Tuna Laguna skaper små krusninger og store bølger

Seks menn fra Lofoten med spennende platedebut. ”Ripples and Swells” gjør akkurat som tittelen lover, bølger frem og tilbake mellom smult farvann og kraftigere stormkast. Tuna Laguna finner i denne turbulensen nye muligheter for å revitalisere den såkalte ”post-rocken”. - Vi lager bare svingninger i luften - små bølger og store bølger - det er det vi driver med, sier gitarist og låtskriver Håkon Aaltvedt.

Tuna Laguna

Av Bjørn Hammershaug

De gjorde seg noe bemerket med EP’en ”It’s a Fudge” som ble gitt ut i 2004, en plate som fikk mange til trekke paralleller til både Jaga Jazzist og ikke minst amerikanske Tortoise. Da hadde eksil-nordlendingene, nå bosatt i Trondheim, allerede eksistert som band i cirka tre år. Det er dermed ikke akkurat ferskinger som nå endelig kan sende fra seg sitt første, skikkelige album.

Utviklingen siden ”…Fudge” må sies å være påtagelig, men det er like fullt godt mulig å gjenkjenne deres karakteristika på ”Ripples and Swells”. Stikkord er instrumental rock vekslende mellom stemningsfulle og dramatiske partier, med slentrende funk, exotica, elementer av prog, jazz og elektronika som viktige bestanddeler til deres kompletterende uttrykk.

Det er ikke unaturlig å trekke frem post-rockens stamfedre Tortoise som en helt klar referanse, men det vil være like passende å nevne artister som Can, Frank Zappa, Four Tet, Stereolab og The Sea and Cake som deler i dette helhetsbildet. ”Ripples and Swell” viser først og fremst et band som kommer ut med en egen stil, filtrert gjennom deres mangfoldige kilder og tradisjoner.

Strammere og hardere

Ballade spurte låtskriver og gitarist Håkon Aaltvedt om hvordan han mener Tuna Laguna har utviklet seg siden debut EP'en i 2004:

- Vi har jobba mye med å gjøre uttrykket mer direkte og mer umiddelbart denne gangen, kan han fortelle:

- Vi ønsket å komprimere og stramme inn på arrangementene. Vi har nok blitt noe hardere i kantene. Dessuten jobbet vi en del med at lyden skulle komme nærmere lytteren og ikke ligge så distansert som tilfellet var på EP’en.

Aaltvedt beskriver dagens utgave av Tuna Laguna som mer rocka, der referansene til rocken har blitt mer tydelig.

- Det trøkket og den energien som vi har live, har vi nå prøvd å fange på plate. Selv om den er ganske så produsert, er det også gitt små rom for åpenhet og lekenhet, sier Aaltvedt.

Svingninger i luften

Han mener at tittelen ”Ripples and Swells” er passende til det bandet driver med:

- Vi har ingen tekster å knytte opp til noe, vi lager bare svingninger i luften - små bølger og store bølger - det er det vi driver med. Med bakgrunn at vi alle kommer fra Lofoten så passet det også godt å ha en slags referanse til havet.

Aaltvedt sier at platen ble til på Brygga studios i Trondheim, der de tilbrakte en ukes tid, men selve produksjonen og miksingen har han gjort på egen hånd.

- Det har vært en del dugnadsarbeid kan du si. Vi brukte veldig lang tid på miksingen, men til gjengjeld har vi hatt full kontroll på resultatet selv.

Hvordan jobber du som låtskriver med å få bandet til å finne det uttrykket du ser for deg?

- Jeg skriver mest et slags rammeverk. Genreuttrykket gjør vi sammen. Du kan si at selve fargen ligger i hele bandet. Men også strukturen blir gjerne endret mye, og det er ofte en tung prosess etter skissen, der alle er likeverdig involvert. Vi har hørt på mye post-rock i vår tid, men også elektronika, jazz og metal for den saks skyld. Vi har vel vært gjennom det meste hvis man kombinerer alle oss seks, så det vi jobber mye mer er å skape et så enhetlig uttrykk som mulig. Det medfører gjerne å kaste låter som vi føler bryter med vår greie, med helheten.

Ser utenfor Norge

Det er vel ikke det helt store markedet for ”post-rock” i Norge?

- Nei, det kan du trygt si. Vi kommer til å lage pakker og sende ut til alle som gir ut musikk vi selv liker i utlandet, så får vi håpe at vi får en dialog med noen der ute etter hvert.

Før sekstetten med base i Trondheim forsvinner ut av landet skal de holde et par konserter. Releasekonsert for ”Ripples and Swells” er i kveld på Blæst, mens de kommer til hovedstaden og Cafe Mono søndag 25. mars for å fortsette feiringen der. Med seg har de duoen Kara med Maskin som programmerer egne bilder til bandets musikk.

Tuna Laguna har hjemmeside her og MySpace her.
"Ripples and Swells" (Guano/Tuba) kommer ut i butikkene mandag 26. mars.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no