Madrugada med håndsrekning til Månefestivalen

Madrugada var hovedattraksjonen på utendørsdelen av Månefestivalen i Fredrikstad lørdag kveld. I dag kan Fredrikstad Blad fortelle at bandet halverer honoraret sitt fra 100 000 til 50 000 kroner, for å hjelpe de idealistiske arrangørene, som pådro seg et underskudd på rundt 300 000 kroner. Også Dis Café, som sto for matserveringen under festivalen, donerer nå hele sitt overskudd til festivalen.

Madrugada live på South By Southwest Austin, Texas mars 2003 (Foto: News of Norway)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Arrangørene av Månefestivalen hadde håpet på et billettsalg på 6000, men solgte bare 3700 billetter, fordelt på i underkant av 3000 personer. Festivalen hadde et budsjett på 1.1 millioner kroner, der bare 75 000 var dekket opp ved tilskudd og underskuddsgarantier fra Fredrikstad kommune. I tillegg hadde festivalen mottatt til sammen 100 000 kroner i støtte fra Østfold fylkeskommune og Norsk kulturråd.

Fredrikstad Blad intervjuet i går Jimmy Olsen og Torill Frydenlund i festivalledelsen, som naturlig nok var en smule satt ut av det skuffende resultatet. De ville ikke legge skylden på regnet, og var i følge lokalavisen mer skuffet over publikum, som ikke kjente sin besøkelsestid.

– Vi kjører en alternativ linje med kvalitetsartister, men med varierende kommersiell appell. Hadde vi lagt inn Kurt eller DDE i programmet så ville vi antagelig vært økonomisk på fast grunn, sa Olsen til FB. – Rammen rundt festivalen er også annerledes med miljøbevissthet, nysirkus, hip hop-kultur og en intim, koselig atmosfære. Det er mulig at Fredrikstad-markedet er for lite for et slikt konsept.

Nå har arrangørene i hvert fall fått et skikkelig håndslag fra medlemmene i Madrugada, som i følge FB halverte honorarkravet sitt etter at de var blitt kjent med problemene til festivalen. Også Dis Café, som sto for matsalget på den lille kaféscenen MIR, gir nå bort hele sitt overskudd til festivalen.

– Isolert sett gikk vår virksomhet med pluss, fortalte Hans Petter Nilsen i Dis Café til FB. – Vi ser ingen grunn til at vi skal sko oss når hele festivalen ender med et underskudd. Derfor gir vi pengene til festivalledelsen.

- Det er jo veldig hyggelig med sånne tilbakemeldinger, sier Jimmy Olsen til Ballade tirsdag formiddag. – Vi var nok litt for optimistiske i forhold til årets festival, og bør nok vurdere å gå tilbake til grunnkonseptet vårt til neste år. Det ble litt for stort område denne gangen, så vi er antagelig tjent med å stramme inn hele festivalen igjen. Vi hadde ellers litt uflaks med været, og mistet nok mange også til Sommerparaden, som ganske sikkert trakk en hel del av det vanlige publikummet vårt.

Olsen velger likevel å være optimist, og satser på at Månefestivalen vil overleve.

- Det ser ut som om underskuddet blir rundt 300 000, så det vil bli ganske tøft fremover. Men vi må bare satse på å få dekket inn beløpet, gjennom dugnadsarbeid og andre aktiviteter. Vi har et ganske unikt konsept her, og vil ikke gi oss så lett. Om vi skulle ha druknet i Coca Cola- og McDonalds-logoer, kunne vi like godt ha lagt ned hele festivalen.

I en større kommentarartikkel i går reiste Fredrikstad Blad spørsmålet om hvorvidt det er marked for en annerledes musikkfestival i en by som Fredrikstad, og skrev bl.a.: ”Rammene ute på FMV-området er unike, markedsføringen har vært god, konsertprogrammet var solid -selv om de helt store publikumsmagnetene manglet. Ny gangbro direkte fra sentrum skulle også stimulere tilsiget av publikum. Med andre ord må det ha vært mer enn regnværet som forårsaket publikumssvikten. Til dette kan det evige markedsliberalistiske synspunktet anføres, nemlig at det nytter aldri å skylde på publikum. Med andre ord. Kunden har alltid rett. Månen Musikkselskap er å betrakte som kommersielle festivalarrangører og kommersielle arrangører må sørge for å tilby en vare publikum vil ha. I spørsmålet om Månefestivalens være eller ikke være blir et slikt argument for snevert. Kunden må nemlig også oppdras. Norges største musikkfestival - Quartfestivalen - vandret gjennom fem mørke år før det store publikum fikk øynene opp for den. I dag er den en pengekarusell av dimensjoner. Ikke minst for hotell- og handelsnæringen i Kristiansand. Månefestivalen ønsker ikke å nå Quart-dimensjoner. Men vi tror at Månens konsept og grunntanke også er kommersielt salgbar.”

Lederskribenten avslutter analysen sin slik: ”Det er slett ikke urealistisk å skape en festival nær Oslo med mellom 5000 og 8000 besøkende på to dager. Men det krever at Månen skaper sin egen identitet som en annerledes nisjefestival. Som den gjorde allerede i startåret da den ble kåret til Norges beste rockfestival uansett. Veien dit kan være lang og vi håper at alle gode krefter står på igjen neste år. Fredrikstad trenger kulturmarkører som utad signaliserer mangfold. Det kjennetegner en “rik” by. Men til sjuende og sist er det publikum som bestemmer. Den markedsøkonomiske realitet klarer selv ikke super-optimistene i Månefestivalen å løpe fra.”

Månefestivalen arrangeres av Månen Musikkselskab, som ble etablert våren 2000 og holder til i Ridehuset i Gamlebyen i fredikstad, hvor de har kontorer og en scene med kapasitet til 250 publikummere. Deres neste større oppgave blir å stå bak Club Essens i nettopp Ridehuset under Essensfestivalen i slutten av august, der bl.a. African Dream, Equicez, Skranglebein, Bendik Hofseth, Paolo Vinaccia, Skywards, Gothminister og Terje Rypdal vil opptre.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no