Kjetil Møster: En retur til rocken - Europa rundt med Ultralyd.

Kjetil Møster har markert seg som saksofonist i flere sammenhenger de siste årene. Han har prøvd ut større konstellasjoner, men oftest er han å se i trio og kvartett-sammenhenger som i The Core, Trinity og MZN3. Han har også gjort solokonserter, sist på denne sommerens utgave av Kongsberg Jazzfestival. Nå skal Møster ta over etter Frode Gjerstad i impro.-rockbandet Ultralyd, som nettopp har sluppet sitt andre album. Det ble det siste Gjerstad gjorde med bandet, og Møster får sin ilddåp på den forestående Europaturnèen. –Det er en gavepakke å komme til Ultralyd. Samtidig er det skummelt, og jeg ser på det som stor utfordring å ta over etter Frode Gjerstad, sier Kjetil Møster.

Kjetil Møster - All Ears 2005

Kjetil Møster har markert seg som saksofonist i flere band de siste årene, og han opererer i tillegg som sessionmusiker i og utenfor jazzscenen. Han er også den mest dokumenterte musikeren på Jazzaway Records, og en gjennomgang av selskapets utgivelser bærer bud om en bredt orientert person i stadig musikalsk utvikling. Som frontmann i The Core eksponerte Møster en melodisk, eksplosiv og kraftfull spillestil på et teknisk høyt nivå, kanskje best illustrert gjennom sporet 7th Father på bandets debutalbum Vision. Trioen Trinitys debutalbum viste en annen side ved Møster på plate; nemlig en improviserende og mer innadvendt musiker, fremdeles i støpeskjéen.

Nylig slapp MZN3 (Møster, Per Zanussi, bass, Kjell Nordeson, trommer) sitt debutalbum, også det på Jazzaway, og allerede første baryton-støt antyder at Møster er et langt skritt videre på veien i den eksperimenterende retningen som startet med Trinity. Men Møster er altså aktuell på flere fronter: Nå tar han over etter nestor Frode Gjerstad som fast saksofonist i fri-rockbandet Ultralyd.

-Som å komme hjem

-Det er en gavepakke å komme til Ultralyd. Det er bra musikere (Kjetil D. Brandsdal, bass, Anders Hana, gitar, Morten J. Olsen, trommer, journ.anm.) og et ferdig utmeislet konsept. Ikke nødvendigvis genremessig, men bandet består av sterke personligheter som er kompromissløse i det å følge sin egen retning. Å bli spurt om å ta over etter Frode Gjerstad er en stor ære for meg. Samtidig er det skummelt, og jeg ser på det som en stor utfordring å ta over etter ham, sier Møster med et uttrykk som nesten grenser til ærefrykt.

Ultralyd har nettopp sluppet Chromosome Gun på amerikanske Load Records, som er bandets andre album. Dette er også Gjerstads siste innspilling med Ultralyd, og han står nå av dette prosjektet for blant annet å prioritere arbeidet med en ny trio. Load huser også rock-ekstremiteter som Lightning Bolt, Khanate, Brainbombs, og Noxagt fra Sandnes. Chromosome Gun fortsetter i tradisjonen til Ultralyds gule debut, som rett og slett er et bearbeidet opptak av første gang de spilte sammen. Det betyr altså tung, spontan, improviserende og primal rock, som befinner seg mellom seig rock-riffing og hard uptempo improvisasjon.

-Det blir litt som å komme hjem etter alle årene i jazz og frijazz. Jeg vokste opp som bassist i et hardcore/trashband i Bergen, sier Møster, og bekrefter samtidig en tendens som karakteriserer deler av den yngre norske og trans-atlantiske jazzscenen: Bakgrunnen i rockmusikk, og ønsket om vende tilbake dit.

