Karl Evald Johansson er død

Musikeren, billedkunstneren og scenografen Karl Evald Johansson døde av kreft på Lovisenberg Hospice i Oslo 1. juni. Han vil av svært mange for alltid bli forbundet med rollen som Billy Betong i Pelle Parafins Bøljeband. De siste årene jobbet han særlig som billedkunstner, og rakk å gjennomføre to separatutstillinger.


Pelle Parafin Bøljeband

Av Arvid Skancke-Knutsen

Tramteatret var en norsk teatergruppe, som var aktive på 1970- og 1980-tallet. Gruppen ble stiftet 15. juni 1976, etter at en kjerne gikk ut av Studentersamfunnets Teater på Chateau Neuf i Oslo, og ble nedlagt i 1986, men har senere gjenoppstått for konsertturneer.

I formålsparagrafen som ble vedtatt ved stiftelsen, sto det at teatret ”alltid skal stå på de svake og undertryktes side mot undertrykkerne, herunder kapitalmakt og imperialisme, og at det skal nå ut til hele Norges befolkning”.

Det siste må man vel si at de lyktes med i stor grad. Særlig takket ved TV-produksjonene for NRK med Pelle Parafins Bøljeband, der Karl Evald Johansson snart ble landskjent som Billy Betong. I disse seriene kombinerte Tramteatret anti-autoritære holdninger med mye humor, der den satiriske og politiserte famileunderholdningen fikk ekstra luft under vingene gjennom fengende låter som ”(Her kommer) Pelle Parafins Bøljeband”, ”Tilbake til by’n” og ”Serum Serum”.

I løpet av de ti hektiske årene gruppen eksisterte, produserte Tramteatret hele ti LP-plater, seks helaftens revyer, fire tv-serier og 20 radioprogrammer. I tillegg ga de rundt 200 rene konserter, og turnerte i alle landets fylker.

I løpet av disse årene var det i følge MICLex rundt 20 medlemmer innom Tramteatret. Kjernen besto av Arne Garvang (vokal, gitar), Anders Rogg (vokal, piano), Marianne Krogness (vokal), Kine Hellebust (vokal), Liv Aakvik (vokal), Anne Nyutstumo (vokal), Billy Johansson (bass), Thorsten Dulsrud (trommer), Terje Nordby (vokal, gitar, forfatter) og John Nyutstumo (vokal, saksofon, fløyte).

Johansson var med på både å skrive og fremføre alle teaterets produksjoner, for eksempel ”Deep Sea Thriller” (1977), ”Back to the '80s” (1979) og «Det enkleste er pistol» (1981). Han bidro også sterkt til visuelle uttrykket til Tramteatret, og bidro sterkt til samtlige av Tramteatrets plakater og platecovere.

Tylden & co. ga i 2001 ut samleplaten "Tramteateret - 25 beste", og i 2003 også "Pelle Parafin Bøljeband: 40 beste".

På 90-tallet og på 2000-tallet jobbet Karl Evald Johansson som scenograf på mange kjente filmer – bl.a. ”Den som frykter ulven”, ”Min misunnelige frisør”, ”Buddy”, ”Salmer fra kjøkkenet”, ”Da jeg traff Jesus ...med sprettert!”, ”1732 Høtten” og ”Jakten på nyresteinen”. Han var også art director på ”Jeg er Dina”, og dekoratør på ”Trollsyn” og ”Secondløitnanten”.

I 2003 ga Amandakomitéen fagprisen "Gullklapperen" til Johansson, og begrunnet det med at han "...har kombinert scenografi og dekorasjoner på en mesterlig måte i talløse filmer" – og at han var "særlig berømt for den samlede visuelle utformingen av suksessfilmen "Salmer fra kjøkkene"t, hvis stil, form og farge går opp i en høyere enhet, noe som også er berømmet ved talløse utenlandske festivaler."

I følge Arne Garvang, som var Johanssons kollega i både Tramteatret og Pelle Parafins Bøljeband, tilbragte Johansson sine siste år med fokus på sine fire sønner og billedkunsten.

Han rakk da også å gjennomføre separatutstillinger på Ål og i Kragerø før han døde, bare 58 år gammel.

Som skuespiller og musiker medvirket Billy Johansson som Billy Betong i følgende TV-serier:

1. Randi og Ronnis restaurant (1985).
2. Hemmelighetene i B-by (1982)
3. Pelle Parafins Bøljeband og Automatspøkelsene (1981)
4. Serum Serum (1980)

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no