlag og lignende. MIC forbeholder seg retten til å yte rabatter på leieavgifter, eventuelt foreta gratisutleie av verk, dersom dette er nødvendig for utbredelsen av verket

b) I de tilfeller hvor det ikke er tale om leiemateriell selges stemme- og båndmateriale til den til enhver tid gjeldende pris.


§ 16

Dispensasjon fra ovennevnte regelverk kan gis dersom kunstneriske, pedagogiske eller promoteringsmessige grunner tilsier det og dersom dispensasjon er i tråd med MICs hovedmålsetting. Dispensasjoner innvilges i samråd med Informasjonsutvalget og/eller styret.


§ 17

Alle komponister som ønsker å deponere verker ved MIC, forplikter seg til å sette seg inn i det til enhver tid gjeldende regelverk.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no