Molvær, Nils Petter

Diskografi fra jazzbasen.no

Trompeter, flygelhornist, f. 18.09.1960.

Født i Langevåg, oppvokst i Stavanger, Molde og Langevåg, sønn av klarinettisten og saksofonisten Jens Arne Molvær, elev på Toneheim folkehøyskole 1978-80 (og medlem av «Limbandet»), med i Amatørstorbandet på Kongsberg 1979, student ved instrumentalpedagogisk linje på Trøndelag Musikkonservatorium 1980-82.

I Trondheimstida var han medlem av Bjørn Klakegg kvintett 1981-82 og vekket oppsikt med sitt hvilende Miles Davis-påvirkete spill i «Matarese Circle» på Vossajazz 1982. Opptak fra 1980 er utgitt i 2014 på Terje Bjørklunds CD «Yesterday song».

Han flyttet til Oslo i 1982, fikk møte Arild Andersen og Jon Christensen i den kvintetten som senere skulle hete «Masqualero» etter deres første LP 1983. Med dette bandet turnérte han både i Europa og USA, skapt stor musikk på flere festivaler og spilte inn flere plater, «Bande a part» 1985, «Aero» 1987 og «Re-Enter» 1990. I «Masqualero» fikk han anledning til å utvikle en behersket bruk av elektroniske virkemeidler.

Dertil har han spilt i bl.a. Jazzpønkensemblet 1982-85, «Oslo 13» i perioder siden 1982 (pl.innsp. 1983, 87 og i Jon Balke's navn 1990), hatt egen kvartett sammen med Frode Alnæs 1983-84, deltatt i soulbandet «Chipahua» 1984-86 (pl.innsp. 1984), spilt inn plater med Jon Eberson og Sidsel Endresen 1983, 87 og 89, vært fast medlem av deres kvintett 1987-90, spilt med George Russell i 1988 og Marilyn Mazur jevnlig fra 1989 (pl.innsp. «Future song» 1992 og «Small labyrinths» 1994), gjort innspillinger med bl.a. Bjørn Alterhaug 1988, «Lydia», «Ab und Zu» 1988-89, Sondre Bratland 1990, Jon Ebersons jazzpunkensemble 1991 og 1997, hatt festivalband sammen med Niels Lan Doky på Kongsberg 1989, og medvirket på plate og konserter med Anne Grete Preus.

Fra 1990 spilte han fast i Sidsel Endresen Group (pl.inn¬sp. 1990 og 1993, Moldekonsert 1993), han skrev i 1991 ballettmusikken «Drømt», hadde fra samme år en spennende kvartett sammen med Bugge Wesseltoft, Bjørn Kjellemyr og Audun Kleive (bl.a. med i Åpent Øre 1991), engasjementer med bl.a. «Veslefrekk» (Vossajazz 1993), Iver Kleive (Kongsberg 1995), Knut Værnes/Lasse Danielsson Group (Molde 1995), samt spilt inn plater med Karl Seglem (1992-93), Knut Værnes (1993), Knut Kristiansen (1993-95), Jacob Young (1994), Robyn Schulkowsky, Oslo Groove Company og Håvard Lund (1995), Per Eriksen, Bugge Wesseltoft og Helge Iberg (1996), Terje Isungset og Eivind Aarset (1997).

Ved Kongsbergfestivalen i 1995 ble denne svært aktive og dyktige musiker hedret med den første «Klart Svar-prisen», til Vossajazz 1996 leverte han bestillingsverket «Labyrinter», inspirert av Luis Borges' tekster, i 1997 forelå hans første plate i eget navn, «Khmer» - med den vant han Spellemannsprisen i «åpen klasse». Utdrag fra platen finnes på videoen «Song of Sand». Sommeren 1998 har han turnért med sin «Khmer»-kvintett rundt om på en rekke festivaler, som JVC-festivalen i New York, Montreal jazzfestival i Canada, foruten flere i Europa, deriblant Molde. I 1999 ble oppfølgeren «Solid Ether» spilt inn, hvilket skaffet ham en Spellemannspris i «åpen klasse» 2000.

I mellomtiden hadde han skrevt filmmusikk til «Frosset hjerte» og «Ballen i øyet», og deltatt på plater med Jens Arne Molvær (1998) og Svein Finnerud (utgitt 2000), videre på innspillinger med Sidsel Endresen (utgitt 2000), Eivind Aarset (utgitt 2001), Ketil Bjørnstad (2003) og Lars Danielsson (utgitt 2004). I 2001 utkom en CD hvor forskjellige lydskapere hadde gjort egne versjoner av Nils Petter Molværs musikk, «Recoloured – the remix album», året etter en ny plate i eget navn, «NP3». I 2003 mottok han Norsk jazzforums høyeste utmerkelse, Buddy-prisen.

I 2005 utkom CD-en «Streamer» med opptak fra Tampere og London 2002, og hans «er» på eget merke, Sula Records, fulgt av hans album «Hamada» utgitt i 2009 og «Baboon moon» med sitt nye band, utgitt i 2011. I duo med den tyske elektronikeren og techno-artisten Moritz von Oswald ga han ut albumet «1/1» i 2013, samtidig som hans spilte inn «Twinscapes» i Storbritannia med bassistene (m.m.) Colin Edwin og Lorenzo Feliciati.

Han har naturligvis også fortsatt å medvirke på andre artisters produksjoner, som Jan Bang og Erik Honorés «Crime scenes» og Lars Danielssons «Mélange bleu», begge utgitt i 2006, Benedicte Torgets «After a day of rain» og Kristin Asbjørnsens «The night shines like the day», utgitt 2008, Christina Bjordals «Warrior of light» og Knut Reiersruds «Gitar», utgitt 2009, Jan Bangs «... and Popples from Kandahar», gruppa Food’s «Quiet Inlet» (utgitt i 2010) og «Mercurial balm» (utgitt 2012), Knut Bjørnar Asphols «Wilderness exit» og Jan Bangs «Narrative from the Subtropics», begge utgitt i 2013, samt en CD i Nils Christian Moe-Repstads navn, «Teori om det eneste» (utgitt 2014).

Nasjonalbibioteket/Januar 2015
-
Biografien er produsert av Norsk Jazzarkiv og er tidligere publisert i jazzbasen.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no