Gitarklang i kirkerommet

Anders Førisdal og Åsmund Stener Olsen spiller konserter i Gamlebyen kirke i Fredrikstad tirsdag 27. juni og i Mortensrud kirke dagen etter. Programmet er satt sammen av verk fra det klassisk-romantiske gitarrepertoaret, fremføres på historiske instrumenter og viser utviklingen fra gitarens storhetstid på begynnelsen av 1800-tallet til dens 'fall' 50 år senere.

Anders Førisdal i Mongolia

Joseph Haydns Grand Duo nr. 7 og 9 er originalt tidlige verk for strykekvartett, arrangert for to gitarer av den franske gitarvirtuosen Francois de Fossa (1775-1849). de Fossas kjennskap til både Haydns stil og gitarens muligheter gjør at disse verkene fremstår som genuin gitarmusikk, og flott kammermusikk. På tross av at de Fossas 9 arrangementene har en helt sentral plass i 1800-tallets gitarrepertoar er de svært sjelden fremført, og etter det vi vet er dette første gang de fremføres i Norge.

de Fossas samtidige Antoine de Lhoyer (1786-1852) har også gitt et viktig bidrag til gitarrepertoaret med sine mange verk for to gitarer. Dette er verk av bredt anlagt format, stor variasjon, klassisk form og klare tidlig-romantiske trekk. Lhoyers op. 31 nr. 3 er i så måte typisk klassiske formtyper (sonatesats, ABA, rondo), men med et materiale og en harmonikk som utfordrer de klassiske rammene. I tillegg kommer en raffinert og idiomatisk klangbehandling som gir denne duetten et spesielt uttrykk.


Johann Kaspar Mertz (1806-1856) er en av de siste store gitarvirtuosene rundt midten av 1800-tallet, da gitarens popularitet definitivt var forbigått av det nye masseproduserte, og dermed rimelige, klaveret. Mertz musikk er som regel preget av stor dramatikk og virtuositet, men i Nänien Trauerlieder er det melankolien som rår. Titler som Am Grabe der Geliebten og Trauermarsch setter stemningen, og de tre satsene er ettertenksomme og inderlige, men ikke uten et snev av håp.

Åsmund Stener Olsen (f. 1978)
Har studert ved Norges Musikkhøgskole med Sven Lundestad og Erik Stenstadvold, ved Royal Conservatoire i Haag, Nederland, med Enno Voorhorst, og ved Lemmens Institutet i Leuven, Belgia, med Raphaella Smits. Han har holdt en rekke konserter i Norge, Nederland, Belgia, Spania, Tyskland, Østerrike og Skottland. Olsen har mottatt flere stipender, og 1. pris ved den 35. Internasjonale Gitarkonkurranse i Zwolle, Nederland. Er i dag aktiv som utøver og pedagog.

Anders Førisdal (f. 1977)
Har også studert ved Norges Musikkhøgskole med Lundestad/Stenstadvold, og privat med Magnus Andersson. Han er gitarist i asamisimasa og har spilt i Oslo Filharmoniske Orkester, Oslo Sinfonietta, Den Norske Operas orkester og Forsvarets Stabsmusikkorps. Som solist eller kammermusiker har han spilt konserter i Norge, Sverige, Danmark, England, Spania og Mongolia ved festivaler som Ultima, Music Factory, Borealis, GAS, HCMF og Roaring Hooves, og han har urfremført verker for 6-strengs og 10-strengs gitar og kvarttonegitar av blant andre Roger Redgate, Eivind Buene, Bendik Hagerup, Øyvind Torvund og Matthew Shlomowitz.

Forestående prosjekter inkluderer blant annet konserter i Norge, Sverige, England, Tyskland og Ukraina med asamisimasa, samarbeid med Brian Ferneyhough, Michael Finnissy, Wieland Hoban, Ole Henrik Moe jr. og Sven Lyder Kahrs og andre om nye verk, og konserter og innspillinger med mikrotonale instrumenter i samarbeid med slagverker Kjell Tore Innervik.

Førisdal har mottatt Statens Kunstnerstipend, Rettspresident Helge Klæstads legat, og stipend fra Tom Wilhelmsens stiftelse.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no