Foto: Roar Vestad

Barth, Frode

Frode Barth (født 20. august 1968) er en norsk musiker (gitarist) og komponist, kjent for sine bidrag innen jazz, samtidsmusikk og populærmusikk. Født og oppvokst i Lørenskog. Begynte å spille gitar hos Erik Wesseltoft som 9-åring (fra 1977 til 1984) og ledet snart egne band. Han var også med i St. Laurentius koret (1977-1983) der han bl.a. medvirket som sangsolist. Som 15 åring vikarierte han for Wesseltoft i Kjell Karlsens orkester og fikk brynt seg som solist sammen med trompetisten Petter Katterås.

Barth har også studert med gitaristene Bjørn Klakegg (1983-89), Jørn Takla (1985-1986), Egil Haugland (1984-87), Knut Værnes under Norsk Jazzforbunds sommerskole (1987), Odd-Arne Jacobsen (1988-1989), Staffan William-Olsson (1988-1990), Stein-Erik Olsen (1989-1991) og Geir-Otto Nilsson (1991-1992). Ved siden av gitarstudiene tok Barth også undervisning i improvisasjon med jazzmusikerne Torgrim Sollid og Morten Lassem (1986-1988) da de etablerte undervisningsinstitutt på Frysja i Oslo.

Barth er utdannet fra Musikkestetisk linje ved Foss videregående skole (1985-88). Han var aktivt med i skolens levende jazzmiljø og en del av de unge talentene rundt Oslo Jazzhus. Han begynte der etter på instrumentalpedagogisk linje ved
konservatorieavdelingen, Barratt-Dues Musikkinstitutt (1988-90). Dette var et klassisk studium, men ved siden av var han aktiv med rytmisk musikk. Spesielt verdifull var improvisasjonsundervisningen han fikk av Egil Kapstad ved instituttet. Kapstad tok av og til med seg trommeslageren Ole Jacob Hansen og bassisten Terje Venaas. Bedre komp og læremestre skal man lete lenge etter.

Etter skoletid gikk Barth ofte til Schlagerforlaget (en av landets eldste musikkforretninger i Oslo der musikere på den tiden gjerne kom innom for å høre eller fortelle en historie) der den respekterte kompgitaristen Finn Westbye (1914-1994) viste triks og jobbet. Westbye var kompis av gitarlegenden Robert Normann gjennom et langt liv og hadde alltid noe på lur som han hadde plukket opp fra Normann og som han kunne dele med andre. Det gikk sport i å få lirket ut de aller fleste triksene og historiene. Barth fikk på denne tiden være med Westbye på øvelser og innspillinger med bl.a. Per Nyhaug Studioband i NRK som besto av noen av landets mest ettertraktede musikere, bl.a. Bjarne Nerem og Rowland Greenberg. Barth fikk være med Westbye helt til han la ned gitaren for siste gang. Vennskapet hadde vært så rikt at Westbye testamentere sin unike jazzgitar til Barth.

Barth tok videreutdanning i gitar, komposisjon og musikkbarnehagepedagogikk ved Barratt-Dues Musikkinstitutt (1990-91) og begynte hovedfagsstudier ved Institutt for Musikk og Teater ved Universitetet i Oslo (1992-94). Etter dette fulgte en tid der Barth oppsøkte de som satt inne med kunnskaper som han var interessert i. Dette resulterte i videreutdanning i London med gitarist/komponist John W. Duarte (1996), studier med gitarist/komponist Leo Brouwer I Havanna (1999) og studier med bassist/komponist Reggie Workman i New York (1994 og 1997).

Barth virker i dag som gitarist, komponist, pedagog og produsent. Han er en allsidig musiker med erfaring fra mange musikkformer og behersker akustiske og elektriske gitarer. Barth har et lekent og sterkt uttrykk enten han jobber med sparsommelige virkemidler eller et univers av lyder. Han har jobbet og spilt med et bredt spekter av musikere bl.a. Oscar Peterson Reggie Workman, Arthur Maia, Robertinho Silva, Toninho Horta, Alex Deutch, Kjell Karlsen, Trygve Seim, Terje Venaas, Harald Johnsen, Paul Weeden, Celio de Carvalhos, Alf Kjellman, Pål Thowsen, Arild Andersen, Jon Eberson, Per Oddvar Johansen, Steve Bloom, Jarle Vespestad, Andreas Bye, Tom Olstad og Ziga Golob. Mer enn noe annet er det allikevel møtet med Chet Baker i 1988 og hans poetiske samspill som har gjort størst inntrykk og vært en veiviser.

Barth har utgitt og medvirket på en rekke CD-utgivelser, gjestet festivaler i inn- og utland og deltatt i TV- og radioprogram. Samtidig er han en aktiv komponist med en produksjon på ca. 400 verk innen flere genre som scenemusikk, seriøs musikk, jazz, pop/rock og filmmusikk. Barth har hatt solistiske oppgaver internasjonalt og har mottatt en rekke bestillingsverk. Hans komposisjoner blir stadig fremført i Norge og i utlandet. Medlem av NOPA (Forening for norske komponister og tekstforfattere siden 1990). Han mottok Statens arbeidsstipend som musiker i 1999 for å jobbe med Bjørn Fongaards mikrotonale kvarttonemusikk.

Spesielt sentralt står det norsk/estiske triosamarbeidet med Barth/Aaserud/Rull [BAR] som med utgivelsen “Going North” som vant Estlands Grammy Awards i kategorien årets beste Jazzutgivelse 2006. Sentralt står også det mangeårige samarbeidet med bassisten Harald Johnsen. Barth og Johnsen har spilt sammen siden 1984. Deres trio “TAPE” (gitar, bass og trommer) vant Ungdommens Kulturmønstrings landsfinale i 1988. Albumet “Blue Spheres” ble utgitt i 2007 og er et resultat av mange års samspill, improvisasjon og kompositorisk utveksling mellom de to musikerne. “Blue Spheres” har mottatt gode anmeldelser. Barth har nylig vært med på Julius Wingers nye CD “Kjærlighet og andre misforståelser”. Wingers band består av elitemusikere: Jan Erik Kongshaug, gitar, Frode Barth, gitarer, Mathias Eick, trompet, Trygve Seim, saksofon, Mats Eilertsen, bass, Andreas Utnem, piano, Halvor Lillesund, trekkspill og Per Oddvar Johansen, trommer.

Barth har jobbet med trommedansere på Grønland, ringside med musikere som spiller tradisjonell musikk til nationalsporten Muay Thai (thaiboksing) i Bangkok, kor og trommegrupper på Cuba og har dukket ned i Rio de Janeiros favelaer på leting etter sambaens hjerte.

Les også denne artikkelen fra Bankok Jungle.

2007
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no