Rockjazz

Et prosjekt som The Thing er kanskje den fremste eksponenten for dette, men det finnes spor av rockelementer også andre steder i akustisk jazz. Ikke minst i form av coverlåter, men også i form av rytmikk i perkusjonsarbeidet, riffende bassister, og et mer "uformelt" lydbilde. Jazzskribent Audun R. Rasmussen har ganske enkelt døpt denne nye tendensen rockjazz, men hvor kommer dette fra?

-Jazzmusikk er ikke en del av dagens populærkultur, hevder Møster.

-Jazz var populærmusikk på 30-40-tallet, og ble senere musikk for hipstere og spesielt interesserte. Det kreves et litt mer utviklet sanseapparat for å fordøye moderne jazz. Man kan ofte trenge erfaring og et begrepsapparat for å forstå. Mange av dagens musikere har vokst opp med rock og annen populærmusikk, og har orientert seg mot jazz først rundt 20-årene. Jeg ser på musikk for de invidde som noe negativt. Utfordringen er å kunne formidle avanserte ting på en uavansert måte, fortsetter han.

I et Ultralyd-perspektiv?

-Det gjelder generelt for meg som musiker, og spesielt i Ultralyd som er spekket av så mange forskjellige referanser. Poenget der er å gjøre å gjøre det så primalt og intuitivt som mulig, improvisere fram gode strekk og deretter banke det inn med masse energi, sier Møster.

Hva forventer du av publikum i den sammenhengen?

-Jeg krever at publikum skal være åpne og fordomsfrie, og eventuelt tenke og gjøre seg opp en mening i etterkant, ikke i forkant. Det er mange som har en lat holdning til det å høre på musikk. Publikum venter ofte bare på gjenkjennelseseffekten når de går på konsert, sier Møster.

Pragmatisme

Det er med Kjetil Møster som med mange andre musikere. For å kunne leve av musikken tar også han oppdrag som ligger utenfor det man gjerne kan karakterisere som kjerneområdet. For Møster sin del betyr det oppdrag på Det Norske Teatret som musiker i nysirkusforestillingen Trollprinsen, og han har også bidratt som saksofonist for Bertine Zetlitz og Morten Abel i livesammenhenger.

-Det er få som kan leve av bare sin egen musikk, men jeg er positivt overrasket over jobbene jeg har gjort sammen med Zetlitz. Jeg føler at jeg har utviklet andre sider av meg selv som musiker, og det er bedre å gjøre en helt annen type musikk enn å spille standardlåter på taffeljazzbarer. Det blir altfor nært det jeg vanligvis gjør, sier Møster.

-Faren kan selvfølgelig være å bli for pragmatisk. Jeg er generelt kritisk til de kommersielle sidene ved de store plateselskapene, som representerer en markedsstyrt kultur. De lurer unge til å høre på dårlig musikk og prøver i tillegg å selge inn en identitet ved å pakke alt inn i heltestatuser og glamourverdener, fortsetter Møster.

Selv om det ikke er noen uttalt kampsak, er han på linje med flere jazzmusikere som ønsker å stimulere til en mer fordomsfri bevissthet rundt det å lytte til musikk. Og at det igjen også kan stimulere til en mer åpen og mindre forutinntatt holdning til andre områder i livet. Som svenske Dror Feiler har sagt, og som landsmann Mats Gustafsson stadig gjentar, fritt oversatt: "En fordomsfri måte å lytte på, leder til fordomsfri tenkning, leder til fri handling."

-Hvis jeg kan få folk til å tenke på andre måter er det positivt, men jeg skal ikke være jålete og si at det er et personlig prosjekt for meg. En politisk agenda er komplisert i kunst, og som saksofonist er det vanskelig å formidle en konkret betydning, avslutter Møster.

Ultralyd starter en fjorten dager lang turné i Europa med konsert i Chemnitz, Tyskland den 13. september. Bandet skal i tillegg besøke Østerrike, Italia, Frankrike, Belgia, Nederland, Danmark og Sverige, før turnéen avsluttes med Noxagt på Blå 28. september.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Festivaler nå

Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no