De gnostiske tekstene danner ikke bare den dramatiske bakgrunnen i Maja Ratkjes opera - de har også selv en svært så dramatisk bakgrunn. Man trodde lenge at de var gått tapt som et resultat av den ortodokse kristendommens forsøk på å fjerne alle spor etter gnostisismen. Ballade bringer her videre et eksempel på hvor vakre og sterke disse tekstene kan virke selv i dag. Hymnen "The Thunder, Perfect Mind" er hentet fra The Gnostic Society Library, og er en hyllest til den kvinnelige guddomskraften Sofia.
Nag Hammadi-manuskriptene er den viktigste kilden til gnostisk tankegang som vi kjenner til, og inneholder både apokryfe evangelier, mystiske åpenbaringer, alternative skapelsesberetninger og myter, filosofiske tekster og dialoger. Tekstene ble oppdaget i Egypt i 1945, og fikk en engelsk oversettelse i 1977, i form av utgivelsen av "The Nag Hammadi Library".
Den sveitiske librettisten Plinio Bachman har latt seg inspirere av disse tekstene, og har satt sammen teksten "On Wombs and Vowels", som igjen danner utgangspunktet for Maja Ratkjes opera/melodrama "No Title Performance and Sparkling Water", som vil ha premiere under Ultimafestivalen 2003. I kortversjon er historien denne: Lysgudinnen Sofia gir liv til Yaltabaoth, en mørk skygge som søker all makt. Hans mørke engler, archonene, skaper en steindukke, en etterligning av guddommelig skaperkraft. Først med Eva, den strålende datteren til Sofia, født av lyset, får Adam liv. Adam får noe av den guddommelige ånden i seg og blir derfor kalt det perfekte menneske. En Poet og en Kontorist, opplever disse senarioene gjennom sine visjoner, og forsøker å forstå alt sammen gjennom menneskets mest utviklede og likevel begrensede verktøy: språket.
I forestillingens andre del ser vi hvordan Eva, en ren sjel, faller inn i den materialistiske verden og i hendene på archonene. Slik blir hun Magdalena. Det perfekte mennesket, uavhengig av lineær tid, gjenoppstår som Jesus, fulgt av to disipler, Poeten og Kontoristen. Jesus og Magdalena forelsker seg i hverandre. Deres ikke-platonske forhold fører ikke bare til sjalu disipler, men også til frelse for sjelen.
En sentral tekst i "No Title Performance & Sparkling Water" er nettopp "The Thunder, Perfect Mind", som vi her bringer videre i fra utgaven til det gnostiske ressurssenteret gnosis.org.
and I have been found among those who seek after me.
You who are waiting for me, take me to yourselves. And do not make your voice hate me, nor your hearing.
Do not be ignorant of me. I am the honored one and the scorned one. I am the whore and the holy one. I am the wife and the virgin. I am <the mother> and the daughter. I am the members of my mother. I am the barren one
I am the solace of my labor pains. I am the bride and the bridegroom,
and he is my offspring. I am the ruler of my offspring.
And he is my offspring in (due) time, and my power is from him.
And whatever he wills happens to me.
Why, you who hate me, do you love me,
I am shame and boldness. I am shameless; I am ashamed. I am strength and I am fear. I am war and peace. Give heed to me. I am the one who is disgraced and the great one. Give heed to my poverty and my wealth. Do not be arrogant to me when I am cast out upon the earth,
and you will find me in the kingdoms.
nor laugh at me. But I, I am compassionate and I am cruel. Be on your guard! Do not hate my obedience
Why have you hated me in your counsels? For I shall be silent among those who are silent,
I am the one whose image is great in Egypt
Those who have [...] to it [...] senselessly [...]. Take me [... understanding] from grief.
upbraid my members in yourselves.
and establish the great ones among the small first creatures.
Why do you curse me and honor me? You have wounded and you have had mercy. Do not separate me from the first ones whom you have known. And do not cast anyone out nor turn anyone away
[...]. What is mine [...]. I know the first ones and those after them know me. But I am the mind of [...] and the rest of [...]. I am the knowledge of my inquiry,
and the command of those who ask of me, and the power of the powers in my knowledge of the angels, who have been sent at my word, and of gods in their seasons by my counsel, and of spirits of every man who exists with me, and of women who dwell within me.
I am the substance and the one who has no substance. Those who are without association with me are ignorant of me,
[I am ...] within. [I am ...] of the natures. I am [...] of the creation of the spirits. [...] request of the souls. I am control and the uncontrollable. I am the union and the dissolution. I am the abiding and I am the dissolution. I am the one below,
I, I am sinless,
I am she who cries out,
I am the knowledge of my name. I am the one who cries out,
I am [...] the defense [...]. I am the one who is called Truth
You honor me [...] and you whisper against me. You who are vanquished, judge them (who vanquish you)
because the judge and partiality exist in you.
is the one who shaped the inside of you. And what you see outside of you, you see inside of you; it is visible and it is your garment. Hear me, you hearers
(3 lines missing) [...] light [...]. [...] hearers [...] to you [...] the great power. And [...] will not move the name. [...] to the one who created me.
and you spirits who have arisen from the dead.
and disgraceful passions, and fleeting pleasures, which (men) embrace until they become sober and go up to their resting place.
and they will not die again. Teksten er oversatt av George W. MacRae, og finnes i den reviderte utgaven av The Nag Hammadi Library (HarperCollins, San Francisco, 1990). Flere gnostiske tekster kan finnes på http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html. |